B2B marketeers positief over toekomst

4 juni 2009, 08:01

{title}Ondanks economisch mindere tijden zien markteers in de b2b-markt de toekomst zonnig in, blijkt uit het onderzoek ‘Marketingontwikkelingen in de Business to Business markt’ dat MarktSelect heeft uitgevoerd in samenwerking met Hogeschool InHolland. Uit het onderzoek blijkt dat 86 procent van de marketeers verwacht dat het marketingbudget de komende drie jaar gelijk zal blijven of zelfs zal stijgen. Binnen het marketingbudget zal wel een verschuiving naar online marketingactiviteiten plaatsvinden. Enkele cijfers die uit het onderzoek naar voren komen:

  • 60 procent gaat een groter deel van het budget besteden aan e-mailings, Search Engine Optimization en Search Engine Advertising.
  • 40 procent geeft aan minder papieren mailingen te versturen.
  • 40 procent zegt de komende drie jaar meer telemarketing te gaan inzetten.

    De vraag is echter wel of de verwachte stijging van het inzetten van e-mailings wordt gerealiseerd. Vanaf 1 juli treedt namelijk de opt-in regeling in werking, waardoor de mogelijkheden voor het versturen van e-mail wordt beperkt. Opvallend is overigens dat een groot deel van de marketeers de mogelijkheden van responsanalyse van online- en direct marketingactiviteiten niet voldoende benutten. Slechts de helft van de ondervraagden geeft aan deze gegevens te analyseren, maar dit bestaat slechts uit het tellen van het aantal reacties.

    Online marketing

    {title}

    Over de verwachtingen van het budget voor online marketing is men verdeeld. Het merendeel geeft op dit moment slechts 10 tot 25 procent van het marketingbudget uit aan online activiteiten. Met de stelling “Binnen drie jaar bestaat ons marketingbudget voor 50% uit online activiteiten.” is 37 procent het niet eens en iets meer dan 30 procent het eens. Het volledige onderzoek van MarktSelect is hier (PDF) te downloaden.

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

1 Reactie

    Roel van Alebeek

    Interessant onderzoek. Ik ben ook erg benieuwd naar de ontwikkelingen van de stijgende online marketing activiteiten. Onbekendheid met het vak online marketing zorgt vaak voor verkeerde keuzes.

    Dat blijkt ook wel een beetje uit het onderzoek. Op de vraag “ Over drie jaar doen wij alleen nog

    aan online marketing”, is maar 68% het niet eens met de stelling. De Next Marketeer is in staat online en offline in goede balans in te zetten. De juiste middelen voor de juiste doelgroep op het juiste moment. Die 32% die denken dat ze over 3 jaar alleen nog maar online marketing bedrijven hebben dat nog niet door.


    4 juni 2009 om 13:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!