Hyves en de rest: Deel 5 Sparkx
In de reeks artikelen over spelers in de (volle) Nederlandse markt van profielenwebsites belichten we vandaag: Sparkx. Eerdere bijdragen in deze reeks werden besteed aan iCampus, Netlog, Clubby Club en DistrictWorld. Sparkx is live sinds juni 2008. Oorspronkelijk was de site bestemd voor gebruikers die wel klaar waren met Hyves, vertelt Andries Voskamp. Die keuze is inmiddels (terecht, naar mijn mening) aangescherpt. Wat Sparkx stelt, is dat het geen 2e Hyves (meer) wil zijn. Geen sociaal netwerk dus. Wat dan wel? Een social directory, zo stelt Suzan Fluitman.
De inhoud van Sparkx wordt namelijk gevormd door de leden, gevoed door emotie, passie en hun eigen kennis en voorkeuren. Zij voegen hun favoriete adressen toe en vormen hiermee hun eigen wereldkaart met zogenaamde Sparkx. “Een Spark is een bijzonder adres, waar de kwaliteit nog ouderwets goed is of ultiem hip en classy of juist authentiek en zeldzaam. Een lichtpuntje dus in de grote overvloed van homogeniteit en kwantiteit.” Denk hierbij aan beoordelingen van hotels, restaurants, vakantiehuizen, dienstverleners, uitgaansgelegenheden, interieurdesigners en lifestyle. Al jouw hotspots op een wereldkaart. Als je vrienden hebt binnen Sparkx, kan je ook de Sparkx van je vrienden op je kaartje zien. Zo word je eigen Quality Gids samengesteld.
Als ik nu naar het W3 model kijk en aan de hand daarvan Sparkx beoordeel, dan vallen de volgende zaken op:
Wie
Het sociale gedeelte wordt gevormd door de Sparkx van je vrienden en de andere gebruikers. Sparkx maakt zo slim gebruik van het ‘show off’-principe: “kijk mij eens hip zijn”. De profielinformatie die gevraagd wordt, is niet al te uitvoerig en komt niet opdringerig over. Een koppeling met de gebruikelijke adresboeken voor het connecten die je eigen netwerk (want dat is wat men toch als eerste doet) is wel heel makkelijk te maken. Ook worden suggesties gegeven van leden die je mogelijk ook kent.
Waarom
Sparkx heeft als social directory. in ieder geval een onderscheidende propositie, in vergelijking met de eerder besproken initiatieven. De nog niet beantwoorde vraag is of de behoefte om actief onderdeel uit te maken van een social directory bij voldoende mensen aanwezig is. Niche netwerken, bottom up gevoed, hebben meer potentie dan top down/klonen. Sparkx is door de reviewfocus te beschouwen als een niche, maar heeft door de brede portfolio wel meer aanzwengelwerk nodig. De dienst is gratis voor gebruikers. Inkomsten worden gegenereerd uit advertentiedisplays en affiliate marketing. In de nabije toekomst krijgen partijen in de gids de mogelijkheid exclusieve aanbiedingen te doen aan Sparkx leden.
Wat
Zoals gezegd worden reviews gedeeld. Deze worden op een wereldkaart getoond, die heel handig te filteren is op onderwerp, eigen inbreng, die van mijn netwerk of van andere deelnemers. Foto’s kunnen worden geplaatst. Er worden echter geen koppelingen gemaakt met bijvoorbeeld Flickr of YouTube, wat wel waarde aan de review of het event toe zou kunnen voegen. Het succes van een community wordt mede bepaald door offline activiteiten. De Sparkx community lijkt zich goed te lenen voor geschikte community-events op lifestyle gebied. Verder is er een forum, waarop door leden vragen gesteld en beantwoord kunnen worden. De site ‘leeft’ van content. Het is daarom denkbaar dat er op termijn een samenwerking met een uitgever gaat plaatsvinden, waar content mee gedeeld kan worden.
