Ilse Media TV op NMD09: Jessica Wit (NRC Next)

1 juli 2009, 06:31

Ronnie Overgoor interviewde op de Nationale Marketingdag 2009 Jessica Wit, uitgever van NRC Next. Met de oplage van NRC Next gaat het volgens Wit ‘ontzettend goed’. Met de advertenties gaat het tegenwoordig ‘natuurlijk slecht’. Over de nieuwe site/weblog van NRC zegt Wit: ‘Het mooie van dit weblog is, dat het niet de artikelen die ook in de krant staan klakkeloos doorplaatst. Het weblog gaat door waar de krant ophoudt.’ Over het rapport van de commissie Brinkman: ‘De belangrijkste aanbeveling van het rapport is dat er een belastingheffing op internet moet worden gedaan. Daar ben ik absoluut geen voorstander van. […] Het idee is belachelijk, omdat subsidie afhankelijk maakt. […] Wij willen absoluut geen subsidie.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bart Brouwers

    Citaat: ‘De belangrijkste aanbeveling van het rapport is dat er een belastingheffing op internet moet worden gedaan en met dat geld zouden kranten uit het slop moeten worden getrokken.’ Een uitgever die dat beweert moet zich schamen en heel snel dat rapport echt gaan lezen. Het is namelijk dubbel fout. 1) het is bij lange na niet de belangrijkste aanbeveling (sterker nog, de internetheffing staat niet eens bij de officiële aanbevelingen en wat daar wel bij staat wordt op geen enkele manier gefinancierd met de opbrengst van zo’n heffing). En 2) áls er al ooit zo’n heffing zou komen, was deze zeker niet bedoeld om ‘kranten te redden’, maar juist om journalistieke innovatie te bespoedigen.

    Waar ging het wel om in de passage die letterlijk in de allerlaatste alinea van het rapport te vinden was? Dat er eens zou worden nagedacht over een methode om onder nieuwsconsumenten meer besef te laten doorklinken dat nieuws weliswaar vrijelijk over het net vliegt, maar dat journalistiek wel degelijk geld kost. Als je daarvoor zo’n twee euro per internetaansluiting per jaar zou vragen (geen 5 dus, beste interviewer; een kop koffie is duurder), zou dat zelfs een mooi aanvullend bedrag kunnen opleveren dat ten goede kan komen aan journalistieke innovatie.

    Maar nogmaals: niet de kern van het rapport en vooral bedoeld om het denkproces over gratis nieuws een zwengel te geven.


    2 juli 2009 om 11:13
    EJ

    leuk filmpje


    6 juli 2009 om 11:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!