Fortune Top 100 CEO’s suck in social media: Is dat erg?

29 juni 2009, 06:34

Ok, het nieuws is alweer van vorige week; dit had wat eerder gekund. Toch even voor de geschiedenis. ‘It’s Official: Fortune 100 CEOs are Social Media Slackers’. Beslissers doen niets met social media. Topdogs laten Twitter en Facebook voor wat het is. Zijn zelfs op LinkedIn nauwelijks terug te vinden. Mengen zich dus ook niet in de online conversatie. Zie ook: MC. Het blijkt dus allemaal uit onderzoek van UberCeo. Die hebben eens gekeken wat de topbeslissers van de VS uit de Fortune Top 100 doen met social media. Niet zoveel, blijkt uit bovenstaande presentatie. Wat zegt dat?

Schokkend

Dit zegt niet zoveel, zou je kunnen zeggen, maar de cijfers lijken op het eerste gezicht schokkend:

  • Er zijn twee CEO’s met een Twitter account
  • 13 CEO’s hebben een LinkedIn profiel. Slechts drie hebben meer dan tien connecties.
  • 81 procent heeft geen persoonlijke Facebook pagina
  • Driekwart heeft een Wikipedia lemma; een derde van die lemma’s wordt gekenmerkt door beperkte of outdated informatie
  • Niet een van de Fortune Top 100 CEO’s heeft een blog

2 scenario’s?

Twee gedachten, maar dit is voer voor discussie.

1) De top CEO’s van de VS zijn allemaal oude grijze mannen van in de vijftig zo niet zestig. Die hebben gewoon niet zoveel met social media en zien zich in hun dagelijkse werk (vergaderen, speechen en lintjes doorknippen) niet genoodzaakt ook maar iets te doen met social media. Een Blackberry waar je op kunt mailen is al bijzonder hip. En waar moeten ze de tijd vandaan halen? Laat ze in godsnaam de juiste belissingen nemen in deze moeilijke tijden in plaats van te twitteren.

2) Schande! Zo wordt het natuurlijk nooit wat als de top van beslissend Amerika niet het goede voorbeeld geeft door open, eerlijk en transparant een fatsoenlijke klantrelatie op te bouwen via social media; wat moeten hun marketeers dan doen? Wees een lichtend voorbeeld, in plaats van in achterkamertjes met sigaren in het bijzijn van je vriendjes beslissingen te nemen over de hoofden van consumenten die allang verder zijn. Neem je klant serieus, die wil transparantie. Geef hem dat, óók vanaf de allerhoogste bestuurslagen van organisaties.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    mangold

    Scenario 3: Top-CEO’s vinden ’t besturen van hun bedrijf belangrijker dan het (mee-)kwetteren met consumenten.


    29 juni 2009 om 07:01
    waitsee

    @Carl Helemaal mee eens.

    Maar ze moeten zich natuurlijk wel in een geaggregeerde vorm laten informeren waarover m.b.t. hun bedrijf gekwetterd wordt. Dus iemand zal het kwetteren moeten volgen en wellicht antwoorden.


    29 juni 2009 om 07:41
    media

    Weet je hoeveel topmanagers nog steeds hun email laten uitprinten door hun secretaresse? Het zal enerzijds zeker te maken hebben met de beperkte tijd die managers hebben, anderzijds heeft het zeker ook te maken met onbekendheid met nieuwe media. Heeft tijd nodig.


    29 juni 2009 om 08:05
    mangold

    @waitsee: Vanzelfsprekend. Een bedrijf moet zich inderdaad wél met alle media bezighouden, maar de CEO kan zich maar beter op zijn hoofdtaken blijven focussen. Als er iets écht belangrijks gebeurt, in welke media dan ook, komt het immers vanzelf wel bij hem terecht.

    @Marco: Daar heb ik me ook wel eens over verbaasd, maar als je er goed over nadenkt is het best slim en logisch. Want zeg nou zelf: hoeveel CEO’s nemen zelf alle telefoontjes op, en hoeveel CEO’s openen en beantwoorden zelf al hun brieven? Een CEO heeft niet alleen een SPAM-filter nodig, maar ook een ‘dit is echt belangrijk’- en ‘dit kan beter door die of die persoon worden opgepakt’-filter nodig. En met het uitprinten van e-mails, en door een ervaren secretaresse netjes laten uittypen van het met pen gekrabbelde antwoord verkleint een CEO de kans op foutjes. (Hoe vaak heb jij al niet een ‘shit, dat had ik beter anders kunnen typen’-ervaring gehad?)


    29 juni 2009 om 08:19
    Henk Jan Dulon Barre

    Gelukkig dat top CEO’s zich bezig houden met het besturen en niet met zichzelf te profileren op een of ander social medium. Dit verloopt net zoals de overige externe communicatie via specialisen, die uiteindelijk wel rapporteren aan de CEO.


    29 juni 2009 om 09:52
    Erik

    Het lijkt me eerder de wet van de remmende voorsprong.

    Als top-CEO ben je juist heel goed in het opbouwen van een sociaal netwerk en dat hebben die mensen allang gedaan buiten internet om. Ze hoeven niet online, want hun netwerk functioneert zo al goed genoeg.

    Als andere CEO’s dan ook nog eens niet op twitter zitten heeft het ook geen zin om er zelf mee te gaan beginnen. Inertie dus.


    29 juni 2009 om 11:30
    Daan

    Schokkend: meer Facebook-pagina’s dan LinkedIn-profielen onder deze CEO’s! 🙂


    29 juni 2009 om 19:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!