Klaar met Hyves? Bouw je eigen social community!
De meeste marketeers zijn het er wel over eens: social media marketing is het nieuwe instrument om je klanten te bereiken, aan je te binden en ze te bewegen. De explosieve groei in het aantal aanmeldingen bij Twitter, Facebook en LinkedIn zijn indicatief voor het verschijnsel dat ook de gewone mens zich steeds comfortabeler gaat voelen op prefab social networks.
Maar wat doe je nou als je speciale wensen hebt voor bijvoorbeeld de functionaliteiten van een community? Of als je meer controle wilt? Of je eigen stijl? Dan bouw je natuurlijk je eigen social community! Je hebt daarvoor een tweetal opties.
Social networks: zelf of extern beheren
Je kunt voor een online community voor een externe oplossing gaan. Het voordeel daarvan is dat je zelf geen hardware of hosting hoeft in te schakelen. Nadeel is dat je afhankelijk bent van externe partijen om het platform draaiende te houden. Een voorbeeld van een dergelijk custom social community is Ning (featured community: Rand McNally).
De tweede optie is om op je eigen server een volledige suite te installeren. Het grote voordeel hiervan is dat je altijd baas over je eigen community bent. Ook hier kleeft echter een ‘maar’ aan: je moet wel wat meer verstand van zaken hebben wil je een volledig werkende installatie live krijgen. Een veelbelovend project hierin is Buddypress (featured community: WannaNetwork.com), een set van plugins en themes op basis van WordPress MU. Een goede tweede is Elgg (ElggCommunity).
Een succesvol social network volgens Wakoopa’s Robert Gaal
Maar uiteindelijk is de belangrijkste vraag misschien wel: hoe maak je je eigen community daadwerkelijk tot een succes? Robert Gaal, oprichter en CEO van het “social software discovery network” Wakoopa was present op de CSN conference in Amsterdam vorige week om ons te vertellen hoe Wakoopa geworden is tot wat het nu is: een succesvolle niche community rondom gepassioneerde softwaregebruikers.
In 4 stappen naar een bruisende community
Tijdens zijn presentatie gaf Robert ons mee dat je van tevoren moet bepalen wanneer je community een succes is. Dit is deels afhankelijk van metrics die je jezelf stelt. vier facetten waar je bij de conceptie van je eigen social network rekening mee moet houden.
De belangrijkste punten uit zijn presentatie:
1. Concentratie
Wat wil je met je community bereiken? Wat voor gebruikers wil je? Wat gaan die gebruikers doen? Kies een nichemarkt en richt je daar volledig op. De vraag die je je daarbij kunt stellen is: ik [werkwoord] [object]. Voor Youtube is dat ik bekijk video’s, voor Flickr is dat ik deel foto’s.
2. Conversie
Zorg dat je nieuwe potentiele gebruikers overtuigd raken om zich aan te melden. Gebruik de Google Website Optimizer om de perfecte wervingstekst te achterhalen voor je aanmeldbutton.
Hou je gebruikers verder ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent het netwerk. Dat kan via de community zelf, via RSS of via desktop notifiers.
3. Distributie
Geef je content weg aan externe bronnen. Youtube maakt het mogelijk om video’s op externe sites te embedden. Widgets zijn een ideale manier om je netwerk onder de aandacht te krijgen bij het grotere publiek. Feitelijk geef je wat weg maar je krijgt er een veelvoud van aandacht en uiteindelijk bezoekers voor terug.
Laat gebruikers de widgets op andere netwerken plaatsen. Zo geef je ze een evangelistenrol: de blije gebruiker verspreidt het woord zodat jij het niet meer hoeft te doen.
4. Motivatie
Als je eenmaal gebruikers hebt is het essentieel dat je je afvraagt hoe je ze aan je bindt. Hoe zorg je ervoor dat je users blijven? En nogmaals, hoe zwengel je de evangelisatie van je top users aan? Denk hierbij aan een puntensysteem op basis van reputatie en beloning. Users zullen altijd proberen ergens bovengemiddeld goed in te zijn. Een hoge post count op een forum bijvoorbeeld, of een systeem als de profile completion bar van LinkedIn.
