ReclameReview: Nike

ReclameReview: Nike
{title}

Wat een geweldige advertentie van Nike!

Credits:
Bureau: Indie
Account: Marjan Tijsen
Creatie: The Stone Twins
Fotografie: Carlfried Verwaayen
Klant: Hans de Leeuw, Tad Greenough
Strategie: Wouter van de Ridder

De doelstelling:
Het Nederlands elftal feliciteren met de kwalificatie voor het WK.

De uitwerking:
Om de kwalificatie van het Nederlands Elftal voor het WK in Zuid-Afrika te vieren, herinnert Nike iedereen aan de echte missie: het winnen van de World Cup. De gouden ster op het shirt is het uiteindelijke doel. ‘Just do it’.

Het oordeel:
Dit is nu zo’n advertentie waarvan menig creatief zou willen dat hij hem zelf bedacht had. Ik in ieder geval wel. Alles klopt namelijk: het kwartje dat moet vallen, de relatie met het merk en de toepassing van de (in dit geval oude) pay-off. Als lezer twijfel je eerst waar je naar moet kijken. Dan valt de gouden ster boven het KNVB-logo op, die inhoudt dat het team een wereldkampioenschap heeft gewonnen. Dit is de droom van miljoenen voetballiefhebbers in ons land. Nike spoort het Nederlands elftal aan om deze droom uit te laten komen. Just do it!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Jammer, zit geen enkel gevoel van Nike in.
    Zijn ze een nieuwe richting in geslagen of zo? Erg goedkoop, zonder passie. De dingen die Nike tot het merk maken wat het is zit hier totaal niet in.

    geplaatst op
  • Sinds wanneer gebruikt Nike weer 'Just do it?'
    Wat is dit voor iets vreemds. De kracht van Nike was dat ze hun naam al 10 jaar weglaten en sinds 1996 ook hun payoff. Enkel de swoosh.
    Maar in je hoofd zei je de payoff. En nu opeens die zin er weer bij zetten. Hebben het niet begrepen die jongens.

    geplaatst op
  • @Toonder: het lijkt me duidelijk dat dit een eenmalige advertentie is waarbij 'Just do it' weer van stal wordt gehaald. Lijkt mij persoonlijk zeer geslaagd, aangezien het nu echt als aansporing wordt bedoeld. Dan heb je het naar mijn idee juist wel begrepen.

    geplaatst op
  • @David,
    in tegendeel.
    Juist omdat dit een eenmalige advertentie is hoor je zoiets niet te doen. Een merk dat prachtig neer is gezet door Wieden&Kennedy; hoor je niet met een one off even te bezoedelen.
    Het is duidelijk dat hier geen strategisch zwaar gewicht achter heeft gezeten. Die had begrepen dat de ousw pay off gebruiken een zwaktebod ten opzichte van het merk is.
    Maar het is ook meteen duidelijk waarom ze de zin hebben gebruikt. De advertentie werkt namelijk niet zonder de pay off. Hiermee ook meteen de verklaring dat deze advertentie (en mensen erachter) dus het Nike gevoel/merk niet begrijpt.
    Dit is een 'just do it' advertentie uit de portfolio van een student. Die je elke keer opnieuw moet uitleggen dat de lading van de pay off totaal anders is dan hoe ze hem hebben gebruikt.

    geplaatst op
  • @Toonder: en als je nu stelt dat ze hier de voormalige pay-off hebben gebruikt als heading? Zo zie ik het namelijk.

    geplaatst op
  • @David,
    ja, maar dat is juist wat ik bedoel in mijn vorige comment.
    Dat is precies waarom dit zo uit een portfolio van een student zou kunen komen. Dan heb je het merk niet begrepen.
    Waarom zou je zoiets doen? Als je een heading nodig hebt bedenk je er een maar je gaat toch niet een strategisch weg gelaten Payoff opeens als heading gebruiken. En al helemaal niet als je een one-of advertentie maakt.
    Ik begrijp er ook helemaal niets van dat Nike dit heeft laten gebeuren. Ze zijn er echt tussendoor geglipt.

