Hunch.com: Helpt bij het maken van beslissingen

16 juni 2009, 08:42

{title}

Het is behoorlijk druk in zoekmachineland! Na de lancering van Wolfram Alpha, Bing van Microsoft, de kosjere variant Koogle en de laatste ontwikkelingen bij Google is het tijd voor weer een nieuwe ‘zoekmachine’ genaamd Hunch. Zoekmachine zet ik natuurlijk niet zonder reden tussen aanhalingstekens, want valt Hunch wel in deze categorie? Als we naar de slogan van de site kijken dan denk ik van niet: “Hunch helps you make decisions and gets smarter the more you use it.” Op Marketing Pelgrim wordt al gesproken over ‘Discovery Engines’, wat denk ik een stuk meer in de buurt komt.

Hoe werkt Hunch?

De techniek van Hunch is gebaseerd op een algoritme die door MIT computer scientists is ontwikkeld. Bij het bezoek aan de site wordt meteen de eerste vraag gesteld en een tweede en een derde, waarbij de neiging om ze te beantwoorden sterk aanwezig is. Bijvoorbeeld deze:

{title}

In totaal krijg je twintig vragen voorgeschoteld, waarna Hunch vraagt om een account aan te maken. De beantwoorde vragen worden dan opgeslagen en zullen helpen bij het maken van belangrijke beslissingen. Doordat gebruikers een bijdrage leveren wordt Hunch steeds slimmer. Je kan bijvoorbeeld de vraag stellen: “What kind of new music would I like?”.

{title}

Na het beantwoorden van enkele vragen die met muzieksmaak te maken hebben wordt een antwoord gegeven.

Hoe serieus moeten marketeers al deze nieuwe zoekmachines nemen?

Dat vraag ik me elke keer af na het lezen over een nieuwkomer die op een andere manier zoekt dan Google. Natuurlijk zijn er bij Hunch op het gebied van marketing genoeg mogelijkheden om een product onder de aandacht te brengen. Denk alleen al aan de vraag “which car should I buy?” en het antwoord dat daar zou kunnen verschijnen.

Maarrr … In welke mate gaan mensen deze zoekmachines, pardon ik bedoel Discovery Engines, serieus gebruiken? Als je bijvoorbeeld Hunch mag geloven dan kunnen wij tegenwoordig zelf geen beslissing meer nemen. Willen mensen niet gewoon relevante zoekresultaten zien, zonder hier al te veel moeite voor te doen?

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

3 Reacties

    rubenbos

    Toen ik een LCD TV wou kopen werd ik juist knettergek van de zoekresultaten. Dozijnen (fake) reviewsites, tegenstrijdige berichten en geen idee of sommige specificaties voor mij het grote verschil in prijs waard waren. Mocht Hunch zijn belofte na komen wil ik ze me graag laten helpen met dergelijke beslissingen. Heb gister even getest en qua user-interface is het iig heel erg knap gemaakt.

    Voor daadwerkelijke recommendations vind ik profielwebsites als last.fm juist weer sterker. Gewoon d.m.v. de kwantiteit van je eigen data een goede muzieksuggestie krijgen, zonder dat je daar echt iets voor hoefde te doen of te beantwoorden.

    Alhoewel Hunch op den duur dergelijke initiatieven zal omarmen om hun suggesties te verrijken.


    16 juni 2009 om 09:14
    Wieske

    Zie het niet als de volgende Google. Maar gewoon een manier waarop je adviezen over allerhande onderwerpen kunt inwinnen. Je hoeft het ook niet te zien als orakel. Het is best grappig en handig. Ik heb zojuist uitgezocht wat voor soort werkblad ik moet kiezen voor mijn nieuwe keuken.


    16 juni 2009 om 10:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!