Zonder passie geen social community
Uiteindelijk staat of valt een community natuurlijk met passie. Mensen moeten gepassioneerd zijn over een onderwerp zodat ze er met medestanders over kunnen praten. Of dat ze beginnen te evangeliseren bij anderen om zo nieuwe volgelingen te krijgen. Dat moet het onderscheidende karakter van je eigen social netwerk moeten zijn. Voor wat betreft de randvoorwaarden van hoe zo’n community eruit ziet denk ik dat Robert Gaal met deze handvatten een aardige roadmap heeft neergelegd om te starten met een eigen social community.
Hi Wouter! leuk stukje..
Als je als merk een doelgroep aan je wilt binden dan is het naar mijn mening veel interessanter om te kijken op welke communities je doelgroep zit, om vervolgens creatief om te gaan met de mogelijkheden die het community platform biedt. Internet is helemaal social geworden. Je kunt bijna iedereen op een mega breed scala van verschillende community websites vinden en bereiken. Hyves is zeker niet de enige..
Een eigen community bouwen is echt HEEEEELLLL veel werk en kost heeeelll veel tijd, terwijl je doelgroep al te bereiken is binnen bestaande communities. Daarnaast moet je een sexy merk hebben, wil je er op eigen kracht een community omheen weten te bouwen.
Je zegt “geef je content weg aan externe bronnen.” Zoals widgets.. is het dan niet handiger om een widget te bouwen en die uit te zetten, ZONDER een eigen community website als einddoel voor ogen te hebben?
Het klinkt zo simpel allemaal, “ls je eenmaal gebruikers hebt is het essentieel dat je je afvraagt hoe je ze aan je bindt. Hoe zorg je ervoor dat je users blijven? En nogmaals, hoe zwengel je de evangelisatie van je top users aan?” maar dat is het zeker niet..
fijne avond allen!
Dank je wel voor deze post, je hebt zojuist het schrijven van het laatste hoofdstuk voor mijn scriptie een stuk eenvoudiger gemaakt 😀
Maaruhm @daan, het HOEFT helemaal niet veel tijd te kosten. Wat je nodig hebt, is een organisatie die erachter staat, daadkracht heeft, beslissingen neemt en vervolgens de uitvoering direct regelt. Gewoon het proces even goed uitstippelen, zorgen dat de juiste mensen op de juiste plaats op de juiste tijd aanwezig zijn en dan gaat het vanzelf.
Bewijs volgt hopelijk binnenkort.
je vergeet natuurlijk wel mijn eigen http://www.mindz.com te noemen als custom social community, waarvoor mijn hartelijke dank!
@Ronald van den Hoff: Ja! Hoe durft ie! Schande! Goed opgelost dus, zo. 😉
Er zijn inderdaad legio mogelijkheden, vraag is wat voor de organisatie in kwestie is het beste pad om te bewandelen is. Een sterke community opbouwen doe je niet over nacht, maar aan je richten op reeds bestaande gemeenschappen kleven ook voor en nadelen. Uiteindelijk draait het om een goed doordachte strategie, en zal je keuze daar een logisch vervolg van zijn. Met ontwikkelingen op gebied van open standaarden kan ik mij ook voorstellen dat de discussie tussen zelf initiëren en ‘joining’ veranderd. Het is jammer dat je daarbij niet iets langer stilstaat, zou je post meer recht doen.
Je schrijft in de inleiding dat “explosieve groei in het aantal aanmeldingen bij Twitter, Facebook en Linked” indicatief zijn voor “het verschijnsel dat ook de gewone mens zich steeds comfortabeler gaat voelen op prefab social networks.” Ik vind dat nogal een vreemd geformuleerde stelling. Wat bedoel je met prefab? Ik moet denken aan ‘kant en klaar’ netwerken als Ning en dat heeft weinig te maken met waar ik denk dat je op doelt.
Overigens is de relatie tussen ‘explosieve groei’ en ‘de gewone mens’ nogal zwak, maar laten we die discussie maar een andere keer voeren 😉
Ik ben het met Joery eens dat je van te voren niet moet uitsluiten dat een eigen community het beste past binnen je strategie. Een eigen community is dus zeker een optie. Open standaarden zullen ook zeker de discussie veranderen.
