Komen de adverteerders er zelf wel uit?
Hardcore reclameblokken uitzenden tussen de peuterprogramma’s op de publieke omroep, consumentenwaarschuwingen in lettertypes die met een 120 inch plasmabreedbeeld nog steeds niet te lezen zijn, non stop platte naaktheid in de nachtelijke uren, kinderen en blije gezinnen in leenreclames: allemaal blijken van vrij ondernemerschap die vooral niet te zeer betutteld moeten worden, want adverteerders steken nadrukkelijk in op zelfregulering. Dat lijkt althans de insteek van adverteerders zelf. In een algemene ledenvergadering van de BVA, de branchevereniging waarin de grote adverteerders van Nederland zijn verenigd werd vorige week bevestigd dat het doel van BVA is om – quote – ‘maximale bewegingsvrijheid in communicatie te behouden’. Anderzijds, ‘Wil je vrijheid behouden dan kan dat alleen vrijheid in verantwoordelijkheid zijn’, aldus de BVA-voorzitter….
Jan Driessen. Uit het persbericht: ‘Op het gebied van verantwoord communiceren steekt BVA dit jaar veel energie in belangenbehartiging via het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC) over issues als ‘leen’reclame, reclame gericht op kinderen en alcoholreclame.’
Voor Facts Inside in MarketingTribune vraagt de redactie zich af of u vindt dat de adverteerders hun vrijheid in verantwoordelijkheid voldoende nemen. Da’s immers een kritische succesfactor bij zo’n koers. Loopt het verleiden van consumenten de spuigaten uit of valt het nogal mee? Waar zouden ze in Den Haag nou eindelijk eens wat aan moeten doen?
Waar zouden ze wat aan mogen doen, die belachelijke ringtone reclame’s waarbij je meteen na het sturen van 1sms een compleet abbonnement mee hebt afgesloten.