Campaignspotting (10): Lily Allen

20 april 2009, 11:29

{title}

Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag alweer de leukste campagne van afgelopen week. Met een toelichting van Martin Verhorst, product promotor bij EMI Music. Martin Verhorst is onder andere verantwoordelijk voor de marketing van Lily Allen.

EMI Music is de platenmaatschappij achter onder andere Lily Allen. Voor haar nieuwe singel Fuck you is er een actiesite opgezet. Op deze site kun je de single beluisteren en een video bekijken waarin een onbekende YouTube’er de hoofdrol speelt. Je kunt de nette en de minder nette video bekijken (hierin steekt hij zijn middelvinger op). Tijdens het liedje kun je de tekst ‘wegzoemen’ zodat je de woorden Fuck you niet hoeft aan te horen.

Vertel..

De actie is gemaakt voor Lily Allen-fans. De actie is niet leeftijdsgebonden. Met deze actie proberen we haar nog bekender te maken. Maar ‘The Unfucker’ is geen serieuze actie, het is meer bedoeld als grapje.

Heeft EMI iets dergelijks wel eens eerder gedaan?

Voor mij was dit de eerste keer. In het verleden is er wel een soortgelijke actie opgezet door EMI. Dat was de ‘Morningwood wet t-shirt contest’. Hierbij leek het alsof het laden van de game heel lang duurde. Terwijl je wachtte, was een dame bezig met een wet t-shirt contest. Uiteindelijk was er helemaal geen game en werd de kijker uitgemaakt voor viezerik.

Beperkt deze actie ook het illegaal downloaden, omdat je rechtstreeks doorgesluisd wordt naar een online shop?

Ik denk helaas dat het illegaal downloaden niet tegen te houden is. De actie is alleen een manier om de artiest en de liedjes onder de aandacht te brengen zodat de verkoop uiteindelijk stijgt. Op de actiesite maken we het wel makkelijker om de single of het album te kopen via bol.com en itunes.com.

Waarom staat er niets over ‘The Unfucker’ op jullie eigen site?

We maken er geen geheim van dat wij achter de actie zitten, maar we gaan er ook niet mee te koop lopen. Voor de consument is het niet zo van belang om te weten wie er achter zo’n actie zit, daarom laten we het een beetje in het midden.

Wat had er beter gekund, denk je zelf achteraf?

Ik vind het een kek ding. Een leuk stukje techniek waarin de video’s tegelijk afspelen waarin je heen en weer kunt schuiven. Het is een leuk speeltje. Tuurlijk kan het altijd beter, maar daar is niet altijd geld voor. Een actie als deze kost niet niks en vaak is het te duur voor ons. Ondanks een beperkt budget hebben we een mooie actie neergezet. Ik ben heel erg tevreden.

Hoeveel singles moeten jullie verkopen om deze site terug te verdienen?

Op deze rekenwijze kunnen we dat niet bepalen bij ‘The Unfucker’. De actie is puur om de aandacht op Lily Allen te vestigen alleen dan op een andere manier dan de gewone promotionele acties. Het is heel moeilijk te meten of de site een succes is.

Wat is de release datum in Nederland van de single?

De release datum van de digitale singel ‘Fuck you’ is 10 mei. De single is wel al te beluisteren op de radio en is ook al te downloaden. Op iTunes staat de singel op nummer één in de singelhitlijst en het album staat op nummer twee in de albumhitlijst.

Is de single in Amerika nog niet uitgebracht vanwege expliciete teksten, of heeft dat een andere reden?

Het hoofdkantoor in Engeland bepaalt de planning van release. Eigenlijk stond er een andere singel op de planning. Samen met nog een aantal Europese landen hebben wij er voor gekozen om eerst ‘Fuck you’ uit te brengen. Ik denk niet dat ze de single in Amerika nog niet uitbrengen vanwege de tekst. Waarschijnlijk volgt Amerika gewoon het vaste traject zoals die van het hoofdkantoor komt.

Zijn er nog toekomstplannen voor deze actie?

Voor Lily Allen zal het wel bij deze actie blijven. Aangezien het wel een leuke actie is, zijn we aan het onderzoeken of het ook mogelijk is en zin heeft voor ander muzikanten om zo’n actie op te zetten.

Credits

Bureau: Superheroes, Django Weisz Blanchetta

Dit artikel is geschreven door Jody Brouwer.

Robert Doggers is oprichter van Next Episode, een podcastproductiebedrijf dat zich onder andere toelegt op podcasts voor interne communicatie en educatie. Hiervoor was hij 14 jaar lang als mede-oprichter verantwoordelijk voor social content bureau Yune.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!