Whorules: Nieuwe fase in buzz monitoring met opinion mining technologie

Whorules: Nieuwe fase in buzz monitoring met opinion mining technologie

Vandaag is de website WhoRules live gegaan waarmee men sentimenten kan meten en vergelijken van zelfgekozen onderwerpen. De website rekent uit wie of wat populair is. Maurice de Hondt, eat your heart out! Met de komst van het internet is het bijna onmogelijk om geen meningen meer te vinden over wie of wat dan ook behalve wellicht nog een uit het oog verloren anonieme kluizenaar. Maar na de tools om buzz goed inzichtelijk te maken (buzz capture) gaat het nu naar het volgende niveau.
WhoRules biedt inzicht in hoe een mening is ontstaan en hoe deze zich vormt. Of het nu Wouter Bos betreft, voetbal of vakanties.

Huidig sentiment

Als gebruiker tik je één of meerdere onderwerpen in en zie je meteen het huidige sentiment rondom het onderwerp op internet. Bij meerdere onderwerpen is ook direct het verschil te zien in sentiment. Om voeling te houden met wat populair is kun je een dagelijkse check doen op WhoRules. WhoRules maakt gebruik van diverse bronnen zoals het blog van NRC Next, Nujij.nl, Geenstijl maar ook Marketingfacts, Emerce en Twitter.

Taaltechnologie


WhoRules is gestoeld op geavanceerde taaltechnologie die informatiebronnen (van media en gebruikers) analyseert. Hoe positiever het taalgebruik hoe populairder. Google doet dit bijv. met haar Google Barometer geïntroduceerd. WhoRules gaat echter verder en het bedrijf achter WhoRules (Teezir) ziet deze partijen eerder als concurrenten:

Teezir bouwt en onderzoekt hoogwaardige zoektechnologiediensten voor organisaties en heeft WhoRules gelanceerd. WhoRules.nl wordt reeds ingezet binnen marketingorganisaties (via een partnership met Deloitte). De gratis publieksdienst is ontwikkeld om de ervaringen en het gebruik van het grote publiek te analyseren en deze analyse weer te gebruiken voor verdere ontwikkeling van de zoekdienst.

De taaltechnologie van WhoRules is gebaseerd op de Opinion Mining technologie van Teezir. Dit is een combinatie van crawling techniek en ‘sentiment analyse technieken.’ Dit laatste wordt ook wel taaltechnologie genoemd. Om te beginnen haalt WhoRules de inhoud van een site binnen (op basis van eigen crawling techniek). Met deze taaltechnologie ontleden zij dan een zin en kan er aan de hand van zinsconstructies en de combinatie van woorden worden bepaald of er positief of negatief geschreven wordt.

Ambitie

De ambitie van WhoRules.nl is het ontsluiten van alle heersende (actuele) online sentimenten in Nederland voor een breed publiek. WhoRules.nl wil daarbij een aantal suggesties aan de hand doen, maar de gebruiker is zelf in de driving seat. Zelf zoeken, publiceren en delen met anderen staat centraal. De huidige website is de eerste publieksversie die live gaat. In september introduceert Teezir een tweede versie waarin gebruikers nieuwe bronnen kunnen suggereren die aan de dataset moeten worden toegevoegd. Zij geven aan op dit moment nog geen concurrentie te hebben dus het is wachten op internationale expansie.

Helaas heb ik door het live gaan van de site en de tijdstip van het plaatsen van dit artikel nog niet kunnen testen maar ik ben benieuwd wat er als resultaat uitkomt als Ayman al Zawahiri (tweede man Al-Qaeda) vs. Ayman van Bregt ‘geruled’ worden. Who rules?


Delen



Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Leuke dienst, je kunt gemakkelijk wat concurrentie vergelijking doen. Met name merkvergelijkingen lijken me interessant voor marketeers.

    geplaatst op
  • Mijn test met de voorgestelde namen leverde 0 resultaten op, geen sentimenteel gedoe dus ;-)

    geplaatst op
  • Klinkt goed maar was nog niet onder de indruk van de resultaten die het me opleverde na zoeken op "marketingfacts".

    geplaatst op
  • Heb het net ook bekeken en twijfelde of ik de resultaten op "marketingfacts" moest delen. Zag eigenlijk niet zoveel, klopt dat?

    geplaatst op
  • Dat ziet er gelikt uit! Ik heb direct even gekeken of de aankop van de nieuwe iphone nu positief uit zou pakken, maar deze site zegt van wel. Wel relaxed om zo wat producten te kunnen vergelijken.

    geplaatst op
  • Prettig dat je zelf zoektermen kunt opgeven waarvan de populariteit bepaald kan worden. Sinds anderhalf jaar hebben wij een vergelijkbare dienst online, namelijk http://www.voxpop.nl, maar wij beperken onze publieke dienst tot een beperkt aantal categorieën. Wel bieden wij de mogelijkheid om niet alleen het huidige sentiment, maar ook de ontwikkeling van het sentiment over de tijd te bekijken. Dat het nauwkeurig meten van sentiment een lastige taak is blijkt ook wel uit de resultaten van WhoRules. Als je bijvoorbeeld naar hun lijst van politici kijkt, dan lijkt het onwaarschijnlijk dat Verdonk en Kant het meest en Wilders het minst populair zijn.

