PWC over de businessmodellen van dagbladen

13 mei 2009, 06:23

”A future remains for newspapers that can gain access to the capital needed to fund the transition to digital business models.”

Dat is de conclusie die PWC trekt (via: MC) in dit onderzoek naar de (online) businessmodellen van kranten wereldwijd: ‘Moving into Multiple Business Models: Outlook for Newspaper Publishing in the Digital Age’ (pdf). Kranten, zo analyseert PWC, hebben een toekomst omdat het publiek geïnteresseerd zou blijven in de ‘deep insights’ die journalisten kunnen bieden. Maar dan moeten ze wél de ‘digitale oversteek’ naar online op een juiste manier maken en hun printactiviteiten ‘right-sizen’. Alleen met print, ben je verloren.

“They need to reassess the role of the aggregator, introduce new subscription models and innovate with advertisers by diversifying their product offerings,” zegt David Moss, directeur van de adviestak van PWC in de VS.

MarketinCharts analyseert:

”Though the research finds that many newspaper companies currently are experimenting with multiple platforms – such as internet versions, blogs, citizen journalism, social networks – and new technologies (e.g. mobile) as channels for content distribution to reach new audiences, their print versions still remain the largest source of revenues.”

{title}

Consumenten willen best betalen voor kwaliteitsinformatie, zo blijkt uit het onderzoek. Maar kranten moeten slimmere manieren vinden om hun intellectuele kapitaal te gelde te maken:

”Consumers see breaking news and general interest news as commodities, but there is always a market for high value online content in specific topics. Our consumer research indicates that consumers are willing to pay for this content, but newspapers need to develop strategies for monetising their content and intellectual capital.”

Mooi ook is deze conclusie (zegt wat over de lange weg die nog te gaan is):

”Our research reveals that constant dialogue with readers is crucial for newspapers to stay up to date with readers’ radically changing media preferences. Readers must be able to give feedback on the current media mix and to express their needs and preferences with regard to media consumption.”

Online business

Het aardige is, vind ik, dat dit soort onderzoeken ook best zijn te vertalen naar de online business. Het zou je in ieder geval aan het denken kunnen zetten. Hier op Marketingfacts doen we het (redactioneel) anders dan de meeste nieuwsorganisaties door te proberen een win-win situatie te creëren voor de flow of content: experts geven analyses en plaatsen nieuws in de context van bij hen aanwezige kennis.

De content verrijken we en bouwen we om tot, bijvoorbeeld een jaarboek. Dat boek kost geld. In dit artikel, zie ook de reacties van Marc van der Chijs en Marco Derksen, heeft Rupert Murdoch het over betaalde dagbladcontent via micropayments. Ik vraag me, al nadenkende, af of dat ook een model voor Marketingfacts zou kúnnen zijn. Nu of in de toekomst.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ronald van den Hoff

    waar Forrester veel geld verdient met het publiceren van allerlei studies, kan dat natuurlijk door alle specialisten ook gedaan worden, via uitgevers en/of clubs als marketing facts.

    veel content geven, maar voor echte diepgaande maatwerk dossier gewoon betalen…

    ik heb ook nog een gewoon abonnement op het FD vanwege de mooie dossiers die ze “on-line alleen voor abonnees” hebben staan….


    13 mei 2009 om 08:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!