ReclameReview: Intermediair

1 juli 2009, 07:41

Intermediair wil er voor hoogopgeleiden zijn op elk punt in hun carrière.

Credits:

Bureau: Woedend!

Account: Merel Hoogendorp

Animatie: Bart Janssen, Paul Coops

Art: Lennart Driessen

Concept: Lennart Driessen, Marnix Pauwels, Pieter Dingemans, Seema Sharma

Copy: Marnix Pauwels, Pieter Dingemans, Peep van der Molen

Klant: Sander den Heijer, Masha Kodden, Lieke Otten

RTV: Rianne Zandstra, Diederik Willebrandts

Regie: Lennart Driessen, Paul Coops

Strategie: Paul Woltering

Geluid: Soundware

Muziek: Voicst

De doelstelling:

Naamsbekendheid verhogen door Intermediair zichtbaarder en herkenbaarder in beeld te brengen als het A-merk voor de doelgroep.

De uitwerking:

Als hoogopgeleide heb je geen baan of meerdere banen, maar een carrière. Deze carrière is onlosmakelijk verbonden met je hele leven. En in deze carrière maak je nogal wat mee. Gelukkig is er Intermediair. Op elk punt in je carrière. Die punten in je carrière worden letterlijk gevisualiseerd in deze nieuwe commercial.

Het oordeel:

Ik vind het concept goed: de punt (of eigenlijk stip) uit het logo van Intermediair wordt gebruikt als leidraad door de hele commercial. De dubbele betekenis van het woord punt wordt gebruikt om aan te geven dat sommige punten in je leven bepalend zijn voor je carrière. Die punten worden bovendien mooi gevisualiseerd door een bonte verzameling punten/stippen. Het is duidelijk een corporate campagne die bedoeld is om Intermediair als merk meer bekendheid te geven bij de doelgroep. Toch wist ik na herhaaldelijk deze commercial gezien te hebben niet meer precies wie de afzender nou ook al weer was. En dat terwijl ik echt wel weet wie Intermediair is. Ik ken zelfs die stip uit het logo. Is de commercial misschien te mooi gemaakt, zodat je alleen kijkt naar de beelden en niet luistert naar de boodschap die de voice-over vertelt?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Fred Stapel

    Ik begrijp wel waarom je de afzender vergeet. Er zit namelijk geen enkele onderscheidende boodschap in. Het gaat er van uit dat je de afzender wel kent en ook weet waarvoor het staat. Er wordt naar mijn mening daarbij een denkfout gemaakt: intermediair is letterlijk een soort behang voor de doelgroep 35+ en die gooien al jaren de krant op een stapel en daarna in de oud papierbak. Het merk is al lang niet meer onderscheidend en moet aan nieuwe betekenis winnen en die hebben ze niet of ze weten die boodschap niet over het voetlicht te brengen. Over de vorm? Die is te abstract en bevat ook te weinig emotioneel pakkende elementen die het verhaal laten onthouden. Kortom, naar mijn mening geen topper in het genre.


    1 juli 2009 om 08:45
    Ferry Winkel

    Ik ben het met Fred eens. Bovendien vind ik het ook er erg goedkoop uitzien…En ik wordt behoorlijk afgeleid door het beeld, waardoor de voiceover (en de boodschap) behoorlijk aan mij voorbij gaat… Ik vond (let op: vond) Intermediair altijd een mooi en statig merk, maar daar doet deze campagne behoorlijk afbreuk aan in mijn optiek….


    1 juli 2009 om 08:52
    Manfred Billig

    @ David: dat had ik nou ook….Een paar keer gezien, maar geen idee meer van wie ie was…. Idee vind ik wel goed, maar uitvoering zwaar onvoldoende. Was meer uit te halen geweest, budgetkwestie??


    1 juli 2009 om 08:56
    Frederik Hemmen

    Niet sterk….. Je krijgt hier geen enkel (warm) gevoel bij….. Het maakt geen enkele emotie los en dat lijkt me toch niet de bedoeling… In deze tijd zou ik als werkzoekende toch wat meer een hart onder de riem gestoken willen hebben, dat je via Intermediair een nieuwe baan kunt krijgen, maar dat mis ik volledig.


