ReclameReview: Olvarit

8 april 2009, 10:28

Olvarit zet zich af tegen minderwaardige merken babyvoeding.

Credits:

Bureau: Saatchi & Saatchi

Account: Mariken Spiekerman, Ella Eysbroek, Marieke de Groot

Creatie: Magnus Olsson, Rick Coolegem, Tim Bishop, Avinash Sampath

D.O.P.: Nico Hovingh

Fotografie: Edo Kars

Interaction design: Jilles Derks

Klant: Geert-Jan van Etten, Isabel Lagerweij, Irina Stutvoet, Gijs van der Schoot

Producer: Ronald Hietbrink

RTV: Lars Fabery de Jonge

Regisseur: Bart van Dam

Strategie: Evelien Oosterveld

Productie: Ministry of Film

Postproductie: Condor (Post Productie)

Online: IIZT

Geluid: Rec Sound

De doelstelling:

Communiceren dat Olvarit belangrijke voedingselementen zoals ijzer, vezels, variatie en structuur bevat.

De uitwerking:

Belangrijk is dat een kindje alle bouwstoffen binnenkrijgt. Olvarit helpt daarbij, door zich te richten op een aantal belangrijke onderdelen uit de voeding zoals ijzer, vezels, variatie en structuur. Maar niet elke ouder weet dat. Daarom introduceert Saatchi & Saatchi de baby’s Job en Jip. Job eet Olvarit, en Jip niet. En dat is te merken als ze met elkaar praten.

Het oordeel:

Het principe is al zo oud als het reclamevak zelf: schoppen tegen de concurrentie. In de nieuwe serie commercials van Olvarit wordt deze methode toegepast door twee baby’s de rollen van ‘hero’ en ‘loser’ te laten vertolken. In vier verschillende situaties komen vier USP’s van Olvarit naar voren die concurrerende merken uiteraard niet bezitten. Solide reclamemethode, maar toch vind ik de spotjes niet geweldig. Ik denk dat het de betweterige stem van Howard Komproe (toch?) is. Of ik ben gewoon moe van vergelijkingscommercials waarbij Merk X in de zeik wordt genomen. Over de voeding van Olvarit kan ik helaas niks zinnigs zeggen, aangezien ons zoontje nooit uit potjes heeft gegeten, maar gewoon met de pot mee at. Ik zie ineens een flauw idee voor een commercial voor me… Baby Jasper tegen baby Job: “Eet jij uit een potje? Mijn eten komt tenminste niet uit een fabriek!”

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Michel H.

    Ik heb de reclame eergisteren voor het eerst op tv gezien. Ik moest lachen, maar een detail stoorde me wel ontzettend.

    In het filmpje wordt gezegd dat Olvarit vol fruit zit, dat daar vezels in zitten en dat dat zo gezond is. Prima. De kleine schetenlater krijgt dat blijkbaar niet binnen, want het zit vast en hij verpest het voor de twee heren bij het chickie dat langs komt. Maar, wat zit er in Merk X dat deze kleine naar binnen werkt? Drie verschillende soorten fruit. Da’s hier niet zo goed te zien, maar op tv wel. Dan klopt voor mijn gevoel de boodschap meteen niet meer, dat heeft de reclame voor mij wel verpest.


    9 april 2009 om 06:22
    Marloes

    Vooral eens met de laatste zin van dit stuk. Wanneer komt die reclame nou eens? Zeg…van de groenteboer? 🙂


    9 april 2009 om 21:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!