@ Annelies Thx voor de feedback!
Ik denk alleen wel dat je misschien iets te makkelijk denkt over het opbouwen van een community. De technische kant van het verhaal is redelijk eenvoudig te regelen, maar uiteindelijk maken mensen een community. Het proces “even” goed uitstippelen, de juiste mensen op de juiste plek en tijd en dan gaat het vanzelf?
Ik hoop echt dat het je zo zal vergaan, laat je het ons weten?
En nogmaals, een hele fijne avond toegewenst allemaal!
Leuke post Wouter. Ben zelf van mening dat een eigen community alleen zin heeft als deze een lacune opvult, een latente behoefte een warm onthaal geeft of een bestaande behoefte beter vervult. Wie gaan er gebruik van maken, Waarom bestaat de community en Wat wordt er gedeeld, dat zijn in mijn W3 model (zie eerdere postings hier op Marketingfacts) zaken die goed geregeld moeten worden wil je een succesvolle community neerzetten. In het Wakoopa verhaal is dat de latente behoefte en daar wordt prima op ingespeeld (goede presentatie trouwens ook van Robert Gaal).
@daan ik hoef het gelukkig niet allemaal in mijn eentje te regelen. Maar wat ik meer bedoel is: de community zelf is er al als het goed is. Je hebt al een groep mensen met overeenkomsten en die wil je iets actiefs laten doen, dingen met elkaar laten delen, een platform geven waarop ze hun interesses kunnen ontplooien (oid). En dan is de techniek al een aardig eind in de goeie richting, maar je hebt gelijk dat het wat plat gezegd is wbt juiste mensen op de juiste plek op de juiste tijd. Maar toch denk ik dat je met een goed plan, de juiste ondersteuning en daarnaast de bijbehorende communicatie en marketingactiteiten al een heel eind kunt komen en ook relatief snel.
Maar de praktijk moet dat nog uitwijzen, al heb ik goeie hoop! Onderzoeken laten in ieder geval duidelijk zien dat er behoefte is aan iets bindends en ik denk dat dit een stap in de goeie richting is.Ik laat alles sowieso weten tijdens mijn afstudeerpresentatie op 18 juni, waar je bij kunt zijn als je wilt 🙂
Mooi verslag Wouter, thx!
Annelies, een community heeft aandacht nodig, heel veel aandacht. Daarvoor heb je gepassioneerde mensen nodig en geen uitgewerkt plan. Noem mij één succesvolle community die volgens plan is opgezet en ontwikkeld!
@Marco: compleet met je eens! Community opzetten/bouwen is een 24/7 baan.
Robert Gaal gaf, zoals Wouter ook schrijft, handvatten bij het opzetten van een community. Het “even uitstippelen” van een plan, zoals Annelies aangeeft lijkt me echt niet voldoende. Misschien zijn er inderdaad mensen met hetzelfde idee, al dan niet aan de hand van een onderzoek, maar dat is nog geen community. Het samenbrengen van deze mensen in misschien nog wel de grootste uitdaging.
Het gaat om een passie, een idee wat je hebt. Vervolgens zal je passie en heel hard werken een grote bijdrage moeten leveren aan je community. Succes verzekerd? Waarschijnlijk nog niet, maar het is wel een goed begin.
Want volgens mij zijn de meest succesvolle communities niet ontstaan op papier of uit een onderzoek, maar door de passie van een persoon.
@Marco: mee eens, passie en drive zijn de belangrijkste onderdelen voor elk succesvol communityproject. Toch is een gedegen planning en strategie van cruciaal belang, hier ontbreekt het vaak aan.
Daarbij heeft Lode een sterk punt door aan te geven dat je enkel aan een eigen community hoeft te beginnen als het een interessante niche is die meerwaarde en value biedt voor de potentiële gebruiker. Meestal maak je de community niet (die is er al), maar biedt je hem enkel een platform om eenvoudiger te communiceren en netwerken.