    Wij gebruiken onze website als showcase en zetten sentimentanalyse in om specifieke klanten te helpen bij hun marktonderzoeken.

    geplaatst op
  • Dank voor de tips voor de verbetering van WhoRules! WhoRules is nu nog in beta en we gaan de komende 2 maanden gebruiken om naar alle gebruikers te luisteren en in September een nog mooiere versie met nieuwe features te lanceren.
    Een feature die daar zeker in komt is het zelf toevoegen van bronnen, zodat er over meer onderwerpen en bredere content het sentiment gevonden kan worden.
    Op dit moment is WhoRules primair gericht op het vinden van sentiment rondom nieuwsonderwerpen, sport en human interest (auto's, gadgets e.d.).
    WhoRules maakt gebruik van de door Teezir in eigen beheer ontwikkelde Opinion Mining technologie. Indien je meer wilt weten over wat je met deze technologie kunt doen, zoals het inzoomen op details, sentimenten over tijd, vergelijkingen tussen concurrenten, automatische topic detectie e.d, kijk eens op onze site: www.teezir.com.

    geplaatst op
  • @Victor: Succes met het verder doorontwikkelen van deze dienst.

    ps. De url van Vox-Pop is mét koppelteken, dus: http://www.vox-pop.nl.

    geplaatst op
  • Mij lijkt het ook onontbeerlijk het gevonden sentiment nader te kunnen duiden: op welke frases in de tekst is de score gebaseerd? En met welk gewicht dragen zij bij in de sentiment-score?

    geplaatst op
  • De technologie achter WhoRules maakt gebruik van een combinatie van taaltechnologie en zinsontleding en information retrieval technologie. In essentie komt erop neer dat de relevantie (het gewicht) van een stuk content wordt bepaald en vervolgens op basis van een aantal in eigen huis ontwikkelde algoritmes een score aan het sentiment wordt gegeven. Op deze manier bepaald je volkomen automatisch en objectief het sentiment over een bepaald onderwerp, gebruik makend van grote hoeveelheden user generated content als bron.
    Voor meer informatie over hoe de Teezir - in eigen huis ontwikkelde - Opinion Mining technologie werkt, zie http://www.teezir.com/?tabid=102 .

    geplaatst op
  • Waarom "Maurice de Hondt, eat your heart out?" Dit vervangt toch niet de traditionele manier van onderzoek? En: de combinatie van taaltechnologie, zinsontleding en information retrieval gebruiken 'we' toch allemaal? Het idee dat je kunt zien hoe meningen ontstaan (tijdslijn, sentimenten en de argumenten) is heel interessant, maar waar is dat te vinden? Zit dat achter de login?

    geplaatst op
  • @Alex
    De inhoudelijkheid van de Hondt vs. Whorules moet verder maar door iedereen bepaald worden maar ik vind het altijd vermakelijk om in de media te zien hoe het 'glazen bol' effect van iemand magisch overgenomen wordt en neergezet terwijl dit een tool is waar iedereen mee aan de slag zou moeten kunnen.

    geplaatst op
  • @Victor: Ik snap dat dat ongeveer de methode is, maar ik zie in de resultaten nergens terug waar het oordeel op gebaseerd is. En met alle respect: zolang dat niet te zien is, is de objectiviteit niet veel meer dan een bewering.

    geplaatst op
  • @Alex: WhoRules is bedoeld om een globale indicatie te geven van het sentiment rondom populaire onderwerpen.
    Daarnaast zet Teezir haar Opinion Mining technologie in voor diverse andere toepassingen waarin veel dieper wordt ingegaan op de sentimenten, zoals over tijd, per bron, e.d. Ik wil je daar graag binnenkort meer over vertellen ! (en nu hebben wij toevallig volgende week een afspraak :) )

    geplaatst op
  • @Tibor: het voert te ver om de WhoRules site op op deze plek de integrale werking van onze technologie te bespreken. Ik kan je echter verzekeren dat onze oplossingen zowel in het academische veld alsmede bij een groot aantal klanten in diverse industrieën uitvoering zijn getest en en we zonder uitzondering uitstekend beoordeeld zijn. Daarnaast worden onze algoritmes en oplossingen steeds beter omdat we continue tunen op basis van relevance feedback.
    Als je er meer over wilt weten, nodig ik je graag een keer uit bij ons op ons hoofdkantoor in Utrecht!

    geplaatst op
  • Als het de populariteit van voetbal (voetballers?) moet kunnen meten, waarom krijg ik dan geen resultaten op de query"luis suarez, klaas-jan huntelaar"?

    geplaatst op
  • @Victor: ik kom graag eens nader kennis maken (en mijn scepsis laten ontkrachten ;-)). Ik ga je mailen!

    geplaatst op
  • @remco: Ik vrees dat je iets niet goed hebt ingevuld op de Whorules site, want als ik de 2 voetballers die je noemt invult krijg ik beide op de ruler en voldoende content. Zie: http://www.whorules.nl/Default.aspx?query=luis suarez, klaas-jan huntelaar. Laat even weten als het nog steeds niet lukt!

    geplaatst op
  • @remco: De linkt ging niet goed. Poging 2: omschrijving

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.