Adverteerders afwachtend ten opzichte van Bing

15 juli 2009, 12:02

Adgooroo vermeldt op hun blog dat in Q2 van 2009 adverteerders ruwweg 100 miljoen dollar aan mediabudget hebben gespendeerd aan Search Advertising. Hoe is dit bedrag verdeeld over de zoekmachines? Het behoeft geen uitleg dat de grootste groep adverteerders te vinden is op Google. Interessanter is hoe de verdeling er uitziet tussen Yahoo! en nieuwkomer Bing.

Over het aantal mensen dat werkelijk gebruik maakt van de zoekmachine Bing is nog veel onduidelijkheid. Diverse bronnen melden verschillende cijfers, maar de strekking is veelal gelijk. Het aantal zoekopdrachten in Bing laat een stijging zien. Voor dit onderzoek heeft Adgooroo gebruik gemaakt van cijfers van Alexa.com. Volgens Alexa heeft Bing een geschat bezoekersaantal van gemiddeld zo’n 22 miljoen bezoekers per maand. Op basis van deze cijfers zou Bing een plek in de top 50 van best bezochte websites innemen. Uit deze cijfers kun je concluderen dat een aanzienlijk deel van de internetters inmiddels gebruik heeft gemaakt van de zoekmachine Bing.

Adverteerders

Het aantal adverteerders in Bing is minder snel gegroeid dan het aantal zoekopdrachten. Waar in de maand mei een stijging van 5,46% in het aantal adverteerders is gemeten, laat de maand juni een daling van 3,31% zien (effectieve stijging van 2,15%).

Over de periode van juni 2008 t/m juni 2009 is het aantal adverteerders op Live Search / Bing met 35% gestegen. Een forse stijging, maar nog steeds een aanzienlijk kleinere groei dan het aantal adverteerders in Google, die het aantal adverteerders over dezelfde periode heeft zien toenemen met liefst 52%. Van de grote zoekmachines laat Yahoo! met 14% de kleinste stijging in het aantal adverteerders zien.

{title}

Onderstaande grafiek laat zien dat het aantal advertenties per zoekwoord in Bing aanzienlijk lager is dan in Google en Yahoo!. Dit betekent dat er in Bing minder concurrentie aanwezig is. Dit biedt voor bepaalde adverteerders kansen om juist nu te gaan adverteren op Bing om onder gunstige omstandigheden een goede historie op te bouwen. Wanneer Bing de huidige aantallen bezoekers de komende maanden weet te behouden of zelfs weet te vergroten, dan zullen meer adverteerders hun weg naar Bing vinden, waarmee de concurrentie en daarmee ook de kosten per klik zullen stijgen.

{title}

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Henk Jan Dulon Barre

    Ik zie steeds meer artikelen over het marktaandeel van Bing. Ik ben echter benieuwd hoe dit in Nederland zit.


    15 juli 2009 om 12:29
    Hodja

    Bing zal vooral harder zijn best moeten doen om websites beter te indexeren.


    16 juli 2009 om 10:48
    kussens

    Wij zijn niet zo ontevreden over de resultaten in Bing.


    13 augustus 2009 om 04:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!