PwC: Advertentie-uitgaven dalen in 2009 met 12%, in 2011 pas eerste groei

17 juni 2009, 08:09

De entertainment- en mediasector zijn, het komt niet als een verrassing, niet immuun voor recessie. De bestedingen in de entertainment- en mediasector dalen dit jaar wereldwijd met 3,9 procent, zo blijkt uit de jaarlijkse Global Entertainment & Media Outlook 2009-2013 van PricewaterhouseCoopers (bron: persbericht). In totaal wordt een omzetverlies van 55,6 miljard dollar geleden. Pas in 2011 nemen de bestedingen in de entertainment- en mediasector weer toe, waardoor de jaarlijkse gemiddelde groei tot 2013 alsnog op 2,7 procent uitkomt.

Consumenten gaan vooral meer geld uitgeven aan digitale tvabonnementen, internet en games, terwijl de bestedingen in de kranten-, tijdschriften en muziekbranche verder teruglopen. Ook de advertentie-inkomsten zullen de komende twee jaar sterk dalen. Er zal gemiddeld respectievelijk 12,1 procent en 2,7 procent minder worden uitgegeven aan reclame-uitingen.De verwachting is dat in 2013 de totale inkomsten van de entertainment- en mediasector 1,6 biljoen USD zal beslaan. Dit is nog steeds 200 miljard dollar meer dan nu, maar wel minder dan de voorspelling van vorig jaar. De negatieve tendens zal in 2011 doorbroken worden.

Wachten tot 2011

In dat jaar zullen de totale bestedingen en de advertentie-inkomsten weer de eerste plussen laten zien. De sector zal dan een omzetgroei van 3,2% kennen en adverteerders zullen dan 1,4% meer uitgeven, zo schat PwC.

John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk bij PricewaterhouseCoopers:

“De wereldwijde entertainment- en mediasector is niet immuun voor de recessie. Consumenten houden vaker de hand op de knip en kiezen daarnaast vaker voor digitale alternatieven, waardoor de bestedingen verschuiven naar online. De segmenten games, TV, Video On Demand, internet, online distributie laten daarom wel een groei zien. Wij verwachten dan ook dat over vijf jaar 19% van alle advertenties op het internet te vinden zijn. De totale uitgaven aan reclame-uitingen dalen wel over een periode van vijf jaar gemiddeld met 0,5%.”

Vooral uitgevers van kranten (-2% per jaar), tijdschriften (-0,9% per jaar) en business-to-business uitgevers (-2,3% per jaar), zullen omzetdalingen zien de komende vijf jaar. De muziekindustrie (-2,5% per jaar) zal eenzelfde lot ondergaan. Dit segment liet ook vorig jaar zien dat het hard geraakt wordt door piraterij.

Regionale ontwikkelingen

In Azië blijven de entertainment- en media-uitgaven stijgen de komende vijf jaar met gemiddeld 4,5% naar een bedrag van 413 miljard dollar. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) zal dit jaar een daling te zien zijn van 3,7%. In 2010 zal er volgens PwC weinig aan de uitgaven veranderen en de drie jaar erop zullen de verkopen weer aantrekken.

{title}

De Noord-Amerikaanse consumenten zullen het meest bezuinigen op hun entertainment en mediabestedingen. Dit jaar zullen die met maar liefst 7,1% dalen en pas in 2011 zal er een herstel waarneembaar zijn. Middelweerd:

“Digitale tv, internet en games zijn ook in de Europese regio het populairst. Segmenten, zoals kranten, magazines, muziek en radio, zullen de komende 5 jaren vergelijkbare omzetniveaus of zelfs teruglopende verkopen kennen. Een andere opvallende stijger is de filmindustrie met een gemiddelde groei van 3,7 procent per jaar. Inkomsten in de bioscoop zullen toenemen door 3D technologie, hierdoor zal het bioscoopkaartje wel duurder worden. Daarnaast zal het aantal bioscoopzalen toenemen.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!