    1 juli 2009 om 09:16
    Raoul

    Deze reclame blijft niet hangen en schiet volgens mijn haar doelstellingen voorbij. Als je naamsbekendheid wil vergoten binnen de HBO doelgroep zal je toch iets meer over jezelf moeten vertellen…


    1 juli 2009 om 09:35
    Gert Jan W.

    Zinloze actie om naast Monsterboard en Nationale Vacaturebank een commercial in het leven te roepen die niets zegt. Weg gegooid geld als je het mij vraagt!


    1 juli 2009 om 09:38
    Bert

    Het is goed dat Intermediair weer eens iets van zich laat horen, laat ik dat voorop stellen. Maar het had wel een stuk beter gekund, ja…. Ik vind de commercials van Monsterboard en de nationale vacaturebank veel meer impact en eigen smoel hebben, maar dat zijn natuurlijk wel heel andere sites, dat zijn puur vacaturesites en Intermediair is veel meer dan dat. Alleen zie je dat er dus helaas niet vanaf!


    1 juli 2009 om 10:12
    Sjoerd

    Het geld is idd op bij VNU zo te zien…….

    Erg matig!


    1 juli 2009 om 11:03
    William Becker

    Lijkt wel een LSD-trip….Of klink ik nu heel oud? Dacht dat Intermediair wel een stuk chiquer was?


    1 juli 2009 om 11:03
    Bram

    @ Sjoerd: Nee hoor, er is weer nieuw geld, volgens Adformatie…. Als er geldgebrek was geweest was het tenminste nog een excuus voor deze matige lowcost commercial…..


    1 juli 2009 om 11:05
    Raymond Fox

    Het is inderdaad zo dat je alleen maar naar die stippen zit te kijken, omdat die zo dominant aanwezig zijn en continu in beweging, dat de zintuigen al moeite hebben om dus alleen het beeld al te volgen. En de rest ontgaat zodoende ook mij volledig. En ik ben nog wel hoogopgeleid ook, dus daar ligt het niet aan! 😉


    1 juli 2009 om 13:34
    Melissa

    Prima reclame toch. De boodschap carierre maken doe je samen met intermediar kwam wel bij mij binnen. Dat niet direct duidelijk is dat het om een intermediar 😉 gaat maar dat intermediar eerder hulp en ondersteuning biedt lijkt mij niet erg want als je hulp en ondersteuning zoekt ben je waarschijnlijk ook op zoek naar een andere baan. Ik vind de reclame er niet goedkoop uitzien, een stuk mooiere uitstraling dan de krantjes van intermediar dus het past wel binnen het merk.


    1 juli 2009 om 17:16
    Hardcopy

    @Marnix: dat zag ik gisteren inderdaad ook nadat ik dit stukje had geschreven. 🙂

    Maar zoals ik al zei heb ik deze commercial al wel vaker gezien, dus blijkbaar heb ik daardoor de stip onthouden in combinatie met het logo. Op een onderbewust niveau dus!


    2 juli 2009 om 04:24
    Rens Mulder

    @ Marnix: ik vind de executie wel verdacht veel lijken op die frisdrankcampagne die jullie onlangs hebben ontwikkeld….Geheel geanimeerd, veel beweging van verschillende losse elementen…. Die vond ik ook al niet erg sterk, trouwens….


    2 juli 2009 om 05:27
    Mildred Hutters

    Het lijkt wel zo’n kleurenblindheidstest! 😉


    2 juli 2009 om 07:41
    Frank Hofland

    Nou, da’s toch ook merkwaardig.

    In tegenstelling tot velen ( althans, die alhier er iets over roepen, want wie zegt dat dit representatief is ) vond ik het juist alleraardigst. Het moet de doelgroep aanspreken en dat doet het. Wil niet zeggen dat ik Intermediair helemaal te wauw en te woepie vind, maar het is alweer stukken beter dan de gemiddelde wasmiddelreclame. Een nieuwe ‘speler’ in reclamemakend Nederland, goed voorbeeld. Kortom: er zijn ook mensen die het niet zo slecht vinden.


    2 juli 2009 om 10:32
    Marnix

    Rens, we zitten kennelijk in onze zwarte periode.


    2 juli 2009 om 17:08
    Hans

    wat een negatieve reacties; het lijken wel concurrenten! Ik vind de uiting erg fris en een goede weg voor Intermediair! Ben benieuwd naar andere uitingen zoals print en web.


    5 juli 2009 om 17:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!