Marktplaats.nl geeft eerste Admarkt certificering uit

14 mei 2009, 08:15

{title}Sinds vanmorgen 10:00 uur kunnen bureaus het zogenaamde ‘Admarkt Klantencentrum Gecertificeerd Examen’ afleggen. Tribal Internet Marketing heeft dit examen succesvol afgelegd en is als eerste bureau Admarkt gecertificeerd.

Admarkt is het advertentiesysteem waarmee advertentiecampagnes op Marktplaats.nl worden gemanaged. Op veler verzoek heeft Marktplaats.nl besloten om een Admarkt gecertificeerd logo te gaan uitgeven. Dit logo is vergelijkbaar met het Google Adwords certificaat. Net zoals bij Google mag een bureau het Admarkt logo dragen als zij minimaal twee medewerkers in dienst heeft die het Admarkt examen behaald hebben. Daarnaast dient het bureau minimaal drie actieve accounts te managen.

Natascha Chamuleau, Sales lead Admarkt, zegt hierover het volgende:

“Er is al lang veel vraag naar een certificeringmogelijkheid, met name door bureaus. Admarkt is nu in een stadium waarbij het mogelijk is de certificering te geven. Belangrijk voor ons is dat de bureaus die ons systeem gebruiken goede ambassadeurs zijn van Admarkt en Marktplaats.nl. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de gebruikers het Admarkt Klantencentrum goed onder controle hebben en hebben bewezen goede campagnes te kunnen opzetten en onderhouden.”

Over het examen

Het zogenaamde ‘Admarkt Klantencentrum Gecertificeerd Examen’ bestaat uit 40 vragen. Een score van minimaal 90% is vereist. De vragen zijn opgedeeld in drie categoerieën: ambassadeur van Marktplaats.nl (algemene vragen), Admarkt op Marktplaats.nl en Admarkt via het klantencentrum. Het examen is volgens Nadine Willems en Inge Harts (specialisten bij Tribal) goed en inhoudelijk. Ervaring met het Admarkt systeem en adverteren op Marktplaats is zeker een vereiste om het examen succesvol af te leggen.

Waarom adverteren op Marktplaats.nl?

Marktplaats.nl is naast Google één van de meest interessante CPC advertentieplatformen in Nederland. Met 6.000.000 unieke bezoekers per maand heeft Marktplaats.nl een enorm bereik. Omgerekend gaan er elke seconde drie nieuwe advertenties live. Met het zakelijk adverteren via Admarkt kan daardoor een groot publiek worden bereikt met CPC prijzen die veelal lager liggen dan op Google. Zeker met concurrerende prijzen zijn er kansen doordat consumenten dan geneigd te kiezen voor een nieuw product in plaats van tweedehands.

Na een studie communicatiewetenschap en daaropvolgend een jaar filosofie belandde hij in de online wereld. Bauke Bergstra (1982) werkt inmiddels bij Tribal Internet Marketing in Den Bosch. Op dit moment als 'pr-man', daarvoor als SEA-specialist. Voor MarketingFacts richt hij zich op zowel nieuws als inhoudelijke artikelen omtrent online marketing.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Pierke

    Jezus, wat een schaamteloze zelfpromotie……


    14 mei 2009 om 09:21
    Marcel

    Felicitaties!

    We hebben bij Yonego het examen vanmorgen natuurlijk ook meteen gehaald. Het is inderdaad goed te doen als je wat ervaring hebt met adverteren via Admarkt. Benieuwd naar de ontwikkelingen in het Admarkt systeem…


    14 mei 2009 om 09:21
    mgvandenbroek

    @Pierke: Van Tribal? Dat valt mee. Kijk maar eens in het persbericht van Marktplaats.nl van vanochtend:

    EM en online marketingbureaus kunnen zich onderscheiden met Admarkt-certificaat

    Admarkt-certificaat Marktplaats.nl moet samenwerking bevorderen

    Emmeloord, datum – Marktplaats.nl geeft vanaf nu Admarkt-certificaten uit aan bureaus die gebruik maken van het Admarkt Klantencentrum. Hiermee kan een Search Engine Marketing Bureau (SEM) laten zien dat het Admarkt succesvol weet in te zetten. Het certificaat moet niet alleen de kwaliteit verbeteren, maar ook de samenwerking tussen Admarkt en de bureaus stimuleren. Tribal Internet Marketing heeft vandaag als eerste met succes het examen afgelegd.

    Admarkt is het CPC-gebaseerde advertentiemodel van Marktplaats.nl. Met Admarkt adverteren bedrijven op de topposities van Marktplaats.nl. Om de kwaliteit van Admarkt ook in de toekomst te kunnen garanderen, volgen gecertificeerde bureaus verplichte workshops, waar ze worden bijgespijkerd over actuele ontwikkelingen. Bovendien hebben ze een aantal persoonlijke afspraken per jaar om kennis te delen en feedback te geven op het Admarkt-systeem en het Admarkt Klantencentrum. Zeventig procent van de aangesloten SEM en online marketingbureaus heeft aangegeven behoefte te hebben aan een certificering.

    Admarkt-ambassadeur

    SEM en online marketingbureaus die een certificaat willen behalen, kunnen bij Admarkt een aanvraag indienen. De belangrijkste voorwaarden zijn dat het bureau een Admarkt Klantencentrum heeft en zich samen met Admarkt inzet om campagnes voor haar adverteerders zo optimaal mogelijk in te zetten. In het Admarkt Klantencentrum moet het bureau standaard minimaal drie klanten actief te hebben. Daarnaast dient het bureau op te treden als ambassadeur van Admarkt en Marktplaats.nl. Voldoet een bureau aan al deze voorwaarden, dan moeten minimaal twee medewerkers het Admarkt examen te behalen, bestaande uit 40 multiple choice vragen. De online examens vinden vanaf 14 mei 2009 plaats.

