Boekrecensie: The four pillars of profit-driven marketing (Moeller & Landry)

11 mei 2009, 10:08

{title}In profit-driven marketing draait alles weer gewoon om de pegels. Geen intuïtieve onderbuikgevoelens, maar data, analyses en dollars bewegen deze marketeers van de harde Amerikaanse marketingschool.

In het cv van de auteurs achterin het boek lezen we dat Moeller cum laude graduate was van Harvard College met een A.B. in filosofie. Landry heeft een MBA van de Business School aan de universiteit in North Carolina. Beiden hebben uitgebreide ervaring in consumentmarketing. Jongens van de gestampte pot. De inleiding start met een introductie van de vijfde P naast de eerdere vier, hier toegeschreven aan Jerome McCarthy. Deze keer is nummer vijf niet people maar profit.

Illustratief is een voorbeeld van een verkoper van games en films die 50 miljoen dollar uitgaf aan promotie en dat toen nog moest zien terug te verdienen. Met zulke marketing 1.0 rekenen de heren dan wél weer af.

De vier pilaren uit de titel worden geïntroduceerd en in aparte hoofdstukken uitgediept. Analytics (data), decision support tools (interface en planning), processes (strategische en operationele activiteiten planmatig organiseren) en organisational alignment (support binnen de organisatie creëren). De heren trekken hiermee door de gehele organisatie, teneinde marketing renderend en op zekerheid gericht profijtelijk te maken. Taaie kost voor de liefhebber, passend bij de tijd en gratis via info.booz@amsterdam.nl. Hier meer over het boek op de website van de uitgever.

The Four Pillars of Profit-Driven Marketing

How to Maximize Creativity, Accountability, and ROI

L.H. Moeller en E.C. Landry