Achter de schermen bij de Usability Awards

28 mei 2009, 03:10

{title}

Gisteren vond alweer de negende Usablity Award-uitreiking plaats. Dit maal gehost door bureau Metrixlab. Metrixlab heeft in 2008 de vorige organisator 2C Usability overgenomen en is nu dus de welkome gastheer. Als Rotterdams bureau ken je voor een award-uitreiking maar een geschikt plek: de Euromast.

De vijf genomineerden dit jaar: Wehkamp.nl, Hema.nl, ING.nl, NS.nl en SNSbank.nl. De usable online producten van LBi Lost Boys (Hema.nl en NS.nl) waren niet verrassend. Uniek dit jaar was het aantal stemmen. In drie weken tijd hebben ruim 75.000 internetstemmers hun voorkeur voor één van de genomineerde vijf sites uitgebracht. Een absoluut record. De organisatie gaf aan dat ‘juiste promotie van de genomineerden als de organisatie zelf voor dit heuglijk record hebben gezorgd’. ING.nl was één van de genomineerde die op hun site een oproep deed te stemmen op hun samengevoegde blauw-oranje website ING.nl. In een gevuld Euromast restaurant zagen we verrassend de SNSbank.nl derde worden net na de samengevoegde ING.nl (video-interview later op Marketingfacts). De absolute winnaar was voor de tweede maal in de geschiedenis van deze onderschatte award: Wehkamp.nl: ‘De mensen weten hun weg op de site gemakkelijk te vinden en komen door het relevante aanbod snel en gemakkelijk tot een juiste koop op de site.’ Niet dit jaar is het prijzen van de bouwer achter de site samen met winnende organisatie achter de site.

Achter de schermen bij de Usability Awards

Samenvoeging brengt meer usability

ING.nl was na twee jaar hard werken aan een samengevoegde website die blij met de tweede plaats. Qua resultaat tellen zij zowel het oude bezoek aan Postbank.nl als ING.nl bijelkaar op. In het kader van 1+1=3 hebben zij voor een bewuste ‘less is more’ internetstrategie gekozen waarbij heel duidelijk conversiepunten en KPI’s op de site te herkennen zijn. Dit anders dan de veel drukkere SNSbank.nl. Directeur internet Jos Verwoerd (zie foto rechts) licht toe dat usability en conversiegerichtheid de spil is van de nieuwe ING.nl. Een subtiel verbeterde website moet de vroegere online problemen van en met de Postbank doen vergeten. Onderdelen zoals de Rentepunten-shop zijn onderdelen die in de toekomst weleens de gehele site nog usable kunnen maken in de ogen van de gebruiker.

Emerce belt

Net voor de uitreiking belde Emerce -met voorkennis- de organisatie van de Usability Awards:’.. waarom Wehkamp als winnaar is uitgekozen daar waar de restyle van de website Wehkamp.nl voor minder conversie heeft gezorgd..’. Het antwoord volgt in een van de video-interviews die we hebben gemaakt onder andere met de directeur internet van Wehkamp.nl.

Kritische noot

Kritische noot bij deze uitverkiezing-inclusief-vakjury is het feit dat er wederom een ongenuanceerde focus is op de bekendere webnamen. Alsof een minder bekende site niet aan usability zou doen. Waar usability -het gemakkelijk kunnen bedienen van een site- een mix is van Interaction Design, de leer van de Usability zelf plus een vleugje Accessibility, dan zien we niet alle sites hierop afgetest. Het kader voor bijvoorbeeld de uitselectie van genomineerden blijft vaag bij deze uitverkiezing van het meest vitale onderdeel van praktische online marketing. Vergelijken we de zeer drukke en niet herkenbaar usability-gerichte site van SNSbank.nl met veelgebruikte sites als Ohra.nl, NU.nl, KPN.com, Philips.nl Bol.com (Bol was vergeten zichzelf aan te melden) of Rabobank.nl dan is het merkwaardig dat de eerstgenoemde in de prijzen is gevallen.

Opvallend is ook het feit dat je alleen mee kunt doen als je je hebt aangemeld. Dit houdt in dat de award vooral gericht is op de scherpe PR-afdeling van een grote organisatie die de site graag in de spotlight wil hebben. De kleinere online makelaar of webshop of blog die een topconversie draait door gebruik van een simpele site met doordachte usability valt reeds negen maal buiten de boot want.. ‘onbekend maakt onbemind’ bij deze award. Dit geldt overigens ook voor de award zelf die anders dan andere prijzen voor het web weinig wordt gehyped. Twitter had hierbij een handig promotiemiddel kunnen zijn. Daarnaast is de website usabilityaward.nl niet het ultieme voorbeeld van hoe je usability bedrijft.

