Whitepaper: Stand van zaken E-Business in Nederland

18 juni 2009, 09:02

{title}In 2008 heeft Atos Consulting onderzoek gedaan naar de volwassenheid van E-Business in Nederland. Aan dit onderzoek hebben ruim 200 respondenten (waaronder vele Marketingfacts lezers) meegedaan. Op Marketingfacts is reeds het nodige geschreven over dit onderzoek (zie: Help mee de stand van E-Business in Nederland te bepalen, E-Business nog lang niet volwassen, 7 aanbevelingen rondom E-Business) en vanaf nu is de whitepaper te downloaden via www.atosconsulting.nl/e-business.

Uit dit onderzoek komt naar voren dat de bijdrage die E-Business kan leveren aan het realiseren van strategische doelstellingen onvoldoende uit de verf komt. Ruim een derde van de bedrijven meet en stuurt activiteiten op het gebied van E-Business niet. Ook slagen veel bedrijven er onvoldoende in E-Business te integreren in hun bedrijfsprocessen, blijft E-Business nog teveel op afdelingsniveau hangen en ontbeert het de nodige topmanagement support. Uit het onderzoek naar de volwassenheid van E-Business in Nederland (waar vele Marketingfactslezers aan hebben bijgedragen, onze dank hiervoor) kunnen de volgende conclusies getrokken worden (Engels):

  • Strategy: E-Business risks being in a functional silo, without sufficient support in the organization, leading to clear-cut inefficiency and insufficient utilization of the E-Business potential
  • Governance: Cross-departmental alignment remains the main challenge, organizations struggle with leadership, governance and competencies.
  • Leadership: Encouragement of top management is a prerequisite for alignment but is running behind in most sectors. Senior Management needs to step up and take ownership of E-Business.
  • Integration: Lack of clear-governance and repsonsibilities at departmental level causes E-Business process integration to struggle.
  • Performance measurement: Measuring E-Business contribution and costs is still not common practice: 35% of organizations don not measure E-Business contribution at organizational level..
  • Alignment: Organizations struggle to make IT happen. Departments are able to work together at a planning stage, but have much more difficulties in aligning the nitty gritty of the different (and differing) process.
  • People & Culture: Employees usually are willing to embrace E-Business, but are looking for management to lead the way. Insufficient competence and internal support to develop them, poses a main barrier to succesfully realizing E-Business potential.

De ‘E-Business Maturity Benchmark’ maakt voor verschillende branches zichtbaar hoe E-Business in haar groei naar volwassenheid gestalte kan krijgen. Op basis van het E-Business Maturity Model wordt inzichtelijk gemaakt welke stappen concreet genomen moeten worden om optimaal rendement uit uw E-Business organisatie te halen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!