    geplaatst op
  • Voordat jullie in je top level strategische marketing discussies verzeild raken, laten we vooral niet aan het gegeven voorbij lopen wat de echte misser is van deze campagne: Niemand snapt waar die ster voor dient te staan. De enige betekenis die mensen achter een dergelijke ster zien is het symbool van een communistische partij. Laat deze nou net in dit geval op een VEEL te rood shirt zitten... Dus: De KNVB wordt communistisch, of Nederland annexeert Rusland. Met andere woorden, Just do it? :-/

    geplaatst op
  • @Willem Schipper: dat bedoelde ik dus met dat kwartje dat moet vallen. Alleen echte voetbalfans weten dat zo'n ster staat voor een wereldkampioenschap. Dat zorgt voor stopkracht, want je moet er even over nadenken. Dat er veel mensen zijn die het niet zullen snappen, geloof ik direct. Maar in principe is deze advertentie zogenaamd gericht op het Nederlands elftal (ik weet het, DM was dan goedkoper geweest) en die snappen het wel. De mensen die snappen dat deze advertentie gericht is op de voetballers zelf, zullen de boodschap ook snappen. Dat aspect vind ik zo goed aan deze uiting.

    geplaatst op
  • Mhhhh, misschien wel zoiets:

    Ik snap de ster niet. En daardoor de commercial niet. Daardoor voel ik me dom en heb ik vanaf nu een hekel aan Nike.

    geplaatst op
  • @David Brinks: Met je redenatie kan ik meegaan, ik begrijp dat deze ad dus alleen voor het Nederlands team en die hard voetbalfans is? Weet je ook waar de ad wordt/gaat worden?

    geplaatst op
  • PSV, Ajax en Feyenoord spelen sinds 2007 met gouden kampioenssterren op het wedstrijdshirt. De KNVB en de Eredivisie CV hebben in navolging van de Italiaanse Serie A en de Duitse Bundesliga besloten deze eretekens ook in Nederland te introduceren. Elke ster symboliseert tien landstitels.

    Bron: http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/sport/voetbal/article1867917.ece?showComments=4stars

    geplaatst op
  • @Willem Schipper: Zo interpreteer ik hem in ieder geval. Waar hij geplaatst gaat worden (of al is geplaatst) weet ik niet. Ik heb hem alleen nog maar in Adformatie gezien.

    geplaatst op
  • Nike schat de gemiddelde consument (die shirts kopen) te hoog in. Ik werk al enige jaren in de "voetbal branche" en ik zag de relatie niet. De doelstelling van de advertentie is in mijn optiek dan ook niet behaald. Had er een verklarende one liner bijgezet.. dan zou het krachtiger zijn.

    geplaatst op
  • Ik ga me niet branden aan uitlatingen over wel/niet goed.... wil alleen zeggen: mooi dat hier zo'n inhoudelijke discussie op gang is gezet.
    Mag ook een keer gezegd worden.....

    Als laatste vanuit media perspectief gezien: uiteindelijk gaat het er om wat het publiek er van vindt... en of die het snapt. Mediaplaatsing is hierbij dus key. Als het in de Adfo staat, dan misplaatst (omdat het gros het daar niet snapt). Als het in de VI staat, dan top (omdat ze het daar hopelijk wel snappen).

    Shit.... ga ik me toch met de inhoud bemoeien.... de grootste vraag is of deze advertentie de stopping power heeft dat mensen daadwerkelijk langer er naar kijken, de ster zien op het shirt - gaan nadenken... en dan de redernatietrend van David Brinks kunnen volgen.

    De beste ideeën zijn die ideeën die je instant snapt - die je in een zin kan omschrijven en denkt- wat slim/knap gedaan of waarom is niemand eerder hier op gekomen. Is dit dat?

    En bedenk altijd: als je hem niet snapt ben je misschien wel niet de doelgroep ;-)

    geplaatst op
  • koningwoning woensdag 17 juni 2009, 16:58
    Typisch een reactie van een media inkoper ;-)
    Je moet er ook niet inhoudelijk op ingaan.

    geplaatst op
  • Ik vind het echt een misser deze advertentie.
    Ze hebben inderdaad het merk niet begrepen.
    @KONNGWONING
    Ik moet toch even persoonlijk worden. Sorry hoor maar moet gezegd worden.
    Je bent een gevaar voor merken.
    Het is duidelijk dat je het verschil niet ziet tussen een discussie over een merk en beetje lullen over doelgroepen. Erg vlak.
    Maar zoals iedereen die al lang in het vak zit weet; Niets gevaarlijker voor een merk dan een media bureau laten nadenken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.