    Over Marktplaats.nl

    Marktplaats.nl, opgericht in 1999, was in Nederland een van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en bedrijven. Per dag worden er meer dan 250.000 nieuwe advertenties op de website geplaatst, van kleding en verzamelobjecten tot auto’s en diensten. De onderneming maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay. Marktplaats is gevestigd in Emmeloord. Kijk voor meer informatie op: http://www.marktplaats.nl.


    14 mei 2009 om 09:24
    Tom – Estate

    hmm weer een certificaat om bij te halen ;).. Wellicht binnenkort eens tijd voor vrijmaken. Afgezien van het certificaat ben ik zeker wel te spreken over Admarkt.


    14 mei 2009 om 11:34
    Tim de Vrind

    @ Remi

    Wilde ook al zoiets plaatsen;)

    Doe binnenkort examen voor het plaatsen van hyves berichten en het simultaan kwebbelen. Ja als eerste in nederland….Of is iemand al eerder? Anders ff persbericht van Hyves afwachten.

    Verder: mag je nog wel op Linkedin komen zonder dat je superuser bent en minimaal 250 contacten hebt?

    @Remi: Jij geeft nog aan trots te zijn op de accreditaties… ik vind het een beetje overdreven allemaal. Als antwoord op je vraag. Ook al heb je bv. je GAP gehaald, dan nog kan je een draak van een search campagne plaatsen/beheren.

    Omgaan met techniek is m.i. geen garantie voor suc6.

    Ik ben sinds vorige week ook Dart Double click gertificeerd omdat ik het toch wel eens per week opstart. Als ik m’n deel 2 haal, mag ik automatisch campagne resultaten laten toemailen. Helaas niet als eerste in Nederland, maar heb m’n best gedaan.

    Oh ja, bij besteding van 2 ton ineens bij Webads ontvang je per omgaande de zilveren campagne optimiser. Dat geeft aan dat je goed campagnes kunt inkopen. Altijd handig om aan je CV toe te voegen.

    Voor de rest gaat het overigens best goed…


    15 mei 2009 om 03:18
    Remi

    @ Tim,

    Er is in mijn ogen wel een beetje een wildgroei aan accreditaties. Toch is een deel zeker interessant, omdat ze inhoudelijk wat verder gaan. Alleen is het vaak erg lastig te zien welke accreditatie daadwerkelijk een kwaliteitsstempel is en welke een marketingdingetje is.

    Veel accreditaties zijn erg toolgericht. Zo ben ik zelf nu bezig de GA-IQ te halen (als iedereen op je afdeling dat heeft, kun je als manager natuurlijk moeilijk achterblijven 😉 ), maar dat stelt niet zoveel voor. Na afloop weet je waar de knopjes zitten en hoe de tool Google Analytics in elkaar zit. Maar je leert in feite niets over het analyseren van de data en daar actie op ondernemen. Kortom: het zegt helemaal niets over de kwaliteit van een web analist of hij/ zij wel of niet GA-IQ heeft. (een flut accreditatie dus)

    Gelukkig zijn heeft Google ook een overkoepelende accreditatie, de GAAC (en de WOAC, jaja) en die is daadwerkelijk best moeilijk om te krijgen. Naast de standaard dingen, (minimaal aantal klanten en minimum aantal consultants) moet je cases overleggen en wordt je daarna aan een vragenvuur onderworpen. In mijn ogen zegt dat dus al een stuk meer.

    Probleem is dat de accreditaties vaak best wat aandacht krijgen in de media en dat de concurrerende bedrijven dus ook met accreditaties komen. En later bedenken ze weer overkoepelende accreditaties en persoonlijke accreditaties enz. En daardoor is er nu een wildgroei aan het komen.

    En toch…

    Ik verwacht dat we bij Traffic4u over een aantal weken weer een stempeltje krijgen, deze is wel cool, heel belangrijk en nieuwswaardig 😉


    15 mei 2009 om 06:44
    Onne Holsmuller

    Het gaat vooral om het budget dat bedrijven hebben het verschil tussen een Adwords Qi en een Adwords QC is geld. Uiteraard staat het wel goed naar je klant toe maar op een gegeven moment moet je je hele website vullen met allerlei accreditaties


    15 mei 2009 om 07:21
    baukebergstra

    Hoe hoger de eisen des te beter en geloofwaardiger (uit het Latijn ad+credere, “te geloven” – ja, ja, wikipedia ;-)) de accreditatie. De GAAC eisen zijn een goed voorbeeld van een niveautje hoger.

    Er zullen zeker ‘stempels’ zijn die te makkelijk worden uitgedeeld. Voor zover ik begrepen heb is voor het Admarkt examen in ieder geval voldoende ervaring met Admarkt nodig (naast een minimaal aantan accounts) om een voldoende (90%) score te halen. Hoe hebben anderen het examen ervaren?


    15 mei 2009 om 08:04
    Tim de Vrind

    @Remi Ik begrijp dat jullie het PR moment aangrijpen in combi met dit soort accreditaties. Waarschijnlijk zou ik zelf het ook zo doen als ik in jullie schoenen stond. Het gaat mij alleen meer om het principe. Is dus geen kritiek.


    16 mei 2009 om 04:19
    S&S Online Marketing

    @Remi Ik vind het wel meevallen van het aantal accreditaties. Op dit moment zijn Google en Admarkt belangrijke, waarbij die van Google het belangrijkst is. Natuurlijk schieten er soms ook accreditaties uit de grond die vrij weinig waarde hebben, maar daar moet je dan simpelweg geen aandacht aan besteden


    25 mei 2009 om 19:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!