PwC: Advertentie-uitgaven dalen in 2009 met 12%, in 2011 pas eerste groei

PwC: Advertentie-uitgaven dalen in 2009 met 12%, in 2011 pas eerste groei

De entertainment- en mediasector zijn, het komt niet als een verrassing, niet immuun voor recessie. De bestedingen in de entertainment- en mediasector dalen dit jaar wereldwijd met 3,9 procent, zo blijkt uit de jaarlijkse Global Entertainment & Media Outlook 2009-2013 van PricewaterhouseCoopers (bron: persbericht). In totaal wordt een omzetverlies van 55,6 miljard dollar geleden. Pas in 2011 nemen de bestedingen in de entertainment- en mediasector weer toe, waardoor de jaarlijkse gemiddelde groei tot 2013 alsnog op 2,7 procent uitkomt.

Consumenten gaan vooral meer geld uitgeven aan digitale tvabonnementen, internet en games, terwijl de bestedingen in de kranten-, tijdschriften en muziekbranche verder teruglopen. Ook de advertentie-inkomsten zullen de komende twee jaar sterk dalen. Er zal gemiddeld respectievelijk 12,1 procent en 2,7 procent minder worden uitgegeven aan reclame-uitingen.De verwachting is dat in 2013 de totale inkomsten van de entertainment- en mediasector 1,6 biljoen USD zal beslaan. Dit is nog steeds 200 miljard dollar meer dan nu, maar wel minder dan de voorspelling van vorig jaar. De negatieve tendens zal in 2011 doorbroken worden.

Wachten tot 2011

In dat jaar zullen de totale bestedingen en de advertentie-inkomsten weer de eerste plussen laten zien. De sector zal dan een omzetgroei van 3,2% kennen en adverteerders zullen dan 1,4% meer uitgeven, zo schat PwC.

John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk bij PricewaterhouseCoopers:

“De wereldwijde entertainment- en mediasector is niet immuun voor de recessie. Consumenten houden vaker de hand op de knip en kiezen daarnaast vaker voor digitale alternatieven, waardoor de bestedingen verschuiven naar online. De segmenten games, TV, Video On Demand, internet, online distributie laten daarom wel een groei zien. Wij verwachten dan ook dat over vijf jaar 19% van alle advertenties op het internet te vinden zijn. De totale uitgaven aan reclame-uitingen dalen wel over een periode van vijf jaar gemiddeld met 0,5%.”

Vooral uitgevers van kranten (-2% per jaar), tijdschriften (-0,9% per jaar) en business-to-business uitgevers (-2,3% per jaar), zullen omzetdalingen zien de komende vijf jaar. De muziekindustrie (-2,5% per jaar) zal eenzelfde lot ondergaan. Dit segment liet ook vorig jaar zien dat het hard geraakt wordt door piraterij.

Regionale ontwikkelingen

In Azië blijven de entertainment- en media-uitgaven stijgen de komende vijf jaar met gemiddeld 4,5% naar een bedrag van 413 miljard dollar. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) zal dit jaar een daling te zien zijn van 3,7%. In 2010 zal er volgens PwC weinig aan de uitgaven veranderen en de drie jaar erop zullen de verkopen weer aantrekken.

{title}

De Noord-Amerikaanse consumenten zullen het meest bezuinigen op hun entertainment en mediabestedingen. Dit jaar zullen die met maar liefst 7,1% dalen en pas in 2011 zal er een herstel waarneembaar zijn. Middelweerd:

“Digitale tv, internet en games zijn ook in de Europese regio het populairst. Segmenten, zoals kranten, magazines, muziek en radio, zullen de komende 5 jaren vergelijkbare omzetniveaus of zelfs teruglopende verkopen kennen. Een andere opvallende stijger is de filmindustrie met een gemiddelde groei van 3,7 procent per jaar. Inkomsten in de bioscoop zullen toenemen door 3D technologie, hierdoor zal het bioscoopkaartje wel duurder worden. Daarnaast zal het aantal bioscoopzalen toenemen.”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • “De omzet van Sanoma Magazines Nederland - Sanoma Uitgevers inclusief dochters en deelnemingen - is in het eerste kwartaal van 2009 uitgekomen op 110,6 miljoen euro. Dat is een daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen de omzet 111,7 miljoen euro was.”(http://www.adformatie.nl)

