Mini-rijders pikken het niet langer: Leuk bedacht?

14 mei 2009, 06:11

{title}

Ook een manier om in the picture te komen: richt als merk zelf een vereniging op van verontwaardigde klanten. Automerk Mini deed het en organiseerde een demonstratie voor het hoofdkantoor, zogenaamd op initiatief van de Vereniging Verontwaardigde Mini-rijders. Het doel: laten zien hoe zuinig en goedkoop Mini is.

Het pr-bureau achter de actie heeft gisteren mediarelaties gevraagd of we aandacht wilden besteden aan de actie, zonder te verklappen dat het om Mini gaat. Of we even mee willen helpen de consument volledig te onderschatten. Liever niet. Want de boodschap die ze op de consument willen overbrengen luidt, dat Mini-rijders het niet langer pikken dat het automerk informatie voor ze achterhoudt. Die geheime informatie bestaat volgens het persbericht uit het feit dat Mini groene labels heeft, dat je voor een Mini een ‘belachelijk lage bijtelling (20%)’ betaalt, dat Mini een hoge restwaarde heeft. Enzovoort. Zie: persbericht.

Openbare demonstratie

Voor de goedgelovigen nog één citaat uit het persbericht: ‘De terughoudendheid waar MINI zich schuldig aan heeft gemaakt deed de Vereniging van Verontwaardigde MINI rijders besluiten tot een openbare demonstratie bij het hoofdkantoor van MINI. Bekijk de demonstratie video. Bekijk hier ook het pamflet en verspreidt het woord! Laat je niet misleiden! Kijk snel op www.dewaarheidachtermini.nl.’

Leuk bedacht?

Oordeel: leuk bedacht, maar niet zo héél leuk. Zelfs de meest argeloze consumenten zullen er niet intrappen dat Mini ze ‘belazert’ met mooie verhalen over fun, looks en prestaties van de auto. Een fictieve stichting in het leven roepen. Mwah. Ok, maar vervolgens overschreeuwen de makers zich volledig met de capslock-toets en de vele uitroeptekens.

De campagne schiet volgens mij z’n doel voorbij. Wie naar de hierboven genoemde website gaat, ziet een abri die beklad is met de tekst ‘Zo open zijn jullie niet’. Ook de officiële minisite is zogenaamd gehackt. Wellicht hebben ze bij Mini heel lang vergaderd over het concept van deze campagne (van ‘dit kun je écht niet maken’ tot ‘we kunnen niet ver genoeg gaan, anders is het niet authentiek’), maar zo werkt het dus niet. Want wie dit niet doorheeft..

{title}

Categorie
Tags

8 Reacties

    mgvandenbroek

    “Want wie dit niet doorheeft..”

    Het ligt er natuurlijk enorm dik bovenop dat het fake is. Erger is, dat ze bij Checkit denken, dat verschillende media wel willen meewerken met het semi-bedonderen van het publiek door een persbericht te sturen met deze alinea erin:

    Wat u wellicht al vermoedde, MINI zit zelf achter deze actie! We willen u als media relatie dan ook graag om medewerking vragen. Wij zijn bezig met de verspreiding van een persbericht om aandacht te vragen voor deze actie. We hopen dan ook dat u hier aandacht aan wil besteden, zonder te verklappen dat het om een MINI actie gaat!

    Maar: en dat gaan mensen zeggen. Het doel is bereikt. Linksom of rechtsom. Er is aandacht voor de actie. Nu weet iedereen dat Mini een zuinige auto is. Groen ook. Maar 20 procent bijtelling.


    14 mei 2009 om 06:21
    Joop van Kogelen

    Dit is gewoon humor tussen alle gebruikelijke borstklopperij van de autoboeren. En voor een low budget campagne prima gedaan. Juist de doorzichtigheid spreekt me aan. Maar vooral het puike acteerwerk doet mij onmiddelijk richting showroom gaan. Bovendien blijft het een leuk autootje.


    14 mei 2009 om 06:24
    Tim S.

    Gave actie hoor!


    14 mei 2009 om 06:54
    henk

    Ik vind dit dan ook de meeste vervelende reclame-campagne ooit, je jaagt hier juist de klanten mee weg. Je zegt bijna letterlijk -U, de klant, bent achterlijk-.

    Alsof er bespaard is op een reclame-bureau en men zelf aan de slag is gegaan.


    14 mei 2009 om 06:59
    Tobias Braam

    Ik vind dit juist wel een actie en bijbehorend denkpatroon van een reclamebureau. En (helaas)succesvol idd, wat zoals bijvoorbeeld ook onderbewustheidszijn-goegoe Ap Dijksterhuis zegt, werkt dit goed op ons onderbewuste denk ik.


    14 mei 2009 om 09:51
    Arjan

    Een MINI-onwaardige actie. Zeker in vergelijk met het briljante werk van Crispin Porter in de VS voor MINI. Je hoopt eigenlijk dat de actie echt is en dat er geen reclamebureau achter zit. Maar helaas. Dit is echt bedacht, door mensen die er verstand van hebben. En die de plank volledig mis hebben geslagen. Weet iemand welk bureau het is? Want dan weet ik voor welk pand ik moet gaan demonstreren tegen dit soort onzin. Tot die tijd is de website http://www.dewaarheidachterdewaardelozeminidemonstratie.nl live


    14 mei 2009 om 11:29
    Simon de Ridder

    @Joop van Kogelen: zo low budget is die campagne nu ook weer niet, heb al redelijk wat commercials voorbij horen komen en de uitingen (web en video) zien er doordacht en zelfs overgeproduceerd uit. Doet afbreuk aan de actiesfeer van de demonstratie.

    @de rest: ik deel de mening dat dit waarschijnlijk redelijk succesvol is, maar dat is/was lenen.nl ook; is MINI kanshebber voor de Loden Loeki?


    14 mei 2009 om 16:36
    Gerrit Duits

    Als je zo’n actie op zet, laat het dan niet uitvoeren door een reclamebureau. De spotjes waren zo gelikt gemaakt, dat je hoorde dat daar professionals achter zitten. De vereniging van boze mini-rijders zouden eigenlijk veel amaturisitischer/low-budget moeten klinken.


    15 mei 2009 om 09:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!