5 manieren om je community naar The Next Level te brengen

11 mei 2009, 06:26

{title}So, you fancy yourself a community manager now?’ Jazeker, Stuart Foster, zo fancy ik mijzelf en ik leer iedere dag. ‘You are listening, interacting and doing everything that Seth Godin has told you to do?’ Nou, Stuart Foster, soms vind ik Seth een beetje algemenerig. Maar, ik doe mijn best. ‘Great steps.’ Dank je wel, Stuart. ‘But guess what? Your community still kind of sucks (sorry, it just does).’ Auw, Stuart, you hit me where it hurts. Heb je nog tips voor me om ‘mijn’ community beter te managen?

Die heeft Stuart Foster (@stuartcfoster) wel op TheLostJacket. Hij is niet te beroerd om ze met mij en jullie te delen. ‘Don’t lose hope: I have a grab bag of awesome for you. Hopefully, it will kick you into gear’. Hieronder vijf tips om je community naar dat hogere plan te krijgen. Hier komt de rocket science:

1) Actie! Neem positie, doe iets interessants

Foster geeft het voorbeeld van Digg en de HD-DVD crack die ze publiceerden op de site. Foster vindt deze actie ‘edgy’ en ‘avant garde’. Goed voor de traffic, en voor de naamsbekendheid.

2) Vraag nieuwe mensen mee te discussiëren. Liefst een beetje slimme

Probeer nieuwe geluiden en visies je community in te sluizen. Dit komt je geloofwaardigheid ten goede en ook de diversiteit van je community.

3) Plaats je content ook elders op internet

‘Exposing new people to your voice, product or service is always beneficial in the end..’ Hoe meer eyeballs, denkt Foster, hoe beter dat is. Het maakt niet uit wáár je die content publiceert, als je maar van tgoegevoegde waarde bent en hoogwaardige informatie aanbiedt.

4) Gooi je persoonlijkheid in de strijd

‘Great, you are friendly, courteous, and listen to everybody. Sweet… If you don’t have a distinctive (and REAL) voice you won’t succeed. People can sense passion and you should be sweating it out of every pore.’ Kortom, alles begint met passie. En passie… is de sleutel voor success. 😉

5) Ben overal aanwezig

Probeer overal op het web aanwezig te zijn. Foster geeft Digg, Stumpleupon, Delicious, Mixx als voorbeelden. Wees overal lid, en doe op elk ander netwerk of community mee.

‘Is this the answer to “Next Leveldom”?’ vraagt Stuart Foster. Nee. Dit is bedoeld om te inspireren. Toen ik deze posting schreef dacht ik bij alle punten: daar valt nog veel, veel te doen voor mij. Veel te bereiken. Veel te ontdekken. Veel te halen en veel te brengen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    chi666

    Die laatste ben ik het dus totaal niet mee eens. Want als je overal aanwezig bent moet je ook overal goed aanwezig zijn. En daar heeft volgens mij niemand de tijd voor.

    Je kan beter op enkele plekken goed aanwezig zijn (en de rest via tooling wel monitoren als er over je gesproken wordt en dan eventueel er op in gaan) dan overal een beetje. Vergelijk het met social networking sites. Als je ergens aanwezig bent moet je dat ook goed zijn, want wat er staat is ‘de waarheid’ (je hebt immers zelf invloed op je profiel), ook al ben jij al 6 maanden (of langer) niet meer actief.

    Ik geloof meer in Seth Godin’s tribe principe. Zorg dat je ambassadeurs krijgt, dan ben je via hen overal aanwezig.


    11 mei 2009 om 07:53
    Hans Schepers

    Eens met de reactie van Bas maar toch een aardig lijstje. Zoalsveel US publicaties vrij contextloos maar misschien volgt die context in z’n tweets en publicaties. Ik ga hem maar eens volgen.


    11 mei 2009 om 17:42
    Annelies

    In de basis een aardig lijstje, maar als ik zie dat iemand overal aanwezig is dan lijkt het wel of die persoon persé de aandacht wil zoeken en vind ik het gelijk al minder interessant. Liever iemand die op een paar sites staat en daar inderdaad goed aanwezig is, in plaats van dat ik op iedere site dezelfde persoon tegen kom.

    Wat ik denk dat het belangrijkste is om gezien te worden is dat je de link van de site waar je staat plaatst op andere sites. Reageer vb op andere blogs, communitys en plaats dan de link van je eigen site. Zorg ook dat mensen je kunnen vinden door middel van het gebruik van tags.

    En met Bas ben ik ook mee eens. Zorg dat je ambassadeurs krijgt die mensen doorverwijzen naar jou site.


    11 mei 2009 om 18:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!