Onderzoek: 20 miljoen piraten betalen toch voor muziek via nieuwe kanalen

24 juli 2009, 15:58

{title}Illegaal downloaden kan niet worden uitgeroeid, maar er zijn wel manieren om de piraten (mensen die illegaal downloaden) te laten betalen voor downloads. Er zijn zelfs mogelijkheden om ze te laten werken voor de muziekindustrie via social network sites. Dit blijkt uit een recent Amerikaans onderzoek van Interpret aldus publicaties op FMQB en Hypebot. Het onderzoek is in april 2009 gehouden en het onderzoeksrapport Illegal Downloaders: Tapping an ‘Out of the Box’ Market Segment to Drive Revenues, is deze week verschenen.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat de piraten niet zo zeer de digitale muziektracks zelf willen maar ze willen het gewenste nummer vaak alleen maar luisteren. De dragers kunnen ook distributiemethoden als Guitar Hero en online video zijn.

Andere onderzoeksresultaten:

• 38 procent van de 64 miljoen consumenten die legaal een nummer of een album hebben gekocht, hebben in de voorgaande 3 maanden illegaal een nummer of een album gedownload

• Mensen die illegaal downloaden zijn consumenten die veel meer genegen zijn om te betalen voor de muziekbeleving via hun game consoles en muziek/zing spelletjes als Guitar Hero dan mensen die cd’s kopen

• Sociale netwerk sites zijn voortreffelijke verkoopkanalen aangezien mensen die illegaal downloaden hebben 50% meer kans om muziek te horen op sociale netwerk sites dan cd kopers.

• Mensen die illegaal downloaden kopen meer cd’s dan de gemiddelde consument, maar ze zijn meer geïnteresseerd in individuele nummers.

Volgens Interpret is het erg moeilijk om consumenten die gewend zijn om 1 dollar per nummer te betalen over te halen om een heel album te kopen. De muziekindustrie zou hun strategie moeten aanpassen door bij een album extra content aan te bieden bij het downloaden van een album.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Fabian

    Ik koop zelf regelmatig CD’s. Ik wacht alleen tot ze wat ouder en daarmee dus goedkoper zijn dan wanneer ze uit zijn omdat ik 20-25 euro voor een CD teveel vind, aangezien je oudere CD’s bij winkels als FRS per 3 voor 25 euro kan kopen.


    24 juli 2009 om 16:45
    Marcel van Driel

    Ik koop muziek zoveel mogelijk online, heb geen ruimte meer in huis voor cd’s. Alleen enkele Nederlandse artiesten die niet via iTunes te koop zijn, worden op cd aangeschaft. Maar als ik alleen een nummer wil hebben, zal ik de hele cd nooit kopen, ook niet als er extra content bij wordt gedaan.


    25 juli 2009 om 17:45
    lbroekman

    Nieuwe optie in poll: Ik download veel gratis maar betaal ook voor downloads en koop ook nog CD’s.


    25 juli 2009 om 20:11
    Mark de Bruin

    @Lode Broekman: je kunt stemmen, hij staat er bij 😉


    26 juli 2009 om 04:28
    media

    Ik zie dat ik ver in de minderheid ben door muziek te betalen (zowel downloads als CD’s) 😉


    26 juli 2009 om 04:35
    Richard Theuws

    “De muziekindustrie zou hun strategie moeten aanpassen door bij een album extra content aan te bieden bij het downloaden van een album.”

    Met dit vraagstuk ben ik aan het werk; wij doen nogal wat met/voor de muziekindustrie. Onze kennis ligt echter vooral op het fysieke vlak, dus mochten er hier partijen zijn die met (vergeef me voor de terminologie) “de internetkant” (ach, vooruit, of “de softwarekant”) van dit verhaal bezig zijn/aan de slag willen; wellicht interessant om eens ideeën uit te wisselen?


    26 juli 2009 om 05:45
    martijnstaal

    @Mark, bedankt voor je bericht, interessant onderzoek. Sluit idd goed op het Ups & Downs rapport aan.


    26 juli 2009 om 13:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!