De meest succesvolle communities zijn inderdaad ontstaan vanuit een passie, zijn vaak bottom-up georganiseerd en voorzien in een behoefte van een groep mensen om elkaar te ontmoeten, kennis, meningen en ervaring te delen rondom die gedeelde passie.
Bedrijven willen graag zo’n succesvolle community oprichten. Het probleem is dan vaak:
– Top-down georganiseerd en geinitieerd platform
– Geen opzet van een community rondom een passie
– Te weinig passie en betrokkenheid bij de initiator, communitymanager(s)
– Voorziet niet in een behoefte onder de doelgroep, maar vooral een behoefte bij de organisatie
– Enkel online: geen offline component (events, ontmoetingen) waar de community sterker door wordt.
Kortom: bedrijven bouwen vaak platforms, geen communities rondom “passion centres”.
Wil je als bedrijf toch graag een platform bouwen en dit laten groeien naar een hechte community? Focus je dan op de doelgroep: wat willen zij? In welke behoefte onder de doelgroep en binnen de organisatie voorzie je met het platform? Matchen deze behoeften wel? Betrek influencers vanuit de doelgroep bij de conceptontwikkeling en creëer ambassadeurs: zij kunnen zorgen voor ledengroei, activiteit en waardevolle content. Zij zorgen voor de passie en de betrokkenheid van de doelgroep: het netwerk. Zij zorgen voor de ontwikkeling van het platform richting een actieve cohesie community.
Welke sociale netwerken, social tools en functionaliteiten je inzet is afhankelijk van de behoeften en huidig social mediagedrag van deze doelgroep. Zijn ze reeds actief op Facebook, Hyves of LinkedIn: zorg dan zeker voor een presence op die omgevingen en verken de mogelijkheden om de doelgroep daar te betrekken bij je merk, bedrijf of concept. Voldoen die omgevingen niet qua functionaliteit? Dan is een logische next step: bouw een platform voor die mensen. Vergeet alleen niet die mensen hierbij te betrekken, de organisatie voor te bereiden en mensen aan te nemen met kennis en competenties van een communitymanager.
Wil je bouwen met kant en klare software als Ning of platforms als mindz, dan is het wel goed om eerst te testen of de functionaliteiten voldoen, de interface aanspreekt en activiteit bevordert etc… Kijk dus goed naar eerdere, soortgelijke (bijvoorbeeld Ning en mindz) implementaties en analyseer of deze omgevingen actief worden gebruikt. Daar heb ik bij mindz nog zo mn twijfels over als ik kijk naar de snelheid van het platform en activiteit binnen groepen/plaza’s. Daarnaast blijft schaamteloze promotie van het platform zonder waarde toe te voegen aan de discussie onderdeel van de mindz marketingstrategie.
Ik merk dat ik de termen network en community wel heel casual door elkaar heb gebruikt als zijnde halve synoniemen. Dat komt mede omdat de insteek in eerste instantie het platform betrof. De discussie die hier ontstaat is terecht gebaseerd op de community in de zin van de groep mensen die het netwerk ‘bevolken’. En dat is inderdaad niet iets wat je met wat technisch inzicht eventjes in elkaar draait. Dat vereist niet alleen onderzoek, maar ook overtuigingskracht, passie en vooral veel tijd.
@Menno: en schaamteloos reageer ik natuurlijk op je opmerkingen. De performance was beneden peil vanwege het grote aantal deelnemers in korte tijd. Dat is (deels) opgelost en de rest volgt in de komende dagen. Mindz.com, althans wat je ervan ziet, is een “levende etalage” om mensen te laten zien wat er kan en hoe andere gebruikers dit platform gebruiken. Deze-gratis- etalage wordt dus ge-co-creëerd met de gebruikers en dat is op zichzelf al een innovatieve benadering om software te lanceren.
Er zijn nu al bijna 1000 groepen actief, deels als whitelabel, deels als “besloten” cirkel (vandaar dat je ze niet ziet)…en er zijn vele “branded palza’s” en “whitelabel communities” in aanvraag en/of in onderhandeling fase, dus zo makkelijk kom je niet van ons af. :-).
