Social Media Marketing Industry Report (Deel 2)

10 april 2009, 04:14

{title}Vorige week schreef ik een eerste artikel over het Social Media Marketing Industry Report van Michael A. Stelzner (WhitePaperSource.com). Het doel van het rapport is het blootleggen van het “wie, wat, waar, wanneer en waarom” van social media marketing. In dit eerste artikel staat uitleg over de opzet van het onderzoek, samen met een opsomming van de meest gestelde vragen door marketeers over social media.

In het tweede deel lees je meer over het gebruik van social media, de tijd die marketeers aan social media besteden en de social media tools waar marketeers graag uitleg over willen hebben.

Gebruik van social media

Van de onderzoeksgroep heeft 88 procent aangegeven social media te gebruiken voor marketingdoeleinden. Hierbij zegt 72 procent van de marketeers nog maar net of pas enkele maanden gebruik te maken van social media. De gebruikerservaring is bij veel marketeers dus minimaal. Overigens geeft 24 procent aan al jaren social media te gebruiken.

Tijdsbesteding aan social media

Een interessante vraag, hoeveel tijd besteden deze marketeers aan social media? Meer dan vijf uur per week zegt 64 procent van de marketeers. 39 procent gaat zelfs voor meer dan tien uur per week.

{title}

De onderzoekers vonden een verband tussen de mate van ervaring met social media en de tijd die hieraan wordt besteed. Marketeers die nog maar met begonnen zijn met het gebruiken van social media besteden hier ongeveer twee uur per week aan. Mensen die enkele maanden social media gebruik besteden hier ongeveer 10 uur per week aan en de meer ervaren personen die al jaren gebruik maken van social media maken hier meer dan 20 uur per week voor vrij.

Gebruik van social media tools

Waarom gebruiken marketeers social media? De vijf belangrijkste redenen:

  • Exposure voor hun business
  • Het aantrekken van traffic/subscribers
  • Het resulteert in het aangaan van nieuwe partnerships
  • Het helpt bij het stijgen in zoekresultaten van zoekmachines
  • Het genereert kwalitatieve leads

Veel gebruikte tools hierbij zijn Twitter, Blogs, LinkedIn en Facebook.

{title}

Opvallend is dat Twitter het tweede meest gegeven antwoord was op de vraag waar deze marketeers meer over wilde leren. Gebruiken veel bedrijven Twitter dan zonder te weten wat ze er mee moeten doen of zijn ze benieuwd naar meer mogelijkheden? Naast Twitter willen de marketeers graag meer weten over Social bookmarking sites (o.a. Delicious), LinkedIn, Stumbleupon en Facebook. Blogs staan bijna onderaan het lijstje.

Het verbaast me dat de onderzoeksgroep niet meer wil weten over business blogs. Chris Garrett gaf hier begin maart een mooie presentatie over.

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!