Onderzoek: 20 miljoen piraten betalen toch voor muziek via nieuwe kanalen
Illegaal downloaden kan niet worden uitgeroeid, maar er zijn wel manieren om de piraten (mensen die illegaal downloaden) te laten betalen voor downloads. Er zijn zelfs mogelijkheden om ze te laten werken voor de muziekindustrie via social network sites. Dit blijkt uit een recent Amerikaans onderzoek van Interpret aldus publicaties op FMQB en Hypebot. Het onderzoek is in april 2009 gehouden en het onderzoeksrapport Illegal Downloaders: Tapping an ‘Out of the Box’ Market Segment to Drive Revenues, is deze week verschenen.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat de piraten niet zo zeer de digitale muziektracks zelf willen maar ze willen het gewenste nummer vaak alleen maar luisteren. De dragers kunnen ook distributiemethoden als Guitar Hero en online video zijn.
Andere onderzoeksresultaten:
• 38 procent van de 64 miljoen consumenten die legaal een nummer of een album hebben gekocht, hebben in de voorgaande 3 maanden illegaal een nummer of een album gedownload
• Mensen die illegaal downloaden zijn consumenten die veel meer genegen zijn om te betalen voor de muziekbeleving via hun game consoles en muziek/zing spelletjes als Guitar Hero dan mensen die cd’s kopen
• Sociale netwerk sites zijn voortreffelijke verkoopkanalen aangezien mensen die illegaal downloaden hebben 50% meer kans om muziek te horen op sociale netwerk sites dan cd kopers.
• Mensen die illegaal downloaden kopen meer cd’s dan de gemiddelde consument, maar ze zijn meer geïnteresseerd in individuele nummers.
Volgens Interpret is het erg moeilijk om consumenten die gewend zijn om 1 dollar per nummer te betalen over te halen om een heel album te kopen. De muziekindustrie zou hun strategie moeten aanpassen door bij een album extra content aan te bieden bij het downloaden van een album.
Ik koop zelf regelmatig CD’s. Ik wacht alleen tot ze wat ouder en daarmee dus goedkoper zijn dan wanneer ze uit zijn omdat ik 20-25 euro voor een CD teveel vind, aangezien je oudere CD’s bij winkels als FRS per 3 voor 25 euro kan kopen.
Ik koop muziek zoveel mogelijk online, heb geen ruimte meer in huis voor cd’s. Alleen enkele Nederlandse artiesten die niet via iTunes te koop zijn, worden op cd aangeschaft. Maar als ik alleen een nummer wil hebben, zal ik de hele cd nooit kopen, ook niet als er extra content bij wordt gedaan.
Nieuwe optie in poll: Ik download veel gratis maar betaal ook voor downloads en koop ook nog CD’s.
@Lode Broekman: je kunt stemmen, hij staat er bij 😉
Ik zie dat ik ver in de minderheid ben door muziek te betalen (zowel downloads als CD’s) 😉
“De muziekindustrie zou hun strategie moeten aanpassen door bij een album extra content aan te bieden bij het downloaden van een album.”
Met dit vraagstuk ben ik aan het werk; wij doen nogal wat met/voor de muziekindustrie. Onze kennis ligt echter vooral op het fysieke vlak, dus mochten er hier partijen zijn die met (vergeef me voor de terminologie) “de internetkant” (ach, vooruit, of “de softwarekant”) van dit verhaal bezig zijn/aan de slag willen; wellicht interessant om eens ideeën uit te wisselen?
@Mark, bedankt voor je bericht, interessant onderzoek. Sluit idd goed op het Ups & Downs rapport aan.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!