Interview Michel Schaeffer (bol.com): Runner-up Marketeer of the Year
De uitverkiezing tot ‘Marketeer of the Year’ ging tussen Jan Willem Sieburgh en Michel Schaeffer (bol.com). De laatste gaf in het exclusieve interview wat we met de bol.com-topman hadden toe ‘dat hij niet graag verliest’. Bol.com deed een uitstekende en voorbeeldige marketingpresentatie waarbij doelstellingen en strategie-en zoals de ingezette marktdiversivicatie uitgebreid aan bod kwamen. Beter gezegd: ‘aan bol.com kwamen’. De sessie was een voorbeeldige case van hoe je met doorzetting, Hollandse nuchterheid, marketingvernuft en gewoon lef ook in moeilijke (online) markten marktleider kunt zijn. Bol.com is vooral Top of Mind en na inmiddels zo een 10 jaar een van de sterkere merken van Nederland geworden. Schaeffer geeft ambitieus aan dat ze nog lang niet zijn ‘uitgeBold’. Nieuwe markten met nieuwe kansen (zoals e-books) dienen zich aan. Onderscheid tussen offline en online maakt bol.com al niet meer. Het is de traditionele retail die bang is voor bol.com, niet omgedraaid. In de video behandel ik de ingekomen vraag via Twitter van @Elskamp: ‘Zit de toekomst van bol.com in mobiel?’.