Social Strategy Talk (4): Interview Piet Bakker (Newspaperinnovation.com)
“Het wordt na elke recessie nooit meer zoals het geweest is. Kranten komen uit de recessie altijd zwakker dan daarvoor.” Dat was slechts één van de soundsbites die krantengoeroe Piet Bakker op de Social Strategy Talk (#SST) voor het publiek in petto had.
“Go beyond news”. Dat was de tip van Bakker aan krantenland. Kranten moeten veel meer gebruik gaan maken van een communitygevoel bij de lezers. Ik interviewde Bakker na zijn presentatie. Over het Brinkman-rapport en de ‘internetheffing’: ‘Een merkwaardig plan waarvan je denkt dat het aan de eindredactie (van het Brinkman-rapport, MvdB) ontstnapt is.’
Next is slechter
Bakker zei tijdens zijn presentatie en ook in bovenstaand interview: ‘NRC Next is een slechtere krant dan de gewone NRC en is daarom een goed product. De gewone NRC is een té goede krant die veel mensen NIET willen lezen.’ Over wat NRC dan wél zou moeten doen zegt Bakker: ‘Je moet alles proberen. Dat geldt voor e-readers, nieuwe vormen van abonnementen. Denk aan slimmere, gezamenlijke distributievormen.’
Infrastructuur
Of we de kranten moeten redden, of de infrastructuur van de journalistiek? ‘Voorlopig is er geen nieuwe infrastructuur waarin de journalistiek goed geduid.’ Online wordt er namelijk nog onvoldoende geld verdiend met journalistiek, dus moet het nog maar even via de krant, is de gedachte.
Online pleuren
Maar: wat moeten de kranten dan online? Bakker: ‘Ik denk dat heel veel bedrijven veel slimmer om moeten gaan met wat ze wel en wat ze niet online zetten. Het verbaast me heel erg dat iedereen alles online pleurt. Daar zijn ze nu 15 jaar bezig en ze verdienen er geen stuiver aan. Misschien is het dus niet zo’n goed idee.’
En meer van dit al. Kijkt!
Eindelijk een goed verhaal! Breed inzetten met innovatie. Werk aan je slagvaardigheid. Organiseer budget.