Twitteractie tegen beperkingen Outlook 2010

2 juli 2009, 06:15

{title}Microsoft Outlook 2010 zal gebruik gaan maken van dezelfde achterliggende technieken als Outlook 2007. En niet iedereen is daar even blij mee. Dave Greiner van The E-mail Standards Project heeft een Twitteractie opgezet om Microsoft te bewegen de techniek achter Outlook 2010 aan te passen.

Microsoft zal Outlook 2010 gaan uitrusten met dezelfde achterliggende technieken als Outlook 2007. Er wordt wederom gebruik gemaakt van de rendering engine uit Microsoft Word om e-mails op het scherm weer te geven. Deze engine heeft beperkte ondersteuning van HTML codes, wat problemen geeft voor mensen die uitgebreid opgemaakt e-mails willen maken en versturen.

Niet van deze tijd

The E-mail Standards Project zet zich al jaren in voor een bredere acceptatie van HTML standaarden door e-mailclients. Dave Greiner heeft daarom een Twitteractie opgezet om Microsoft duidelijk te maken dat de Word rendering engine niet meer van deze tijd is. Als voorbeeld geeft hij in onderstaande afbeelding 10 jaar “vooruitgang” van Outlook weer.

{title}

Op de website fixoutlook.org kan iedereen zich aanmelden en een twitterbericht achterlaten om aan te geven dat ze de actie steunen. In korte tijd hebben een kleine 25.000 mensen zich aangemeld, waarmee ook de aandacht van Microsoft is getrokken.

In een reactie op de actie verklaart Microsoft dat ze dezelfde gebruikerservaring willen bieden, of je nu een brief typt in Word of een e-mail typt in Outlook. Op zijn site geeft Dave Greiner aan dat hij niet vraagt om af te stappen van de Word rendering engine, maar enkel te zorgen dat deze engine aan de HTML standaarden voldoet. Daarnaast geeft Microsoft aan dat de Word engine juist veiliger is dan bijvoorbeeld die van Internet Explorer, omdat het niet mogelijk is kwaadaardige code te laten draaien via webscripts. De meeste moderne e-mailclients blokkeren webscripts overigens standaard.

Actie ook steunen?

Als ontwikkelaar van marketing software merken wij ongeveer dagelijks dat het e-mailmarketeers veel tijd en moeite kost om nette mailings op te maken die in alle e-mailclients goed worden weergegeven. Daarom steunen wij deze actie en proberen wij Microsoft over te halen “to fix Outlook”.

Deel je deze mening, ga dan naar fixoutlook.org en twitter ook een handtekening. Zet “fixoutlook.org” in je tweet en je wordt automatisch herkend als deelnemer.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Hayo

    Hoe meer moeite het kost dit soort mails te maken, hoe beter 🙂 Ben het echt spuugzat al die spam-mailings die stampvol images of gehotlinkte images zitten. Als je een interessante boodschap hebt die je je (onvrijwillige, want er zijn maar weinig mensen/bedrijven die zichzelf actief opgeven voor deze mailings), kun je dat ook wel gewoon met ascii-tekst en een linkje af. das ook gelijk veel beter voor de profilering van je website.


    2 juli 2009 om 06:33
    Herman

    @Hayo, daar hebben ze de instelling platte tekst voor uitgevonden toch? Elke goede marketeer zorgt voor een afdoende ‘plain text’ variant lijkt me.


    2 juli 2009 om 06:41
    Hayo

    hopelijk zijn het inderdaad niet de goede marketeers die ik elke dag in mijn mailbox vind. die randfiguren die denken dat coldcalling op basis van kvk-lijsten een goed idee is. Die mails hebben zelden of nooit een goede plaintext versie (die enkel na een zoekactie en klik te vinden zou zijn).

    De meeste mailings vallen uit elkaar doordat ze standaard MET html opmaak worden weergegeven, maar met geblokkeerde images. Dit geeft vaak een rommelige indruk.

    Los van dat de boodschap in de meeste mailings verloren gaat doordat marketeers ze zo overvol proppen met info. (voorbeeld: ING klantenmailings)

    Mijn suggestie is dan ook om het om te keren: altijd plaintext sturen met een link naar een html versie. dit ook om mensen die mail inladen op mobiele telefoon te ontlasten.


    2 juli 2009 om 06:57
    Marc

    @Hayo Dit gaat niet over spam, maar over nieuwsbrieven waar mensen zich actief op ingschrijven. Misschien dat jij dat nooit doet, maar opt-in e-mail marketing is een business waar jaarlijks miljoenen (euro’s en mails) in omgaan. Meestal tot grote tevredenheid van zowel verzender (direkte interactie met zijn doelgroep) als ontvanger (minder noodzaak tot papieren folders door de bus). Een recent onderzoek geeft aan dat 70% van Nederlands reclame het liefst via e-mail ontvangt.

    En voor bedrijven die deze mails moeten maken is Outlook (en Lotus Notes) inderdaad een hel. Je moet je in allerlei bochten wringen met tables, spacers en het loslaten van geaccepteerde ontwerptechnieken zoals achtergrond plaatjes. En alleen maar omdat M$ de interactie tussen Outlook en de HTML engine van Internet Explorer niet waterdicht beveiligd krijgt. Met hun onkunde duperen ze een complete branche.


    2 juli 2009 om 08:14
    Hayo

    Ongetwijfeld zijn er mensen die graag reclame willen krijgen. ik ben er niet een van. Heb dan ook een NEE-NEE sticker op m’n brievenbus. Die overigens ook stelselmatig genegeerd wordt. Heb je een bron van dat 70%onderzoek? Statistieken zonder bronvermelding zeggen me weinig.


    2 juli 2009 om 09:43
    Arjan

    Ze snappen er ook niks van daar bij Microsoft he, Window 7 (plus de bijbehorende programma’s) is nog niet eens uit en er zijn al genoeg klachten over.

    Stap gewoon lekker over naar Mail van Apple en je hebt nergens last van!


    4 juli 2009 om 08:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!