Begrijp mij niet verkeerd. Metrixlab heeft het belang van usability voor het web wederom op een juiste manier op de kaart gezet.

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Bart Schouten

    @Patrick, geheel eens met je kritische noot. De usability-award is belangrijk om usability beter onder de aandacht te brengen. Maar het selectie proces zou democratischer moeten. Ik heb ook het idee dat alleen grote namen geselecteerd kunnen worden (zie ook voorgaande jaren). Misschien volgend jaar met een puntensysteem werken? Elke website kan aangemeld op basis van een uitgebreide motivatie waarna het publiek mag stemmen. De websites met de meeste stemmen worden door de jury beoordeeld.


    28 mei 2009 om 04:27
    onlinemarketeerTV

    @Bart @Gijs Dank en dank voor de tip met betrekking tot Reviewit. In mijn opinie is usability nog teveel een onderschatte factor in de praktische online marketing. Als je kijkt naar de cases van Wehkamp, Bol en anderen die hun bestaan vanuit online herleiden dan geeft een verbetering in usability meer conversie.. dus.. juiste invulling van je marketingdoelen.

    @Gijs: is er al een gezonde link gemaakt tussen Reviewit en de Usability Awards?


    28 mei 2009 om 09:13
    RubZie

    Een van de regels is dat een website in het afgelopen jaar moet zijn geredesigned. Ik neem aan dat dit is om te zorgen dat niet elk jaar dezelfde site de award wint, en dat er ruimte is voor innovatie.

    Daarom is het aanmelden nodig, het is immers lastig bij te houden welke sites allemaal zijn veranderd. Een andere reden is dat het voor de organisatie extreem veel werk is om honderden sites te bekijken en te bepalen welke sites door de jury (waar ik inzit) worden beoordeeld. Als je de jury 200 sites gaat laten bekijken, kun je niet echt naar usability kijken. We kijken naar 20 tot 30 sites en dan wordt er stevig gehakt, dus vallen er spaanders.

    Kleinere sites vallen vaak af om 2 redenen, is mijn persoonlijke mening:

    1. Ze zijn zo klein dat het relatief makkelijk is om hem “usable” te maken. Een weblog biedt vergeleken met een NS.nl of een enorme webwinkel weinig functionaliteit, en is daarom een minder geschikte kandidaat om de award te krijgen, het is immers geen lichtend voorbeeld van usability.

    2. Met kleinere sites is gewoon vaker wat mis. Ik weet dit van bijv. mijn eigen site Eduhub, waar we percentueel gezien absurde bedragen hebben geinvesteerd in usability, maar ik weet dat er een aantal onderdelen zijn die gewoon niet goed genoeg zijn. We hebben alleen niet de middelen om die aan te pakken, onze schaalgrootte zorgt ervoor dat we daar geen positieve ROI uit kunnen halen.

    Patrick is het bijv. niet eens met de nominatie van SNSbank.nl. Logische wedervraag: waarom? Overigens heeft geen van de sites die je als beter bestempelt (ohra, nu, philips, bol, rabobank) zich dit jaar aangemeld. Rabo Mobiel trouwens wel, maar die viel o.a. door onbegrijpelijke productnamen en niet-te-vergelijken USP’s af.

    @Bart Schouten: er is juist afgestapt van het systeem dat de jury de winnaar bepaalt, om het publiek juist de kans te geven die te kiezen. Als je, zoals jij voorsteld, het publiek de nominaties laat doen, denk je dan dat er iets anders dan grote namen tot de top5 doordingt?!

    @Jochem van Galen: voor mij zou de Bedstee als usability award nominatie afvallen omdat de navigatie me totaal niet helpt een product te vincen. De productnamen zeggen me niks, en de site heeft geen zoekmachine. De plaatjes zijn mij te klein, ik kan niet inzoomen. Het bestelproces vind ik er onprofessioneel uitzien, de knoppen lijk je te kunnen aanklikken maar linken naar een (!) javascript.void(0)

    Reviewit lijkt me een goed initiatief, ik wilde zoiets al een tijdje doen n.a.v. het inmiddels niet meer bestaande hallwaytesting.com.


    1 juni 2009 om 11:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!