Twilliciteren op twacatures

8 mei 2009, 13:42

{title}Twitterazi (fanatieke twitteraars) zetten overal tw voor. Je hebt dus tweetups (meetups waar mensen elkaar fysiek ontmoeten), twitnicks (picknicks) en nu ook Twilliciteren (solliciteren) op twacatures (vacatures). Online media bureau Energize zoekt een account manager en een strateeg en dat in 140 karakters.

Op zich natuurlijk geen baanbrekende innovatie, maar wel een erg leuke actie. Vooral leuk vind ik dat het hen is gelukt om de banen dus in 140 karakters te omschrijven. Bij de copy write service die we vanuit Marketingfacts Jobs aanbieden is het meestal erg lastig om klanten te overtuigen dat je kort en krachtig moet communiceren online, Energize doet dit wel heel kort en best wel krachtig.

Verder is het bijzonder dat ze ook willen dat je een motivatie van 140 karakters stuurt. Kort en bondig communiceren is online steeds belangrijker (onze aandachtsspanne wordt steeds korter) en dit speelt daar leuk op in. Daarnaast is een CV ook optioneel, het gaat om je motivatie. Dat past ook steeds meer bij het personal branding principe dat meer en meer gaat spelen in de online media. Want zoals Klaas Weima van Energize aangeeft: De life search functie van Twitter en de applicatie TweetDeck is handig om profielen te scannen en te kijken of iemand past binnen ons bureau.

Tijdens het uitgaan van dit persbericht en het schrijven van dit artikel (een paar uur) zijn er al 8 Twillicitaties binnen, aldus Klaas Weima op Twitter (uiteraard).

Een vraag die natuurlijk rest: is het eerlijk dat je als je niet twittert geen kans maakt op deze baan? Ik krijg die vraag vaker (alleen dan met betrekking tot b.v. Linkedin). En ik denk dat het wel terecht is. Zeker in het geval van het niet hebben van een Linkedin account als recruiter bijvoorbeeld. Je waarde voor het bedrijf is namelijk veel lager als je een organisatie hebt die heel veel via Linkedin werft. Het is eigenlijk zoiets als een opleiding, maar dan zonder formeel diploma. Of dat ook zou moeten gelden voor Twitter in de nieuwe media? Het is iets minder voor de hand liggend, maar je zal wel bij moeten zijn qua ontwikkelingen. Dit is een teken daarvan, hoewel niet Twitteren misschien niet meteen inhoud dat je niet bij bent.

Ik ben benieuwd of er bij de Twillicitaties ook social CV’s binnen gaan komen. De markt is in ieder geval flink in ontwikkeling en Energize doet hiermee een leuke actie.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

4 Reacties

    rjvanheese

    @Bas

    Energize geeft inderdaad een goede voorzet, waarvan hulde! 140 karakters om een boodschap te communiceren is niet heilig wel de ‘opdracht’ in zijn algemeen aan een ieder om kort en bondig je ding te zeggen. Twitter dwingt je daartoe, simpelweg omdat ik al nerveus wordt als de teller dichtbij 0 loopt, laat staan een minteken laat zien. Onze twambtenaren zouden zo’n tellertje op hun beleidsnotitie moeten zetten, wellicht dat er dan echt iets terecht komt van de administratieve lastenverlichting ;-).


    8 mei 2009 om 18:07
    klaas@energize.nl

    @joery goede suggestie! Dit houdt het inderdaad helemaal binnen de social networking sfeer. En laten we eerlijk zijn. Het eerste dat je doet al je een naam hoort is of Googlen of direct naar LinkedIn gaan om het profiel van de kandidaat te bekijken.


    8 mei 2009 om 20:56
    Joery Bruijntjes

    @Klaas: Waar. Uiteindelijk kom je er toch wel terecht, maar het maakt de actie net even mooier af 😉


    11 mei 2009 om 05:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!