Bovendien start ik nooit “zomaar” iets en doe al jaren weloverwogen stappen en neem ondernemers risico. Dat is wel iets anders dan vanuit een “werknemers” of “consultant” positie veilig aan de zijlijn dingen roepen.
Er komt binnenkort een nieuwe release die vooral het bestaande aanbod uitbreid rondom het thema samenwerken Dus deels “collaborative software”, Google apps integratie en dus het nieuwe werken faciliterend. Het mindz.com netwerk is dus geen doel op zich maar een opstapje naar iets anders/groters/meer…
Waarmee die strategie van ons dus wel iets verder gaat dan “schaamteloos” posten…
@Wouter: een netwerk natuurlijk geen community, dat deel ik direct met je. Je ziet binnen onze Mindzers mensen die al een bestaand (ouderwets) netwerk hadden en “het spel begrijpen” en mensen die volkomen stuurloos iets doen om “maar mee te doen”.
Uiteindelijk is een eigen netwerk een middel, zoals zovele middelen zijn. Het breed inzetten van al deze communicatie en branding kansen is uiteindelijk het spel van de toekomst. De corporate website gaat verdwijnen en de corporate story gaat rond op het internet, deels zelf door het bedrijf gestart. deels door de stakeholders. Een goede eigen visie, een goede nieuwe web/communicatie organisatie is van belang.
En laten we vooral niet vergeten dat de eigen producten/dienstverlening op 5 sterren niveau moet zijn en dat de organisatie moet uitpuilen van vernieuwingsdrang, ambitie, transparantie, faciliterend vermogen en geen angst heeft om de dingen los te laten….want daar begint het allemaal uiteindelijk mee en dat wordt veelal vergeten.
Hm, ik merk dat ik een beetje verkeerd beeld heb voorgesteld van hoe ik het zie. Natuurlijk, en dat spreekt bij mij voor zich, is er tijd, passie en vooral veel aandacht nodig. Dat is bij mij zo vanzelfsprekend dat ik dat nu even heb overgeslagen in mijn vorige commentaren. Want daar begint het uiteindelijk mee. Maar met alleen tijd, en passie en aandacht komt je community er ook niet. Vandaar dat ik even focuste op een plan, de juiste mensen op de juiste plaats op de juiste tijd en de technische uitvoering. Dat daarbij overtuigingskracht nodig is, weet ik uit ervaring ook wel. En dat het tijd kost weet ik ook wel, ik ben er dan ook al vanaf oktober mee bezig qua uitvoering.
Ik vind dat men terecht het verschil tussen netwerk en community opmerkt. Een netwerk heb je als het goed is al, een community brengt dat netwerk echter in beeld. Simpel gesteld (en nu weer iedereen eroverheen dat het wel breder is dan dat..:P).
Verder ben ik het eens met Ronald vd Hoff, een organisatie moet geen moeite hebben de dingen los te laten. Dat is met een community één van de grootste uitdagingen denk ik. Dat maakt ook wel dat een community niet per se geschikt is voor iedere organisatie.
en @wouter: die overtuigingskracht heb ik wel ;-), de tijd heb ik ervoor genomen en die neemt de organisatie achter mij ook, en de passie..well, you know me 😉 en gelukkig deelt de organisatie mijn passie. Dus again: vandaar even de focus op dat technische, sorry dat dat even wat bout overkwam.
Verder ben ik het helemaal eens met Menno, dat is dan ook ongeveer de manier waarop ik, en de mensen om mij heen, het tot nu toe aangepakt hebben :).
Hm, ik voel een blogpost aankomen 😀
@Redactie: Kunnen jullie wellicht de ‘reacties’ van de heer van den Hoff even ‘weg-jorissen’ en hem per ommegaande een fijne IP-ban geven? Lijkt mij geen bezoeker die men zal missen….
@Barrie de Vries: verklaar je eens nader? wat bevalt je niet aan mijn reacties?
