Kim’s Keek op de Week: 3D-printing, groene hoogbouw en postbus in je auto

8 mei 2009, 06:27

{title}De innovatieportal Idealize werd in september door Ilse Media aangekondigd (zie dit bericht van Marco Derksen, hier op Marketingfacts: ‘Ilse media start nieuwe innovatieportal IDEALIZE’). Dat was september, het werd oktober. We zijn nu ruim een half jaar live, en er is veel, heel veel gebeurd. Het was een stortvloed van vernieuwende ideeën en creatieve concepten.

Vanaf deze week wil ik, als siteowner van Idealize, graag de meest inspirerende en opvallende ideeën op en rondom Idealize.nl met jullie delen in een ‘Editor’s Pick’. Deze week: De man achter Spyker: “Kruisbestuiving leidt tot variatie”. Verder: Het tipping point van de Blokker en hoogbouw die steeds groener wordt.

De man achter Spyker: “Kruisbestuiving leidt tot variatie”.

{title}De afgelopen week stond Idealize in het teken van innovatie in Automotive. Ik heb geen natuurlijke interesse in auto’s, maar het is niet moeilijk om te delen in het ongelimiteerde enthousiasme van de verschillende experts. Het gaat veel verder dan de nu zo veelbesproken conceptcars, biobrandstof en het elektrische rijden. Bijvoorbeeld Rein van den Eijnde, leider van het Nuon Solar Team. Je weet wel: TU Delft-studenten die in een zonnecel-auto de woestijn doorkruisen en elk jaar winnen. In één jaar tijd bouwen die gasten een auto op zonne-energie. Dan denk ik: waarom rijdt niet al heel Nederland op zonne-energie? Waarom kent innovatie soms zo’n lange incubatietijd?

Als socialfreak vind ik de open source conceptcar c,mm,n waanzinnig gaaf. Grappig detail: Je kan als trotse c,mm,n-bezitter online producten bestellen en in je auto laten bezorgen. Het postbedrijf bepaalt op basis van de positie van je auto de prijs. Geniaal concept. Ben sowieso wel nieuwsgierig naar innovaties binnen de postbezorgbranche nu de markt open is.

Ik heb nog steeds niets met auto’s, maar deze nieuwe ontwikkelingen en trends inspireren weer tot nieuwe ideeën. Zoals Maarten de Bruijn van Spyker het in een interview zo mooi zegt: “Kruisbestuiving leidt tot variatie.”

Het tipping point van de Blokker

Science fiction is werkelijkheid. Ik volg met verbazing de razendsnelle ontwikkelingen in 3D-printing, Augmented Reality en dingen die we met onze gedachten kunnen aansturen. Illusionisten hebben AR ontdekt (zie onderstaande Youtube video), tandartsen printen kronen en invaliden besturen straks hun rolstoel aansturen met je gedachten.

Van bovenstaande 3 ontwikkelingen lijkt me momenteel de 3D-printing de meest revolutionaire. Wanneer de massa middels thuisprinters eigen en ‘geleende’ objecten gaat printen, worden de Blokkers en HEMA’s overbodig. En na muzikanten zijn dan de designers aan de beurt om over een nieuw businessmodel na te denken.

Hoogbouw wordt steeds groener

{title}We schrijven regelmatig over de architectonische hoogstandjes in Dubai, omdat het vaak uitzinnige creaties betreft. Creatief is het zeker, innovatief niet echt. Steden kunnen mij niet verticaal genoeg. Ik weet nog dat ik jaren geleden in een kunstproject rondwandelde: een verticale stadscamping. Ik vond het logisch. Snap dan ook niet waarom de vele concepten van verticale boerderijen nog niet in Nederland gerealiseerd zijn.

In Spanje gaat het gebeuren: in 2030 staat daar een ‘vertical farm’. Etages met groenten, fruit, viskwekerijen, kippen, geiten en schapen. Maar ook: woonruimtes, supermarkten en horeca. Bezoeker Maarten reageert op Idealize: “Op het moment dat dit soort projecten financieel doorgerekend worden, zullen waarschijnlijk een deel van de groene investeringen toch geschrapt worden.”

Hoop het niet. Probleemsituaties als recessie en het klimaat dienen toch juist als motor voor innovatie?

Kim Swagemakers
Site owner Idealize.nl bij ilse media bv

Nu als site owner Idealize.nl 24/7 bezig met alles rondom vernieuwende ideeën in NL. Continue op zoek naar nieuwe concepten, ontwerpen, maar vooral ook nieuw talent. Dat is mijn baan, maar is nog meer mijn natuur. In 1996 startte ik mijn eigen tekstbureau en stapte meteen de www-wereld binnen. Uiteindelijk via wat digitale omzwervingen bij ilse media beland en via VrouwOnline, ilse.nl en Web-log.nl nu bij Idealize. Mijn andere passie is mode en deze twee hebben alles met elkaar te maken. De invloed van internet op de traditionele fashionindustrie is groot en dat leg ik als FashionGeek haarfijn uit in workshops en lezingen. daarnaast doe ik nog een poging her en der te bloggen, voorlopig is Marketingfacts een vaste stek.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!