Telecomwet per 1 oktober van kracht: Vertraging door Bel-me-niet register
Het ministerie van Economische Zaken heeft gisteren een persbericht verspreid over de nieuwe Telecomwet (zie: Telegraaf). Deze zal op 1 oktober 2009 in werking treden. Eerdere berichten gingen uit van 1 juli. De vertraging blijkt te komen door het Bel-me-niet register.
Al tijden houden vele direct marketeers zich ermee bezig: de nieuwe Telecomwet. Wanneer de nieuwe wet van kracht wordt, hebben we niet alleen van onze particuliere klanten, maar ook van onze zakelijke relaties uitdrukkelijk toestemming nodig om ze te benaderen met commerciële e-mail, sms en fax. Hierdoor ontstaat er een compleet spamverbod voor Nederlandse bedrijven. Veel marketeers waren inmiddels druk bezig om voor 1 juli hun klantenbestand up-to-date te maken en de juiste toestemming te regelen. Nu blijkt plotseling de datum op te schuiven. Hoe zit dat nu met die ingangsdatum?
Ingangsdatum
Een telefoontje naar de OPTA biedt duidelijkheid. Een onderdeel van de Telecomwet is de vernieuwde regelgeving omtrent telemarketing. Met de nieuwe Telecomwet treedt namelijk ook het wettelijke Bel-me-niet register in werking. Dit moet een einde maken aan ongevraagde telefoontjes van telemarketeers. Onderhandelingen tussen de overheid en de verschillende partijen die moeten zorgen voor de naleving van het nieuwe Bel-me-niet register hebben uiteindelijk langer geduurd dan verwacht.
Gevolgen van uitstel?
Tot 1 oktober 2009 is het officieel nog niet verboden om ongevraagde commerciële e-mail te versturen naar zakelijke relaties. Zie dit uiteraard niet als vrijbrief om alsnog die ene aanbieding de deur uit te doen. Zie het als extra mogelijkheid om te zorgen dat uw adressenbestand volledig up-to-date is en u in het vervolgens alleen met uitdrukkelijke toestemming verzendt (opt-in). Op de website van mijn bedrijf zijn verschillende adviesdocumenten te downloaden die je misschien kunnen helpen bij het verkrijgen van opt-in aanmeldingen.
Die nieuwe wet is een ozinwet aangenomen door een niet deskundige minister. Het ontneemt consumenten het recht op informatie gestuurd door bedrijven. En wat te denken van allerlei aanbiedingen die de consument nu gaat missen.
@Hans: Hier ben ik het niet mee eens. Het gaat erom consumenten te beschermen tegen ongewenste reclame-uitingen. Als je als consument geïnteresseerd bent in aanbiedingen van webshop X, dan meld je je aan voor hun nieuwsbrief en ontvang je deze aanbiedingen. Dit is volgens de nieuwe wetgeving volstrekt legaal. Bedrijven mogen echter niet zomaar mijn mailadres in een adressenlijst gekocht hebben om mij vervolgens “interessante” aanbiedingen toe te sturen.