TechCrunch: Marktanalyse Chinese Social Networks

10 april 2009, 06:32

{title}

Keken we ‘vroeger’ vooral naar de VS voor future trends, tegenwoordig lijken de ogen nogal eens gericht op China. Deden ze ook bij TechCrunch, in dit uitgebreide artikel over de stand van zaken rondom Chinese social networks: ‘Chinese Social Networks ‘Virtually’ Out-Earn Facebook And MySpace: A Market Analysis’. Het betreft een gastpost, geschreven door George Godula, David Li, en Richard Yu.

“While companies like Facebook struggle to conquer market share in China and to create viable business models everywhere, their Chinese clones have built lucrative cash machines literally earning billions of dollars a year. Unfortunately, adopting Chinese methods may not help American social networks due both to cultural differences in Chinese user behavior and industry practices. Below is our analysis of the Chinese social networking scene.”

De groei van social networks als 51.com, Xiaonei en QZone is gigantisch, en dat komt niet alleen door het enorme potentiele volume aan bezoekers. Vooral ook, doordat Chinezen een veel hogere tolerantie hebben voor ‘intrusive app invitations’. Dat is dus cultureel bepaald. Hierdoor ontstaat de enorme virale groei. Godula, Li en Yu sluiten af met de volgende opmerking:

Like during the American gold rush in 1849, where Chinese merchants prospered while most prospectors went bust in search of striking gold, it appears that building viable, scalable businesses for Social Networking sites may still be an ancient Chinese secret for Westerners.

“Viable” en “scalable”. Kunnen we inderdaad nog wat van leren!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    mgvandenbroek

    Inspiratie kwam trouwens via @marcvanderchijs. Heb het even kort gehouden, omdat het hele artikel erg sterk in elkaar zit, en het lezen, dus je tijd, meer dan waard is.


    10 april 2009 om 06:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!