Ilse media lanceert GoeieVraag.nl
Kom je er even niet uit? Zit je met onbeantwoorde vragen, Ilse media biedt uitkomst! Met de site GoeieVraag.nl heeft het bedrijf een platform gecreërd waar je een vraag kan stellen aan andere gebruikers. GoeieVraag.nl is opgezet als een open platform voor vragen en antwoorden die niet direct door Google of Wikipedia kunnen worden beantwoord. Herman Kienhuis, manager Innovation en Business Development van ilse media: “Binnenkort zal het platform ook via Hyves en de mobiele telefoon benaderd kunnen worden. Ontwikkelaars en sitebeheerders hebben de mogelijkheid om via een API ook gebruik te maken van de database met vragen en antwoorden.”
Hoe werkt het?
De gebruiker kan direct beginnen met het stellen van vragen en beantwoorden van vragen. Zodra er een antwoord is op de vraag krijgt de vraagsteller een e-mail. Daarnaast is het mogelijk om interessegebieden aan te geven, waardoor je als gebruiker op de hoogte wordt gebracht van, voor jou, relevante vragen waarop je antwoord kunt geven. Er zijn meerdere gebruikers binnen hun eigen expertisegebied die antwoord geven op de vragen. Hierdoor zijn de antwoorden, volgens ilse media, van hoge kwaliteit.
Categoriën
Goeievraag.nl maakt gebruik van een aantal categoriën, die op hun beurt weer zijn onderverdeeld in sub-categorieën. De hoofdcategorieën zijn:
- Bedrijf & Financiën
- Computers & Internet
- Elektronica
- Entertainment & Muziek
- Eten & Drinken
- Huis & Tuin
- Kunst & Cultuur
- Maatschappij
- Persoon & Gezondheid
- Reizen
- Sport, Spel & Recreatie
- Vervoer
- Wetenschap
- Overig
In onderstaande afbeelding een voorbeeld van verschillende vragen in de “GoedeVraag” omgeving. Here’s one for you: ‘Waarom is de aarde eigenlijk niet vierkant?’
Beloningssysteem
Het stellen van goeie vragen en het geven van antwoorden levert je als gebruiker punten op. Het geven van het beste antwoord op een vraag levert zelfs extra veel bonuspunten op. Hoe meer punten een gebruiker heeft, hoe hoger zijn niveau en positie in de ranglijst van gebruikers met de meeste expertise. De beste 5 bemachtigen een ereplek in de ‘top 5 van de week’ op de site. Nee, je krijgt verder geen geld. Of aandelen.
In de praktijk
Al met al een leuk initiatief van Ilse media. Als ik kijk naar het aantal vragen dat binnenstroomt wordt GoeieVraag.nl vandaag veel bezocht. De kwaliteit van de vragen is af en toe wel om van te huilen. Zo vroeg fabianva16 zich af wat nou precies de “kridietcrisis” is. En wilde Melanie graag weten of “vrouwen zwanger kunnen worden van een dier”.
De hoge kwaliteit van antwoorden, waar Ilse media het over heeft, verwacht ik in ieder geval niet al te vaak te zien op GoeieVraag.nl. Ik vind de naam in ieder geval niet bepaald sterk gekozen. Jullie wel?
Wij zeggen, copycat? :-).
Het platform bestaat al, ook kwero.nl bestaat al langere tijd. Uiteraard heeft Ilse Media vast en zeker meer mediapower om het in de markt te zetten, maar innovatief is het dus zeker niet.
QUOTE “Zo vroeg fabianva16 zich af wat nou precies de “kridietcrisis“ is.”
Tja, denk niet dat iemand weet wat kridietcrisis is.. Maar goed, zoals Gerben zegt. Het bestaat al langer. Het voordeel van een bedrijf als Ilse is, is dat ze snel een product in de markt kunnen zetten vanwege het grote bereik. Helaas is het dan voor ‘kleinere’ partijen lastig om te concurreren als je net een nieuw product hebt gelanceerd.