    Uitgevers zoeken naar hun toekomst: De uitgeefsector staat al enige tijd zwaar onder druk. Klassieke uitgeversinkomsten dalen, nieuwe inkomstenbronnen zijn nodig en de strategie moet worden herijkt. Het KPMG-onderzoek ‘De uitgever aan het woord’ kijkt voor het zesde jaar bij Nederlandse uitgevers in de keuken. Dit jaar is er speciale aandacht voor de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen. (http://www.marketingonline.nl)

    Dit is dan nog maar een kleine greep uit de berichten dat print zijn terrein aan het verliezen is. Een van de belangrijkst redenen waarom print terrein verliest t.o.v. online is dat in deze tijden meten=weten! het zwaarst telt voor adverteerders. Het effectief inzetten van reclame-uitingen en niet schieten met hagel. Online is duidelijk meetbaar en print niet. Daarnaast bied de print branche geen alternatief, blijven conservatief en slaan geen nieuwe wegen in. Innovatie kan de crisis te lijf gaan.

    De magazine branche moet innovatiever te werk gaan en print combineren met online. Kijk eens naar het buitenland waar, magazines hun activiteiten offline combineren met online. Enkele praktijkvoorbeelden van deze internationale ontwikkelingen in de magazinemarkt:

    - http://www.mobilemarketer.com/cms/news/advertising/3336.html
    - http://www.mobilemarketer.com/cms/news/advertising/1871.html
    - http://www.mobilemarketer.com/cms/news/media/1731.html

    Hier gebruiken magazines QR codes om de brug te maken naar online. Het is mogelijk om op mobiele websites verschillende mobiele actiepagina's aan te maken:

    - Actiepagina: mobiele coupons
    - Formulieren/enquêtes
    - Invullen en doorsturen van polls
    - Aanvragen van Samples, gadgets, brochures
    - Games, video’s
    - Mobiele reminder van afloop actie periode
    - Nieuwsbrief
    - Digiflyers (Voor het aankondigen van evenementen en feesten)
    - Registratie- en inschrijvingspagina

    Wat zijn de grote voordelen:

    • Voor adverteerders is deze manier van adverteren aantrekkelijk vanwege het feit dat de resultaten precies meetbaar zijn: meten=weten!
    • Het versterkt de offline reclame-uiting
    • Interactie met de consument
    • Direct respons
    • Sterkere merkbelevenis
    • De werkelijke intentie tot actie is meetbaar
    • Verhoging van de conversie
    • De mobiele telefoon bezit een virale component. Een consument kan met gemak informatie delen met vrienden
    • Verbetert de profiling van de consument. Een telefoon biedt namelijk de mogelijkheid om informatie door te geven van: demografische en geografische kenmerken, online aankopen, gebruiksmomenten en tijdstip
    • Daarnaast kan er door een adverteerder informatie verkregen worden welke advertentie het meest aantrekkelijk is en zodoende de context van een advertentie aanpassen

    Het zorgt ervoor dat lezers tot een dynamische interactie kunnen komen en kunnen deel nemen aan het gesprek. Er kan iets simpels als ‘Laat je mening horen!’ gevraagd worden, waar een QR code naast geplaatst wordt. De lezer kan de QR code scannen, naar de mobiele website gestuurd worden en gelijk reageren.

    Het zal zorgen voor een sterkere merkbelevenis. Het mobiliseert de advertenties. De actie is meetbaar, de resultaten zijn meetbaar en het overbrugt de kracht van print in bereik met een gerichte call-to-action. Het maakt het voor organisaties en adverteerders in Nederland mogelijk om een dynamische interactie aan te gaan met de consument en meetbare analyses uit te voeren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.