@Barrie: Wij doen niet aan ‘weg-jorissen’. Behalve als je echt offtopic gaat of spamt of niet ter zake doende op de persoon speelt. Jouw reactie zou, je voelt hem aankomen, dus veel eerder in aanmerking komen 😉
@Ronald: bedankt voor je verhelderende inzichten. Misschien kun je me eens wat best practices op mindz toesturen, zal ik met plezier doornemen. Ik kreeg trouwens toevallig zojuist 2 direct mails over jullie summerevent in mijn werkmail en 1 direct mail in mn privemail. De pushmarketing zit er blijkbaar stevig ingeramd bij jullie. Niettemin een interessant programma 😉
@Barrie: Laten we niet te hard van stapel lopen. Ronald heeft in zn tweede post toch wel bewezen dat hij weet waar het over gaat.
@Annelies: ik wens je veel succes en houd ons op de hoogte!
Fijn pinksteren!
Mooie thread, zitten goede reacties tussen (zowel op proces als op inhoud) :). Nog even de factor ’tijd’. In het begin is communitymanagement 24/7, daarna kan er afgebouwd worden tot 1 a 2 uur per dag, zeker als het tipping point is bereikt en de community zelfvoorzienend is geworden. Alleen slagen er maar weinig in om het tipping point te halen.
@Menno: best practises. Ik zal een paar zaken toesturen aan Matthijs toesturen en dan kan hij ze op MF plaatsen of niet, ok?
Als er nog specifieke vragen zijn hoor ik dat wel, dan verwerk ik die in mijn verhaaltje…
Leuk artikel. Zelf denk ik dat je beter kunt spreken over het maken/onderhouden van kanalen binnen bestaande communities. Een volwaardige eigen community als merk realiseren lukt niet; hetzij omdat de communities er al zijn (tenzij je iets unieks doet, zoals Nike+) danwel omdat je toch niet over voldoende resources beschikt om een community in leven te houden. Daarom denk ik dat merken verstandiger doen aan het bouwen van branded channels
@Daan: Wat ze denk ik bedoeld is dat het bouwen vrij simpel is. Dat is het ook aangezien je genoeg aanbod hebt van kant en klare bouwstenen. Dan hoef je het alleen nog maar even te installeren en in te stellen.
Waar jij het over hebt heeft niet meer met het eigenlijke bouwen te maken. Dat is een stuk markering/promotie. En dat is een wat lastiger onderdeel want hoe pak je dat het beste aan. En dat kan je wel degelijk uitstippelen. Maar het vergt de meeste voorbereiding. Verder moet je ook niet vergeten dat je niet alleen de klanten moet halen maar ook aan je proberen vast te binden en gebonden te houden. En dat is denk ik nog net even wat lastiger als het werven want dat lukt meestal vrij aardig.
Ik ben er zelf 1 aan het opzetten waar je alles mee kan en die nog veel uitgebreider is dan hyves en toch net zo toegankelijk. Het voorbereid- en uitzoekwerk is een hels karwei maar als je het goed aanpakt, pakt het ook goed uit (is tenminste de bedoeling).
@Gijsbregt
Social community’s zijn absoluut niet overbodig, integendeel. Als je jezelf specialiseert tot een bepaalde doelgroep denk ik dat je er meer uit kan halen als Hyves of welke social networking site ook dat kan. Overbodig? Integendeel dus.
Ik ben al jaren een grote fan van NING… en ik blijf blij NING. Natuurlijk heeft een zelf gehoste social networking site veel voordelen maar een gehoste versie, zoals bij NING is toch ook al leuk genoeg en met wat creativiteit kan er echt een profesionele site van gemaakt worden, dat ligt helemaal aan jezelf natuurlijk!
Voor wie tameljk eenvoudig een geweldige site wil bouwen is NING de ideale oplossing. Een prachtig content management system waar je eigenlijk ALLES mee kan wat je moet doen!
Ik volg de discussie al sinds het nieuws over NING bekend is gemaakt.
Het doet mij bijzonder veel pijn dit te lezen, aangezien ik al jaren veel plezier heb beleefd aan NING, helaas zie ik mijzelf genoodzaakt mijn aktiviteiten met NING netwerken te stoppen omdat ik er nu geen heil meer in zie!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!