Worden er nog experts per gebied in dienst genomen? Want ik zou niet weten waarom iemand zich anders in zou spannen om een antwoord te geven..
@Kjeld – ik vind de kwaliteit niet echt best, maar dat zal door de Yahoo API komen…
Voorbeeldje:
Vraag – Hoeveel dollar is een euro
Antwoord – hoeveel euro is $1?
Mogelijk antwoord – Zwangere vrouwen met veel stress krijgen vaker huilbaby’s.
Ook een juweltje – wat zit er in een kroket? Antwoord: koeien oog.
kerstman.
stukje van de baard van sinterklaas.
kaas.
koeiendarm.
stukjes van een iPhone.
intelligentie.
stukjes van de borst van een duif.
(soms) haren van een varken.
cactus extract.
dieetpillen.
anticonceptie pillen.
vitamine A,B,C,D,E tot en met Z
Wees nou eerlijk – daar heeft toch niemand wat aan?
Daarnaast is het door al die Google Ads behoorlijk zoeken naar de antwoorden.
Conclusie: filteren van vragen en antwoorden is wel degelijk een goed idee!
@Peter Bonjernoor:
Dat licht er maar aan wat je doel is 😉 ik heb er erg veel aan kan ik je vertellen.
Ik heb een vraag:
Waarom heet Ilse Media niet gewoon Sanoma?
en:
Wat is de toevoeging van een andere naam zoals Ilse media binnen een media bedrijf als Sanoma?
@Peter: dus eigenlijk is het gewoon entertainment, hilarisch! 😉
@Pim dat hoort dus op GoeieVraag.nl.
Maar dan moet ik me aanmelden, dan vind ik nét teveel moeite:)
Yahoo! Answers was (is?) zeer succesvol in de opbouw van gebruik, één van de snelstgroeiende diensten van Yahoo. Ook de kwaliteit van de antwoorden en de snelheid waarmee ze kwamen was erg goed. De reden dat het geen prominentere plek heeft verworven in de Yahoo strategie was de moeizame ‘monetization’. Dus ik vrees een leuk product voor Ilse zonder significante omzet mogelijkheden.
@Kjeld – leuk voor je, balen voor je bezoekers.
Als je nou wel een kwalitatieve dienst had, in plaats van makkelijk Adsense-geld in te koppen, had je misschien wel 10 keer zo veel bezoekers gehad…
Nu lijkt me dat stagiare bij Ilse Media niet echt een plus is op je C.V.
Een van de meest dramatische bedrijven die eigenlijk noch bestaansrecht ontlenen aan het feit dat er nog beginners op het internet zitten.
de slechtste zijwieltjes die men maar kan gebruiken om te fietsen over het net.
De stekker eruit trekken zijn ze ook goed in.
Doe dit met een twitterpoll, bijv http://www.twtpoll.com en je hebt een soortgelijke functionaliteit
Wat een rotzooi… kom ik via stommevraag.nl ook bij dezelfde site uit? Is leuk site voor mensen met teveel tijd en te weinig hersenen, niveau is schrikbarend en snap dan ook niet waarom ik daar een vraag zou moeten stellen. Heeft Ilse geen inspiratie meer of is dit het niveau van de massa?
Het idee van vragen stellen aan mede-internetters is uiteraard sympathiek. Dat gebeurt in fora al tijden en er zijn al vergelijkbare sites. Gezien het gemiddelde niveau van de vragen denk ik dat de mensen die mogelijkerwijs een semi intelligent antwoord hebben, geen moeite zullen doen om naar de vragen te willen luisteren of ze te beantwoorden. Dat gebeurt toch echt in meer gespecialiseerde fora.
Ik vind regelmatig bruikbare antwoorden in Google van Yahoo Answers.. Er is zeker ruimte voor een Nederlandse website die ook (simpele vragen) kan beantwoorden.. Maar kwasi filisofisch is toch grappig om te lezen..
En de kwaliteit van een website groeite naarmate de populariteit toeneemt.. Zie wikipedia.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!