Verslag Social Networking World Forum Londen (Deel 4)

Verslag Social Networking World Forum Londen (Deel 4)

{title}Op 9 en 10 maart vond het tweedaags congres Social Networking World Forum plaats in het Olympia Conference Center in Londen, Engeland. Een congres met sprekers van social media bedrijven, social media specialisten, social networks als LinkedIn, MySpace en Xing. Voor sprekers van MySpace en Ariadne Capital, zie deel 1 van mijn verslag. Sprekers van vriendjesnetwerk Bebo white label community software SocialGO en Netlog komen in deel 2 terug. Xing en Friendster komen in Deel 3 naar voren. In dit deel komen Michael Donnelly over de social strategy van Coca Cola en Dirk Singer van Cow over social media in de recessie aan bod.

Coca Cola, alive and kicking in social media

Michael Donnelly, Group Director Worldwide Interactive Marketing bij The Coca Cola Company vertelde tijdens het SNWF over zijn visie op social media marketing en hun huidige social media activiteiten. Coca Cola werkt aan een Social Media Marketing Learning Initiative (SMMLI). Ze verzamelen cases, best practices, leren ervan, analyseren social mediagebruik binnen verschillende landen, delen deze kennis binnen het bedrijf en vervolgens kunnen ze social media inzetten en opschalen waar nodig.

Zo startte Coca Cola een Corporate Blog en hebben ze dit blog uitgebreid naar YouTube.

{title}

Ook in verschillende virtuele werelden waaronder Second Life, maar ook op MySpace en YouTube, plaatste Coca Cola drankmachines (vending machines). Deze waren ontworpen door Coca Cola Fans onder het motto “Virtual Thirst”. De winnaar won 500.000 Linden Dollars.

Facebook

Op Facebook is Coca Cola nu de nr2 in pageviews. Op nr1 staat uiteraard Barack Obama en verbazingwekkend hoog op nr3: Nutella! Met ruim 3,3 miljoen fans heeft Coca Cola een goede presence op Facebook. Nog veel interessanter is het feit dat ze de groep niet zelf zijn gestart. De groep is gestart door twee Coca Cola fans! In plaats van de twee voor de borst te stoten, besloot Donnelly om ze te omarmen. Hij vroeg ze om een video te maken over het succes van Coca Cola. Ze plaatsen deze op de Facebook pagina (en op Youtube natuurlijk).

Learnings

  • Donnely gaf nog een overzicht van de learnings uit hun eerste social media activiteiten:
  • Social media platforms veranderen regelmatig en kunnen erg “disruptive” zijn. Onderhoud je presence en update je strategie regelmatig.
  • 3rd party applicatie netwerken kunnen zorgen voor efficiency en flexibiliteit
  • Een “Build-it-and-they-will-come” mentaliteit is niet de juiste, want dan komen ze simpelweg NIET.
  • Houd het simpel en intuïtief, hoe minder doelstellingen hoe beter en verlaag de drempel voor de gebruikers indien mogelijk.
  • Het is niet nodig om bij 0 leden en met 0 content te starten. Werk met leadusers/startusergroep en interessante basiscontent.
  • Viral zou niet de strategie moeten zijn, maar onderdeel van een doordacht plan
  • Zorg dat eerst de legal hordes genomen zijn. Er is veel tijd en geld gaan zitten in het aanpassen van social media initiatieven na review van de legal afdeling.
  • Werk altijd met professionals: “There’s no just-sticking-your-toe-in-the-water”

What’s Next?

Coca Cola wil overall aanwezig zijn waar hun klanten ook zijn. Niet op een “BIG-Advertiser”manier, maar als lid van de community. De focus ligt op Social Media Marketing en niet alleen op Social Networks als onderdeel van een holistisch geïntegreerd marketing plan (jaja, mooi woord) dat Coca Cola’s grote ideeën en merkdoelstellingen ondersteund. Ze zullen volhouden te testen, leren, delen, opschalen en herhalen. Belangrijkste is: Listen First, Respect Always & Fans First.

Waarom social media in tijden van recessie?

