SXSW Interactive 2009: Alles gratis in de toekomst?

27 maart 2009, 06:31

{title}

Wel als het aan Wireds hoofdredacteur Chris Anderson ligt. In de door marketinggoeroe Guy Kawasaki (ex-Apple evangelist, nu CEO van Alltop) geleide keynote-sessie op SXSW interactive 2009 gaf Anderson zelfs aan dat zijn nieuwste boek over “Free” ook gratis beschikbaar zal zijn.

Hoe precies, dat wil Anderson nog niet kwijt aan de zaal vol mensen met laptops op schoot, maar hij geeft alvast een idee: “De digitale kosten van productie zijn nul, dus zal ook nul zijn. Een fysiek boek kent kosten en hoeft dus ook niet nul te zijn. De digitale versie kan potentieel echter miljoenen lezers genereren, als hierdoor ook maar 5% een fysieke versie koopt, dan is dat veel. Daarnaast genereert het veel andere inkomsten, bijvoorbeeld door keynotes.”

Veranderende rol van uitgeverijen

“Leuk”, zegt Kawasaki, “ik krijg meer goed betaalde keynotes, maar mijn uitgever zegt: nou je wordt bedankt”. Anderson: “Kijk naar muziek, alles gaat fantastisch afgezien van één ding. Er worden meer nieuwe artiesten ontdekt, meer concertbezoekers en er wordt meer merchandise verkocht. Platenmaatschappijen moeten de focus razendsnel van die fysieke discverkoop afhalen en inzien dat ze artiesten moeten faciliteren. Dat is hun rol. Bij de boekenindustrie is die dezelfde, jouw uitgever zou je ook qua externe opdrachten, zoals presentaties, kunnen helpen”.

1% gratis en 99% betaald, of juist omgekeerd?

Als een lachende Kawasaki roept dat hij Andersons nieuwe boek voor 50 cent heeft gekocht in China, heeft Anderson zijn antwoord al klaar: “Als je zelf je product niet gratis maakt, zal piraterij het voor je doen. Creëer celebrity, zelfs met piraterij en verander celebrity vervolgens in inkomsten”.

Anderson: “Op straat wordt door een fabrikant 1% van hun productie, bijv. flesjes water, weggegeven om die andere 99% te verkopen. Ik geloof in een model dat het omgekeerd is, dat kan ook online. Je laat iedereen gratis kennismaken en toegewijde klanten zullen voor bepaalde features willen betalen. Al is dat 5%, dan ben je extreem succesvol.”.

Digitale verspilling

Volgens Anderson is er in de fysieke wereld sprake van verspilling als iets gratis is, maar digitaal kan er niet genoeg verspilling zijn. “Mijn kinderen, de nieuwe generatie, vinden het overigens belachelijk dat ik een boek schrijf dat alles op internet gratis moet zijn.” voegt Anderson toe. Zij zeggen: “You’re writing about what?! Of course everything on the web is free!”.

Guy Kawasaki pikt er ondertussen een opmerking van het massaal Twitterende publiek uit: “I was hoping that this would be like the Oprah show and we get a free copy of Free under our seats”.

Inmiddels ben ik weer in Nederland, maar lees ook zeker de SXSW interactive 2009 reports van mijn collega’s op de Mangrove Blog.

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Wouter

    Ik vind dat de vergelijk boeken en muziek niet echt opgaat. Bij boeken hebben veel mensen nog graag de papieren versie aangezien dat eenvoudiger leest op de trein,in de zetel,… Online versies zijn handig van documenten die enkel een paar bladzijden beslaan.

    Bij muziek echter gaan weinig mensen eens ze een gratis versie gekregen van een nummer het orgineel kopen. Ook als is de gekregen versie van een minder kwaliteit.

    Boeken bestaan uit verschillende hoofdstukken die verband met elkaar houden. Weinigen zullen bijvoorbeeld enkel hoofdstuk 3 en 9 van een boek lezen terwijl men bij een cd wel afzonderlijke nummers kan beluisteren.

    Ik heb zelf een underground muzieklabel en het is echt moeilijk om het hoofd boven water te houden. Gratis muziek weggeven genereert niet meer verkopen. En al helemaal niet meer optredens want volgens mij zien mensen gratis muziek nog steeds als iets minderwaardig. Terwijl men wel gratis nummers download waar men zou voor moeten betalen.


    30 maart 2009 om 06:55
    rubenbos

    Wouter, ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om ’t hoofd boven water te houden met de verkoop van muziek, maar Anderson geeft aan dat muzieklabels daarom meer de rol van faciliterend bureau moeten vervullen. Lobbyen voor optredens, alle kanalen voor verspreiding van muziek in te zetten en contacten onderhouden met invloedrijke journalisten en websites. Taken vervullen die de artiest nooit zo goed zou kunnen doen als hij zelf gaat aanmodderen, you’re the expert! Het huidige model werkt niet meer, dat is inmiddels wel duidelijk. Ik geloof dat het eerste muzieklabel die dat inziet en zichzelf ombouwt tot “bureau” en daar een goed verdienmodel voor bedenkt heel erg succesvol kan worden.

    Ik ben benieuwd of je je daar als (ervaren) muzieklabel in kan vinden? Misschien zelfs los van het feit of er betaald wordt voor de (digitale) muziek of niet.


    30 maart 2009 om 07:11
    Eva Schildt

    Beste Wouter,

    Ik heb een klein impresariaat (klassieke muziek) en ben van plan om ook een label te gaan beginnen als extra activiteit. Is een beetje op mijn pad gekomen. Kan ik met jou in contact komen via email voor meer achtergrondinfo van een label? Ik moet snel in actie komen want over 3 weken wil ik een cd voor mijn artiest laten persen. Sponsor hebben we, boekje is al klaar, master is klaar alleen nu nog het label en de persing en distributie. Promotie is allang begonnen. De rest van de promotie wil ik voor augustus rond hebben. Ook ben ik aan het nadenken om in mp3 klassiek muziek aan te bieden, ik ben nog op zoek naar statistieken hierover (als ze bestaan). Je kan me mailen op info@evidenza.nl, andere reacties zijn ook van harte welkom!

    Alvast bedankt!!


    28 mei 2009 om 12:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!