Boekrecensie: Microtrends Nederland (Adjiedj Bakas)

3 april 2009, 07:04

{title}Na Megatrends Nederland, Leven zonder olie en The Future of Finance nu dus Microtrends Nederland van Bakas. Stuk voor stuk vallen deze boeken op door de vormgeving, illustraties, leesbaarheid maar bovenal door de timing. Niet zo gek voor een trendwatcher. In dit boek definieert Bakas microtrends als trends met een looptijd van enkele jaren. Megatrends daarentegen spelen over langere tijd en als het nog grotere geheel aan veranderingen noemt hij de Kondratieff-golven. Hij omschrijft zijn werkwijze als schilder in een atelier, alleen gebruikt hij geen verf maar netwerk, onderzoek, redactie, inspiratoren en geschiedenis.

De hoofdstukken zijn ingedeeld volgens de indeling van de welbekende omgevingsfactoren voor een analyse van de omgeving, namelijk demografie, economie, sociaal & spiritueel, technologie, ecologie & energie en politiek. De titels van de afzonderlijke hoofdstukken bevatten veel termen uit deze tijd: tipping point, wisdom of crowds, cradle to cradle, gay marketing, 2012, mozaïeksamenleving en world sourcing.

Bakas geeft een degelijke en inspirerende samenvatting van wat is en wat komen gaat. Ook bij een minder aansprekend onderwerp vind je als lezer allerlei wetenswaardigheden over mens, markt en maatschappij en hoewel het over Nederland gaat, is de rest van de wereld bij Bakas nooit ver weg. Eenmaal begonnen met lezen zie je meer om je heen en lees je verder om weer meer te zien en te begrijpen. Ook leuk voor op de salontafel. (MP)

Microtrends Nederland

Adjiedj Bakas

Scriptum 2009

ISBN 9789055946402

243 pagina’s

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!