Conclusie: een goed initiatief, met een onderscheidend aanbod t.o.v. Hyves en andere profielenwebites. Het uiteindelijke succes gaat bepaald worden door de gebruikersaantallen, -activiteit en het goed aansluiten bij de behoeftes van de gebruikers.
Ben maar even lid geworden om een kijkje te nemen. Sommige functies werken nog niet helemaal (vereniging toevoegen?), toch lijkt het me wel redelijk interessant. Aan de andere kant, we kunnen door de bomen het bos niet meer zien als het gaat om aanbod van social network websites…
pffff ik word oud denk ik (zegt iemand van 23).
Het wordt volgens mij pas echt interressant als de directoryservices die hier worden aangeboden ook actief wordt aangeboden en meer commercieel wordt. Te denken hierbij valt aan koppelingen met TomTom. Hiermee zou je het dagje rijden kunnen aanvullen met de 5 sterren tips. Voor bedrijven kan het dan interressant zijn om advertising onder de touristen te verzenden via de TomTom. Een andere optie is koppelen met Google-Earth. Voor gemeentes kan zo’n koppeling via hun website, meer inzicht geven in het bedrijfsleven van de gemeente. Extra advertising weer voor deze organisatie en google-earth.
Ik denk dat ik nog wel tig ideeen kan bedenken hoe je dit fenomeen nog beter kan vermarkten. Het mooie van social networks is dat het enorme toegevoegde waarde kan geven aan de huidige communicatievorm. De consument als expert. De reiswereld kan de mening van de gebruiker veel meer naar voren brengen. Het is hun klant die verkoopt. De journalistiek heeft een oppepper gekregen door de Youtubes filmpjes. De consument als journalist. Dus ja het wordt veel, maar niet alles overleeft en het goede geeft echt een meerwaarde.
Beste Tim, je hebt gelijk. Het profiel wordt nog helemaal aangepast om het nog relevanter te maken. Dank voor je reactie en we zijn benieuwd naar jouw Sparkx!
Op basis van wat ik nu zie en lees krijg ik niet de behoefte om lid te worden. Het klinkt wel als een uniek aanbod, maar niet uniek genoeg. Vooral het aanmelden bij nóg een social network zie ik niet echt zitten. Vooral omdat ik weet dat mijn vrienden daar al helemaal geen zin in hebben.
Wat ik ze aanraadt: maak een app voor facebook. Zorg dat ik het vanuit daar ook kan beheren en sharen met mijn vrienden. Koppeling met andere sites als Flickr, last.fm e.d. vind ik persoonlijk ook noodzakelijk.
Dit alles maakt je content rijker en de drempel lager om lid te worden. Die is voor mij nu te hoog.
Een vergelijkend voorbeeld is Shelfari, een briljante site waar jij je eigen bibliotheek kan bijhouden en delen met vrienden. Probleem is dat de facebook app niet werkt en dat mijn vrienden geen zin meeer hebben in nóg een community. Ik weet zeker dat als ze mijn reviews en nieuwe boeken voorbij zien komen in de timeline, dat ze dan al een stuk geïnteresseerder zijn. Als je dan ook nog de registratiedrempel verlaagt (met bijvoorbeeld openID) dan weet ik zeker dat binnen een paar weken mijn vriendenlijst in Shelfari is verdubbeld.
Beste Bram,
Je kritieken hebben zeker raakvlakken met onze visie! Een koppeling met Facebook staat hoog op het to-do lijstje. Het gebruiken van de social hubs (de basis sociale netwerken) zal een speerpunt voor Sparkx worden, want als je met je vrienden wil delen waar je geweest bent, willen wij dat faciliteren natuurlijk.
Dat je ook direct via Flickr je vakantiefoto’s aan je vakantie adressen kan koppelen, maakt het helemaal mooi. Dan krijg je een nieuwe dimensie in het bekijken van foto’s (nl. naast tijd ook locatie).
Goed en leuk om te horen dat jullie met dat soort zaken bezig zijn. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!