Google Squared gelanceerd
In april van dit jaar kondigde Google al aan dat het met Google Squared zou komen waarbij zoekresultaten in een tabel of met een timeline getoond worden. En nu is het zover. Google heeft Google Squared afgelopen nacht live gezet. Vooralsnog geeft Google Squared voor een beperkt aantal zoektermen resultaten. Als we ”Balkenende” intoetsen, krijgen we een grote tabel te zien met informatie.
Volgens velen is Google Squared het antwoord op Wolfram Alpha. Zowel Google Squared als Wolfram Alpha proberen gestructureerde informatie te bieden over specifieke onderwerpen. Eerder al schreef Remi van Beekum op Marketingfacts dat Wolfram Alpha geen Google maar Wikipedia killer is. De rollen lijken nu zelfs omgedraaid: Google Squared is een Wolfram Alpha killer.
Terug naar de resultaten. Google zelfs gebruikt de term “rollercoaster” als goed voorbeeld. Het levert een overzicht op met alle achtbanen en de daarbij horende kenmerken zoals “speed”, “height” en “design”. Voor elke zoekterm bouwt Squared een unieke tabel.
Zie hieronder een (soms rommelige) video met een demonstratie afkomstig van Techcrunch.
Bron: hyped.nl.
Google ondersteund echter nog steeds geen linguïstische input, dat Wolfram Alpha wel doet. En Wolfram alpha neemt ook genoegen met variabelen. Ik vind dus dat je ze niet goed met elkaar kan vergelijken, maar elke service heeft wel zijn eigen nuttig gebruik.
De linguïstische input van Wolfram Alfa vind ik toch ook niet zo goed. Vaak krijg ik toch de melding dat hij niet snapt wat ik bedoel. Bij Google krijgt men dat niet al te vaak 🙂
Ik hoop en verwacht dat Google’s versie beter zal worden dan Wolfram Alpha…
Ik hoop en verwacht dat zowel Google als Wolfram beter zullen worden 🙂 Gezonde concurrentie zorgt voor de snelle innovatie die we kennen. Daar profiteren we weer allemaal van.
Wolfram haar focus is meer gericht op het geven van een antwoord. Google is gericht op het geven van aanwijzers naar de gewenste informatie. Dat Wolfram dus soms vraagt specifieker te zijn heeft meer met opvoeding van de gebruiker te maken dan met het slecht zijn van het systeem.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!