LinkedIn Direct Ads maakt tekstadvertenties persoonlijk
LinkedIn heeft geruisloos een innovatie in het Direct Ads systeem doorgevoerd waardoor deze opeens erg interessant is geworden voor Nederlandse gebruikers. Je kan nu getarget tekstadvertenties plaatsen binnen dit populaire platform op basis van CPM of CPC. Naast deze advertentiemogelijkheid kan er ook informatie verkregen worden over de gebruikers van dit populaire zakelijke netwerk.
Op Tribal Talk heb ik gisteren een uitgebreide blogpost geplaatst over de exacte werkwijze, de mogelijkheden en de kosten van LinkedIn Direct Ads, compleet met stappenplan en visuals. Hieronder staat een korte samenvatting:
LinkedIn heeft op iedere profiel- en persoonlijke startpagina een positie gereserveerd voor advertenties. Dit kan een reguliere banner, LinkedIn promo of een tekstadvertentie zijn uit het Direct Ads netwerk. Nu het mogelijk is geworden om de tekstadvertenties te targeten op Nederlandse gebruikers biedt dit voldoende kansen om bij verschillende doelgroepen onder de aandacht te komen.
De advertentie lijkt qua opmaak en functionaliteit veel op een Google Adwords tekstadvertentie. Zo is het onder andere mogelijk om zelf een zichtbare URL te bepalen welke verwijst naar een externe webpagina. Een mooie functionaliteit is de link onderaan de advertentie. Deze verwijst naar de profielpagina van diegene die de advertentie geplaatst heeft. Het is dus altijd duidelijk wie de afzender is.
Hoe zou je gebruik kunnen maken van LinkedIn Direct Ads?
- Werven van nieuwe medewerkers binnen een specifieke branche of industrie
- Opleidingen, cursussen en trainingen onder de aandacht brengen
- Het vergroten van jouw naamsbekendheid binnen een specifieke doelgroep
- Consultants kunnen hun specialisme onder de aandacht brengen
- Het promoten van specialistische producten bij de doelgroep
Ik denk dat het bovenstaande lijstje nog verder aangevuld kan worden. Als er nu een business opportunity bij jou te binnen schiet, graag in de comments!
Hai Michiel, ik denk dat er legio mogelijkheden komen. Normaliter is bijvoorbeeld onduidelijk wie in een organisatie echt verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld Finance, Inkoop of Marketing. Met het systeem van Linkedin kan je nu bijvoorbeeld targetten op Marketing Managers van Retail-bedrijven groter dan 500 mensen.
Daarnaast was ik onlangs voor een klant bezig om te kijken naar (online) leads voor de business to business. Het aantal mogelijkheden daarvoor was in Nederland erg karig. De aanbieders die er zijn bieden een ongedifferentieerd beeld van de leads en de kwaliteit van hun informatie houdt niet over.
Linkedin zou in zo’n situatie misschien een interessante bron worden voor leads generatie.
Eigenlijk is het hele marketing/sales scala op deze manier in te vullen.
Eh, ja opportunities genoeg. Maar heb je ook daadwerkelijk geprobeerd jouw voorbeeldadvertentie te plaatsen? Ik gok van niet, want voorlopig kun je alleen in het Engels adverteren 🙂 En daarmee is het platform wat mij betreft compleet waardeloos voor Nederlands gebruik.
Hoewel je voor sommige niches misschien nog wel wegkomt met een Engelse advertentie, als je dan maar wel op CPC basis adverteert natuurlijk.
De FAQ en Guidelines voor advertenties vertellen je hier niks over trouwens. En als je vol goede moed (incl creditcard invoeren, alles instellen, ads schrijven, etc.) je campagne begint wordt hij afgekeurd zonder uitleg van de reden. Pas 2 mailtjes later werd uitgelegd dat ze mijn Nederlandse advertentie niet kunnen lezen en daarom niet goedkeuren.
Verder kan ik niet wachten om ermee los te gaan, want ik ben naarstig op zoek naar B2B bereik buiten AdWords op CPC basis. Tips zijn zeer welkom 🙂
@Ruben
Fijn dat je jouw bevindingen hier met ons deelt. Omdat ik de advertentie in het voorbeeld niet geplaatst heb was ik hier niet van op de hoogte. Zolang er voorlopig geen Nederlandse advertentieteksten worden goedgekeurd zijn de mogelijkheden wel een stuk beperkter. Ik zal komende week contact opnemen met LinkedIn om te vragen of en op welke termijn dit wel mogelijk zal gaan worden.
Omdat het wachten nog steeds is op toestemming voor Nederlandse DirectAds zijn wij toch wat aan het experimenteren met Engelstalige ads voor Nederlanse vacatures. Tot dusverre vallen de resultaten niet tegen, maar we zouden natuurlijk liever in het Nederlands adverteren
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!