Remco Prins winnaar PIM Marketing Wetenschapsprijs 2009

3 juli 2009, 06:59

{title}Met zijn proefschrift over de adoptie van mobiele diensten “Modeling Consumer Adoption and usage of value added mobile service” heeft Remco Prins de Pim Marketing Wetenschapsprijs 2009 gewonnen (via: MarketingTribune). De jury nomineerde uiteindelijk drie proefschriften en die van Prins was de allerbeste. De 4 criteria waarop de proefschriften beoordeeld zijn wetenschappelijk niveau (30%), toegevoegde waarde voor het marketing vakgebied (30%), praktische toepasbaarheid (30%) en tenslotte de opbouw, structuur en toegankelijkheid (10%). Uit het juryrapport:

‘Het proefschrift is van wetenschappelijke topklasse. Op het criterium wetenschappelijk niveau kreeg het proefschrift de een na hoogste score. In het onderzoek is gebruikgemaakt van grote hoeveelheden data van consumenten en dat over een groot aantal landen. Daarnaast zijn moderne modeleringstechnieken toegepast.’

En verder:

‘Adoptie van producten en diensten is een belangrijk onderwerp voor zowel retailers als fabrikanten. De samenstelling van assortimenten en productlijnen hebben een significante invloed op de winsten van retailers en fabrikanten. Het proefschrift geeft ook inzicht in welke afwegingen consumenten maken bij hun keuze van een product binnen een assortiment.’

Het proefschrift heeft belangrijke inzichten opgeleverd, waaronder:

  • Hoe direct marketing communicatie adoptietijd kan verkorten;
  • Invloed van massamarketing op loyale klanten;
  • Invloed van culturele waarden op de adoptie van diensten;
  • Praktische handvatten tav productintroducties

In het juryrapport vind ik verder niets over de échte inhoud van het proefschrift. Een Management Summary ontbreekt. Misschien is dat ergens online te vinden? Niet op de site van PIM, of in ieder geval verstopt. Het proefschrift van Prins zou volgens de jury ‘van zowel wetenschappelijk hoog niveau als voor de marketingpraktijk zeer relevant’ zijn. Nou, als het voor de marketingpraktijk relevant is, dan zien we het proefschrift graag ergens online!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    mgvandenbroek

    @Arjen: Dank je wel! Ga het eens doorscrollen! Taaaaie kost.


    3 juli 2009 om 19:38
    Floris

    Ha, mooi om te zien dat een van mijn afstudeerbegeleiders uiteindelijk deze prijs wint. Remco, van harte!


    6 juli 2009 om 12:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!