Twitsim omarmt de Twitter/Poken hype

3 april 2009, 05:11

Roy Boddeveld van MSBM (MobileService) heeft iets nieuws. Een vernieuwend concept voor het wegzetten van mobiele telefoon abonnementen, gecombineerd met… de Poken en met Twitter. Want het heet: Twitsim. Da’s lef hebben, keer 2. Want: niemand weet hoeveel van die Pokens er nu werkelijk verkocht zijn. En als er geen verkoopaantallen worden genoemd dan… Verder: liften op de Twitterhype om je naamsbekendheid te vergroten en daar openlijk voor uitkomen. Da’s ook durven, lijkt me

Boddeveld legt in bovenstaande video uit wat de achterliggende gedacht is bij Twitsim. ‘De hype is op dit moment Twitter. Marketingmensen zullen begrijpen dat ik daarom deze naam heb gekozen. Ik heb de naam Twitter er niet in zitten, het gaat om de illusie.’ Aha. Hieronder meer uitleg over het concept en het abonnement, waarin de gebruiker zelf bepaalt hoeveel belminuten hij zichzelf ‘toestaat’ iedere maand.

User in control

Want dat is het idee van Twitsim (tjaaaa, die naam): de gebruikers, of de ouders ervan, zijn in controle. Ze bepalen zelf via een gebruikersinterface op Twitsim hoeveel belbundel ze nemen. Het concept valt uiteen in een prepaiddeel van 15 euro per maand. Daarvoor krijg je 100 credits die je voor een belminuut of voor een sms kunt gebruiken. Dit abonnement richt zich voornamelijk op jongeren.

Abonnement

Dan is er het gewone abonnement. Uit vooronderzoek heeft Boddeveld kunnen afleiden, dat een gebruiker gemiddeld 30 euro per maand kwijt zal zijn. Per minuut betaal je 15 eurocent of 7 cent per SMS. Internet is gratis. Tot 10 mb. Daar knal je ruim overheen, slaat nergens op deze limiet. Boddeveld is een andere mening toegedaan, en gaat uit van de gemiddelde gebruiker. Die komt met mobiel internet ruim toe met die tien mb. Ga je er dan tóch over die limiet heen, betaal je 30 eurocent per mb.

Flatfee

Waarom dan geen flatfee, is mijn gedachte direct. Omdat ze daar bij MobileService niet in geloven. Als je over een bepaalde limiet heenkomt als flatfeegebruiker, zegt Boddeveld, wordt je snelheid geknepen tot 128 kb/s. Da’s de snelheid van een dubbele ISDN-lijn. Dus niks flatfee gekoppeld aan een hypocriete fair use policy. 10 mb, daar doe je het maar mee.

Gebruikersomgeving

In vergelijking met directe concurrent Simyo is Twitsim (aaargh, die naam) een stuk duurder: 15 cent ipv 10 cent per minuut. Boddeveld denkt, dat het gemak van de gebruikersomgeving waarmee je inzicht hebt in je belgedrag, je bundel kunt wijzigen, kunt syncen met je Poken, je Hyves kunt aansturen, de extra 5 cent meer dan waard is. Boddeveld: ‘De usp van deze dienst is het lage tarief, geen kleine letters, geen 0900 nummers als klantenservice. Je kunt alles zelf regelen. 15 cent per minuut is 5 cent goedkoper dan de “start” abonnementen van andere providers en is het bijna 10 cent goedkoper dan prepaid.’

Poken

Boddeveld over het partnership met Poken: ‘De reden dat Poken meegeleverd word is de gebruiker te betrekken en te attenderen op de gebruiksomgeving.Als de gebruikers zijn/haar poken in de computer stopt gaat deze meteen naar de gebruiksomgeving van de klant.

Tevens kunnen de spaarpunten die aan Pokens zijn gekoppeld worden omgezet in waardebonnen, gratis credits ga zo maar door. Ik vind het verder een leuke gadget: op korte termijn heeft Twitsim een eigen unieke Poken.’

Twitsim

Nog een keer. Waarom deze naam? Boddeveld: ‘De hype is op dit moment Twitter. Marketingmensen zullen begrijpen dat ik daarom deze naam heb gekozen. Ik heb de naam twitter er toch niet in zitten, het gaat om de illusie.’

Of er veel sympathie mee geoogst gaat worden, ik weet het niet. Vind verder, dat er wel een paar goede elementen zitten in deze dienst. Per 01 mei dus beschikbaar. Het concept is pas een paar weken oud, volop in ontwikkeling. Nu alvast aangekondigd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Karel Geenen

    Tja, wat zal ik hier nu eens over schrijven. Komt er in feite op neer dat er een nieuwe simdienst aankomt. Op zich niet verkeerd. USP is volgens hen lage prijs, doorzichtigheid en in control. Tot zover kan ik nog volgen.

    Gekoppeld aan Poken kan ik ook nog begrijpen (alhoewel ik hier nog niet direct de meerwaarde van zie).

    Komen we bij de naam, Twitsim. Ik citeer:

    Marketingmensen zullen begrijpen dat ik daarom deze naam heb gekozen. Ik heb de naam twitter er toch niet in zitten, het gaat om de illusie.

    Hier slaan ze volgens mij de plank volledig mis. Op deze manier sluit je direct een enorm deel van je potentiele doelgroep uit. Want IEDEREEN die van Twitter gehoord heeft en dan deze naam zal zien denkt dat het iets met Twitter te maken zal hebben. Terwijl het dat absoluut niet doet.

    Stel dat ik als producent van tv’s nu met een nieuw product (een TV) genaamd Hyve-TV zou komen. Dan zal iedereen denken dat het een tv is speciaal ontwikkeld voor Hyves. Maar wanneer we de denkwijze doortrekken van hierboven heeft mijn tv he-le-maal NIETS met Hyves te maken. Maar omdat iedereen Hyves kent zal de tv wel verkopen? Denk niet dat het zo eenvoudig werkt.


    3 april 2009 om 06:22
    wickedmind

    Mwah, dataverbruik, twitter, hyves, mail… link is er.

    De interesse word wel gewekt door de naam en dat was de insteek.


    3 april 2009 om 06:40
    Roy

    we hebben een prepaid welke vergelijkbaar is met de Simyo constructie, echter de Postpaid kan ook begrenst worden met een limiet.

    Hartelijk dank @Simyo


    7 april 2009 om 07:05
    blabla

    LET OP: Wickedmind=Roy

    Oplichter eerste klas … niet geloven.


    20 juli 2009 om 09:45
    roy

    wickedmind=roy klopt maar om me nou een oplichter te noemen..

    was gewoon een autofill van firefox en daarna heb ik gewoon met roy gereageed.


    20 juli 2009 om 09:49
    Creavents

    Ik denk dat dit weer een van de vele initiatieven zijn die uiteindelijk op niks uitdraait.


    25 november 2009 om 14:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!