The Gardeners over PR 2.0 en het activeren van bloggers

19 mei 2009, 05:26

Plof. Persbericht in de mailbox. Een nieuw online PR bureau dat zich The Gardeners noemt weet het verschil tussen reguliere (offline) PR en online pr. ‘Waar de reguliere (offline) PR alleen probeert journalisten te verleiden, richt online PR zich daarnaast ook op bloggers en de consument op het wereldwijde web.’ Zo hebben Daan van Kuijeren en Maira Evers het opgeschreven in hun persbericht.

In bovenstaande video een gesprek over de combinatie van online en offline pr, over het ‘activeren van bloggers’ en het verkopen van koekjes. Over relevant zijn voor de doelgroep, seeding, en over wat dat nu eigenlijk pr 2.0 is. Van Kuijeren: ‘Ik vind de term PR 2.0 niet zo’n hele goede, omdat het lijkt alsof je daarmee de term opnieuw hebt uitgevonden.’ Uit het persbericht:

“The Gardeners hebben een schuur vol gereedschap: Online PR, virale marketing, seeding en andere specialistische tools. Bovendien sluiten zij eventueel allianties met mediapartijen om de gestelde doelen te bereiken.

Naast strategische en inhoudelijke kennis van de online wereld is creativiteit onmisbaar. Voor extra creatieve kracht en merkdenken kunnen The Gardeners altijd een beroep doen op partner Being There. De andere partner, marketing PR bureau exPRtease, maakt de merkverhalen in de offline wereld relevant voor journalisten en hun kijkers, lezers of luisteraars.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Hanzel

    Matthijs, ik ben even op zoek naar de essentie van deze posting?

    Voor een beetje doorgewinterde communicatiespecialist is dit business as usual. Een goede perslijst en goede contacten zijn heilig. En ja, daar horen natuurlijk ook bloggers bij en als er budget is ook een viral filmpje. Ook een online concept om het product/dienst/website-shop/ te promoten is een instrument. Ik kom daar nog op terug in een posting.

    @The Gardeners Uit het M! lezersonderzoek bleek de roep om goede cases. Kunnen jullie een recente case presenteren waaruit jullie expertise blijkt. Zo krijgen wij een goed beeld en wordt wellicht mijn vraag aan Matthijs ook beantwoord.


    19 mei 2009 om 09:32
    Daan van Kuijeren

    @Hans: Zoals we in het interview ook al zeggen: we zijn op dit moment druk bezig met een paar mooie cases waarover we binnenkort op onze website uitgebreid zullen vertellen.

    Daarnaast is het goed om te lezen dat we jou op het gebied van online PR niets meer hoeven uit te leggen. Maar gelukkig zijn er nog tal van adverteerders, reclamebureaus, mediabureaus en PR bureaus die deze kennis (nog) niet in huis hebben en daarvoor graag van onze diensten gebruik maken.

    Overigens komt er bij het bedrijven van goede online PR nog wel wat meer kijken dan alleen een goede perslijst, goede contacten en een optioneel viraal filmpje. Ons motto is niet voor niets ‘consumenten zijn de nieuwe media’. Want het grote verschil met offline PR is dat internet de mogelijkheid biedt om heel gericht specifieke subdoelgroepen te benaderen en te activeren. De uitdaging van het bedrijven van succesvolle online PR zit hem er in om de verschillende subdoelgroepen te vinden, hun taal te spreken en je boodschap relevant voor ze te maken.


    19 mei 2009 om 11:10
    Sanneke

    Als je tot het einde van de stream had gekeken, dan had je gehoord dat The Gardeners nog maar 1,5 maand bezig zijn. En dus nog geen cases naar buiten kunnen brengen. Over een aantal weken verwachten zij de eerste cases online te kunnen zetten.


    19 mei 2009 om 11:13
    Sanneke

    Nou Daan, je bent me net 3 minuten voor!


    19 mei 2009 om 11:14
    Jos

    Allereerst, goed dat deel van het vakgebied steeds meer verkend wordt. Ik mis alleen een cruciaal werkwoord, zowel in het filmpje als in de reactie van Daan: ,,Luisteren”.


    19 mei 2009 om 11:15
    mgvandenbroek

    @Hans: Hoop dat de essentie van de posting inmiddels duidelijker is geworden… 😉


    19 mei 2009 om 11:39
    Mario

    De proof of the pudding is in the eating. En dit zijn volgens mij mensen die absoluut wat kunnen. Overigens om die nou zo op de man af te vragen hoe je een koekjes-verhaal moet verkopen aan bloggers is best lastig. Het gaat om creativiteit, per keer iets goeds verzinnen…het gaat niet om instant hapklare brokken. Gardners, ik ben benieuwd naar jullie ideeen. Succes.


    19 mei 2009 om 11:44
    Wilbert Leering

    Ik ben het volledig eens met Mario. Go Gardners. Dit persbericht heeft in ieder geval z’n werk gedaan 🙂 en deze Gardners Introductie Bij De Doelgroep-Case is geslaagd.


    19 mei 2009 om 12:00
    Hanzel

    @ Daan en Matthijs What’s new?

    “Want het grote verschil met offline PR is dat internet de mogelijkheid biedt om heel gericht specifieke subdoelgroepen te benaderen en te activeren…..”

    Dat is toch niet van vandaag? Een beetje communicatiespecialist/bureau heeft een perslijst opgebouwd uit segmenten/branches/type media/locatie etc. en weet/onderzoekt waar welke (online) consumenten zitten. Daar stem je bv. ook de inhoud van je (video)persbericht / viral video&game; / online concept / gifts&gadgets; / storytelling of posting op af….

    Een mooie case bij deze posting was – mijn inziens – dan ook in lijn met het onderwerp geweest.


    19 mei 2009 om 12:05
    Daan van Kuijeren

    @Jos: Helemaal mee eens, ook luisteren naar de doelgroep is een belangrijk onderdeel van goede online PR.

    @ Hans: Wij pretenderen ook zeker niet dat we het wiel opnieuw hebben uitgevonden. Er zijn alleen nog niet veel partijen in Nederland zich volledig op online PR hebben toegelegd. Daarnaast denk ik dat je echt overschat hoeveel kennis er bij bureaus en adverteerders (onze belangrijkste opdrachtgevers) op dit vlak is. Tot slot merken we dat online PR bij steeds meer partijen een (vast) onderdeel van de campagnestrategie wordt. En dat is wél nieuws, want dat was in het verleden lang niet altijd vanzelfsprekend.


    19 mei 2009 om 14:53
    Erwin

    Goed verhaal! Zaaien maar!


    19 mei 2009 om 20:18
    tanta Ans

    Geweldig, De appel valt inderdaad niet ver van de boom. leuke logo


    26 mei 2009 om 08:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!