Update A4uExpo (dag 1): Professionalisering van de affiliate marketing markt
Gisteren startte in de RAI Amsterdam de eerste A4uExpo in Nederland, het event dat iedereen in de affiliate marketing branche bij elkaar moet brengen. Diverse sprekers zijn voorbij gekomen en hebben het gehad over marktcijfers, conversie optimalisatie, nieuwe commissiemodellen voor affiliates, ontwikkelingen in de markt, de verschillen tussen landen binnen Europa als het gaat om affiliate marketing, etc.
De dag begon met de opening van het event door oprichter Matthew Wood. Hij gaf onder andere aan dat de verwachting voor 2009 in het Verenigd Koninkrijk is dat affiliate marketing voor ruim 3,8 miljard pond aan verkoopopbrengsten zorgt.
Na de opening werden er verschillende lezingen/discussies gehouden. Elk uur waren er gelijktijdig vier lezingen/discussies, waardoor het soms lastig was de juiste keuze te maken. Eén van de lezingen ging in op het effectief managen van een affiliate marketing campagne.
Effectief managen affiliate marketing campagne
Tijdens deze lezing werd door Barry Smith (SkyScanner.net) een top 10 gegeven van meest gebruikelijke fouten tijdens het managen van een affiliate campagne. De belangrijkste 5 daarvan zijn volgens Smith:
1. Communicatie. Smith gaf aan dat communicatie met affiliates noodzakelijk is: hij gaf als advies om minimaal één keer per week contact te hebben met een affiliate uit je campagne.
2. Het niet begrijpen van het begrip conversies. Het is belangrijk dat een website van een adverteerder snel laadt, bestellingen snel geplaatst kunnen worden, duidelijk call to action teksten gebruikt worden, etc.
3. Het niet wegnemen van barrières. Vaak zijn er simpele barrières binnen affiliate campagnes die adverteerders niet wegnemen. Het advies van Smith was zelf affiliate te worden en je aan te melden voor je eigen programma. Dan pas weet je hoe affiliates je campagne zien.
4. Het niet weten te motiveren van affiliates. Als quote gebruikte Smith “I don’t want your money, honey. I want your love”. Met andere woorden: het bieden van aantrekkelijke vergoedingen is niet het enige dat nodig is voor een affiliate campagne: een affiliate moet ook gemotiveerd worden om de producten van een adverteerder te promoten.
5. Het niet willen innoveren en verbeteren van de campagne. Hij gaf aan dat de concurrentie van adverteerders binnen affiliate marketing toeneemt. Daarom ga hij aan dat het noodzakelijk is te innoveren: bijvoorbeeld door affiliates exclusief promotiemateriaal te bieden.
Affiliate marketing eBay
Een andere interessante lezing was van eBay. Deze werd gegeven door Chris Howard en Will Martin–Gill. Beide verantwoordelijk voor affiliate marketing (respectievelijk voor Europa en de Verenigde Staten). eBay heeft in 2005/2006 besloten om Search Advertising niet langer uit te besteden, maar om het in-house verder uit te werken. Hieruit heeft eBay veel inzichten verkregen, met name door naar data van consumenten te kijken. Om het volledige online kanaal goed te kunnen monitoren, heeft eBay in april 2008 besloten ook affiliate marketing zoveel mogelijk over te zetten naar een in-house systeem.
Opvallend is dat eBay sinds kort niet alleen meer vergoedt op basis van volume, maar ook steeds meer de focus legt op kwaliteit. Kwaliteit wordt daarbij gekenmerkt door Customer Lifetime Value (CLV): wat levert een klant op? Welke affiliates leveren nieuwe klanten met een hoge CLV? eBay werd genoodzaakt om naar kwaliteit te kijken: fraude was namelijk een belangrijk issue bij eBay. Niet alleen cookie dropping (het ongewenst plaatsen van zoveel mogelijk cookies op pc’s), maar ook het aanmaken van fake accounts kwam veelvuldig voor. Om fraude terug te dringen werd de opzet van het eBay partnerprogramma gewijzigd. De vergoedingsstructuur was 25 tot 35 euro per lead (afhankelijk van het volume) en is gewijzigd naar 1 tot 50 euro per lead, afhankelijk van volume en Customer Lifetime Value. Op die manier hoopt eBay de kwaliteit van de leads te vergroten. Het gevolg is dat topaffiliates die in eerste instantie onderbetaald kregen (doordat eBay in de vergoedingsstructuur fraude risico had meegenomen), nu wel een hoge vergoeding krijgen. Dit heeft de effectiviteit van de affiliate campagne van eBay aanzienlijk verhoogd.
Buy.at en super affiliates
Tijdens de A4uExpo werd ook nog de start van een nieuw netwerk aangekondigd: Buy.at. De sessies werden tenslotte afgesloten door een panel van internationale super affiliates, die vertelden over de successen die ze hadden bereikt. Al met al een interessante dag, waaruit duidelijk naar voren kwam dat tijd en moeite gestoken moet worden in een affiliate marketing campagne. Alleen het bieden van interessante vergoedingen is niet meer genoeg. Vergoedingen blijven belangrijk, zeker als je luistert naar het panel van internationale super affiliates: “if you pay peanuts, you’ll get monkeys”.
Dit artikel is geschreven door Robert Schippers