ReclameReview: Centraal Beheer Achmea

19 maart 2009, 08:17

De nieuwe commercial van Centraal Beheer Achmea levert helaas nog steeds niet het definitieve bewijs voor het bestaan van het Monster van Loch Ness…

Credits:

Bureau: DDB Amsterdam

Account: Christiaan van Mansfeld, Oscar Hamming

Beeldbewerking: Jan van de Laar

Creatie: Dennis Baars, Erik Falke, Bart Timmer

Editor: Marc Bechtold

Klant: Jan-Ite de Ruijter, Marjanne Mulder

Producer: Hein Scheffer, Robert Nan

RTV: Vanessa Janssen

Productie: Czar.nl, The Ambassadors

Postproductie: AVP, The Ambassadors

De doelstelling:

De naamsbekendheid van Centraal Beheer Achmea versterken.

De uitwerking:

De nieuwe Centraal Beheer Achmea-commercial bestaat uit homevideo-beelden van een Nederlands stel op vakantie in Schotland, in de buurt van het meer van Loch Ness. De beelden zijn van het soort dat je maakt als je de camera denkt uitgezet te hebben, maar hem dan juist hebt aangezet. Dan zien ze tot hun grote schrik iets enorms bewegen in het water. Snel wordt de camera gepakt om dit unieke moment vast te leggen. Of toch niet…

Het oordeel:

Ik vind hem een stuk beter dan de Ufo-commercial van vorig jaar. Wat me vooral opviel was dat ik de nieuwe commercial voor het eerst zag terwijl het geluid van de televisie uit stond en tóch wist ik halverwege de commercial al dat het om een nieuwe van Centraal Beheer Achmea ging, al had ik er nog niets over gelezen of gehoord. Dan heb je dus een heel herkenbare stijl neergezet als merk. En natuurlijk kunnen we zeiken over het feit dat het niets met verzekeren te maken heeft, maar daar gaat het al lang niet meer om bij Centraal Beheer Achmea. Zij maken commercials waarover gepraat wordt op het werk, op feestjes en verjaardagen. Met deze nieuwe zijn ze daar weer goed in geslaagd naar mijn bescheiden mening.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Thijs

    Ik vind het juist een erg slechte reclame. Waar bij de vorige reclames nog wel een link met een ongeluk oid was is hier niet echt iets te vinden waarom je Apeldoorn zou moeten bellen..

    Vond de vorige beter!


    19 maart 2009 om 09:14
    Floris

    @thijs slecht nee, ik vind ‘m wel geestig. Alleen is de link met verzekeringen nu helemaal kwijt… hoe kun je je hier nog voor verzekeren? Dus wat dat betreft een onvoldoende en zonde van de jarenlange campagne.


    19 maart 2009 om 09:16
    Hardcopy

    Wat ik bedoel is dat Centraal Beheer Achmea niet meer hoeft te vertellen dat je verzekeringen bij ze kunt afsluiten. Dat weet iedereen al. Net zoals Coca Cola niet meer hoeft te vertellen dat zij een donkerbruine frisdrank met bubbels maken. De doelstelling van de campagne is dan ook niet uitleggen wat je doet, maar gewoon zorgen dat je naam ’top-of-mind’ blijft bij je doelgroep. In dat opzicht vind ik hem geslaagd.


    19 maart 2009 om 09:19
    Thijs

    @David Dat ben ik ook met je eens. Bij Coca Cola bijvoorbeeld zie echter nog wel de koppeling dat om een verfrissend drankje gaat. Dit is gewoon een filmpje dat je net zo goed ergens op youtube zou kunnen vinden en ik totaal niet koppel aan centraal beheer. Daarom vind ik hem niet geslaagd, wel redelijk geestig.


    19 maart 2009 om 09:30
    Wouter

    Ik vind het idee niet goed genoeg, het komt niet fris over. En vooral het acteerniveau vind ik erg laag, het gesprek komt op mij helemaal niet natuurlijk over.

    Rating: flauw lachje.

    Misschien was het beter geweest als de reclame het moment toont van het terugkijken van het opgenomen filmpje. Als ze helemaal opgewonden en zichzelf al rijkgerekend naar het filmpje gaan kijken lijkt me de stilte na het beseffen van de fout veel leuker dan de huidige opzet.


    19 maart 2009 om 11:06
    Wolter Kloosterboer

    Ik ben het grotendeels met Wouter en Thijs eens. Ik vind het ook niet heel bijzonder, en dat heeft vooral met de flauwe verhaallijn te maken. En dat is ook de reactie die ik veel om me heen hoor. Hij trekt wel even de aandacht door het ‘handy cam’ effect, maar gaat me al snel vervelen. Bij de wat oudere commercials had ik telkens als ik ze zag wel weer een glimlach om mijn mond als ik ze zag, dat had ik bij deze om te beginnen al niet. Maar mogelijk is het voldoende om de naamsbekendheid van CB te onderhouden.


    19 maart 2009 om 11:28
    Remco de Vries

    Waarom zou ik daarvoor Apeldoorn bellen?

    Ik herken Achmea hier eerder in omdat dit filmpje net zo slecht is als de meeste die zij tot nu toe hebben geproduceerd.


    20 maart 2009 om 07:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!