De kracht van word of mouth op het internet is sterk. Maar de kracht van mond-tot-mond buzz in het échte leven is sterker, stukken sterker. We vinden een persoonlijke aanbeveling van iemand die we kennen en vertrouwen nog steeds heel belangrijk. Dat en meer concluderen onderzoekers van Mintel (via: MarketingCharts).
Van de ondervraagden (VS) zegt 34 procent een product of service te kopen op basis van de aanbeveling van een vriend of bekende. 25 procent baseert zich op aanbevelingen van familie of partner. En, daar komt ie: slechts 5 procent baseert zich op informatie afkomstig van bloggers of chatrooms.

“It’s interesting to find that as much time as we spend online, we still prefer a personal recommendation from someone we know and trust,” zegt analist Chris Haack van Mintel. “Young adults are somewhat more likely to turn to the internet for advice and referrals, but even they listen to their peers first.”
Ah. Dus dát is gemeten. De eerste oriëntatie via peers, en daarna, hop het internet op? Het lijkt er wel op… Bij Mintel hebben ze nog een tip:
“The sheer number of people that purchase based on recommendations proves marketers need to pay attention to word of mouth,” zegt Haack. “It’s becoming easier for businesses to lose control of their marketing messages, so companies need to carefully monitor and respond to consumer conversations about their brands.”
Dat je het maar even weet. Het onderzoek wordt ‘gestaafd’ door een eerder onderzoek van Rubicon. Hier op MC:
Online reviews and comments written by users - often overlooked by marketers in favor of things they can control - are disproportionately influential to consumer buying decisions and are second only to personal word-of-mouth for purchasing influence for Americans, according to research from Rubicon Consulting.