Dat is de vraag die social media specialist Dirk Singer van adviesbureau Cow wil beantwoorden. Singer vertelt dat social media in de basis gaan over conversaties. En deze social media zijn:

  • Meetbaar
  • Kostenefficient
  • Strategisch, niet tactisch
  • Aanwezig en actief, of je het nu wilt of niet.

Marketingbudgetten verschuiven

Volgens Media Sherpa worden social media budgetten verhoogd met 28%. Daarentegen worden andere budgetten ingekrompen: Direct Mail budgetten met 40%, Evenementenbudgetten met 49% en Print advertising met 56%.
Singer vertelt dat deze cijfers niet veel zeggen. Veel marketeers hebben weinig tot geen kennis en ervaring met social media (67% vindt zichzelf een “beginner”, volgens FutureLab). Zeker in tijden van recessie, spelen we vaak op save, we blijven bij wat we kennen en wat altijd al werkte en dat is meestal traditionele (push) advertising.

Zo hebben veel merken nog niet door dat hun merk op verschillende sociale omgeving gekaapt is. Maar, zo zegt Singer: “Don’t worry, social media will find you”. Zo wordt op Flickr het merk Starbucks nu vertegenwoordigd door deze beste man:

{title}

Waarom juist nu social media inzetten?

Budgetten worden ingekrompen, consumenten zien en lezen jouw push-advertising niet meer. Huisvrouwen (in de UK) spenderen 47% van hun vrijetijd online. De doelgroep 45+ groeide in het vierde kwartaal van 2008 met 165%. Dus waar je merk zich ook op richt, binnen sociale media zul je je klanten vinden.
Is traditionele advertising dan dood? Even wat cijfers uit de UK: 4% van de regionale kranten in de UK zijn vorig jaar omgevallen. Geen enkele regionale krant heeft online meer dan 137 Google reader subscribers. Slechts 28% van de lezers wordt beïnvloed door wat ze lezen in mainstream nieuws. 40% wordt beïnvloed door andere media. Internet is na TV de meest invloedrijke nieuwsbron.

Stel nou dat je €100.000,- advertising budget had in traditionele media. Daar zou je 2 TV spots van kunnen maken en uitzenden. Echter, in 1965, zou je 80% van de volwassenen bereiken met een spot van 60 seconden. Vandaag heb je 117 prime time commercials nodig voor het zelfde resultaat.

OF

Je zou voor hetzelfde geld een social network strategie kunnen ontwikkelen inclusief:

  • Een communitymanager (vacature!)
  • Design & Hosting kosten
  • Brand monitoring systeem om te kunnen volgen wat er over je merk wordt gezegd (ervan uitgaande dat je geen gratis tools gebruikt).
  • Een online of Iphone applicatie

Singer formuleert deze verandering van push naar social media als volgt: “It get’s you out of the “fireworks business” and builds long term dialogue. Het geeft je merk een menselijk gezicht, het ondersteunt je search engine reputatie en helpt de media jou te vinden. Het helpt je te vissen waar de vissen zijn.

Begin bij het begin

Start bij de basis en:

  • Claim je ID’s binnen de verschillende sociale media (Youtube, Twitter, Facebook, Myspace, LinkedIn) Gebruik: checkusernames.com en userna.me
  • Bedenk op welke plekken jouw doelgroepen zich bevindt en jouw merk wil vinden.
  • Start met het delen van jouw gedachten en spreek als een normaal mens en niet in corporate taal.
  • Maak iemand verantwoordelijk voor je social media activiteiten.
  • Stimuleer je staf en personeel om deel te nemen in social media om er gevoel bij te krijgen.
  • Publiceer duidelijke social media guidelines voor je bedrijf en personeel.
  • Tot Slot: verwacht geen resultaten binnen 1 dag, 1 week of 1 maand. Wees geduldig, investeer in je relaties.

Wil je meer weten hoe je jouw bedrijf ook meer social kan maken? Wellicht is de Corporate Social Networking Conference op 14 mei in Amsterdam dan iets voor jou (ben zelf bij organisatie betrokken).


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Mooie post met veel nuttige facts. Dank!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.