Luisterrijk luistert naar de gratis marketinglessen van Chris Anderson

Luisterrijk luistert naar de gratis marketinglessen van Chris Anderson

Sinds enkele dagen is het luisterboek Free van Chris Anderson gratis te downloaden bij Luisterrijk. Anderson is hoofdredacteur van Wired en schreef eerder de bestseller The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More. De audioversie van Free wordt gratis in mp3-formaat aanboden. Door dit luisterboek gratis aan te bieden, brengt Anderson de boodschap van zijn boek direct in de praktijk. Hij betoogt dat er een goed businessmodel kan zitten achter het gratis weggeven van producten of diensten.

Niet alleen Anderson ziet ‘gratis’ als een goed marketinginstrument. Ook voor Luisterrijk zijn gratis luisterboeken een middel om het publiek bekend te maken met luisterboeken. Luisterrijk bestaat sinds eind 2006. Het is de grootste downloadshop voor luisterboeken in de Benelux en biedt inmiddels meer dan 800 luisterboeken aan van meer dan 75 uitgevers, allemaal in mp3-formaat. Om potentiële klanten kennis te laten maken met luisterboeken zijn er elf gratis luisterboeken beschikbaar. De praktijk leert dat ongeveer de helft van de klanten eerst een gratis luisterboek probeert, om later terug te komen voor een betaalde bestelling. Ook op een andere wijze helpen de gratis luisterboeken Luisterrijk. Dankzij het domein www.gratisluisterboeken.nl komt er veel traffic binnen, onder andere door mensen die ‘gratis luisterboek’ in Google intypen. Het is daarnaast opvallend hoeveel mensen dit domein op de bonnefooi intikken in hun browser.

Mede dankzij het inzetten van ‘gratis’ als marketinginstrument heeft Luisterrijk nu meer dan 11.000 klanten. Dat aantal stijgt met 200 per week. Het aanbod van Luisterrijk bestaat op dit moment uit meer dan 800 luisterboeken in categorieën uiteenlopend van romans tot zakelijke luisterboeken en van kinderboeken tot hoorcolleges.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • @Dirkjan: Begrijp ik het goed dat slechts 11 van je ruim 800 luisterboeken gratis zijn, waarvan 9 één uur durende samples / introducties, en slechts 2 volledige luisterboeken? (Waarvan er dan weer één een doktersromannetje is, en de tweede dat gratis "Free" boek van Chris Anderson dat je zit te promoten.)

    Ik schreef er overigens in augustus vorig jaar deze voorbeschouwing op.

    geplaatst op
  • 'Gratis' is in deze inderdaad slechts een marketinginstrument; het aantal gratis luisterboeken valt toch een beetje tegen. Och, als 't werkt..

    geplaatst op
  • Is dat nou dezelfde versie die elders op het net te vinden is? Zoals bij Anderson zelf (en waar je zonder registreren direct het Zip-bestand kunt downloaden) http://www.longtail.com/the_long_tail/2009/07/free-for-free-first-ebook-and-audiobook-versions-released.html

    geplaatst op
  • Beste Marketingfacts redactie. Is het niet aan te bevelen om bij bovenstaand artikel t vermelden: Blogtorial (Geblogde Advertorial)?

    Dirkjan is freelance journalist en eigenaar en oprichter van luisterrijk (LinkedIn en hij schrijft in dit artikel ALLEEN OVER ZIJN EIGEN BEDRIJF met een vette smoes over Chris Anderson, waarvan hij een reeds gratis boek in zijn op zijn eigen website heeft opgenomen.

    Had hij het artikel als journalist geschreven dan was er niets mis geweest maar dan had de inhoud overeengestemd met de inleiding: Hoe verdiend Anderson er aan?

    Door dit luisterboek gratis aan te bieden, brengt Anderson de boodschap van zijn boek direct in de praktijk.

    Door dit luisterboek gratis aan te bieden, brengt Dirkjan de boodschap van Andersons boek direct in de praktijk.

    Graag allertheid van de redactie, of vinden de medelezers van Marketingfacts dat er meer blogtorials moeten komen op marketingfacts?

    geplaatst op
  • @John: ik ga deze discussie niet opnieuw beginnen, maar ja bloggers mogen hier over hun eigen producten en diensten schrijven. De vorm is daarbij wel belangrijk, moet authentiek, open en eerlijk zijn.

    @Justin: dit is wel een punt; ben benieuwd naar reactie van Dirkjan.

    geplaatst op
  • @carl: Ik interpreteer je commentaar over 'het doktersromannetje' dat je dat niet zo serieus neemt. Misschien heb ik het mis, maar onze insteek is in ieder geval anders. Zo richt Luisterrijk zich op alle geintereseerden in boeken en verhalen, daar zitten ook heel veel mensen bij die van 'dokterromannetjes' houden. Sterker zelfs: volgens onze inschatting kende die groep het fenomeen luisterboek niet. Ons 'doktersromannetje' is geschreven en ingesproken door Lydia Rood, een schrijfster met inmiddels 5 literaire bekroningen op zak. Op initiatief van Dokters van de Wereld, Simavi en AMREF Flying Doctors schreef Lydia deze roman. Ze bezocht daarvoor diverse projecten in de gezondheidszorg in Kenia. Het boek heeft als doel het Nederlandse publiek op een verrassende manier bewust te maken van de noodzaak van een betere gezondheidzorg in ontwikkelingslanden. Toen Luisterrijk van dit project hoorde is besloten het deze titel gratis aan te bieden omdat het ons mogelijk maakte een nieuwe doelgroep aan te spreken. Bijna 2800 mensen downloaden deze titel, meer dan de helft daarvan is klant geworden en heeft nu ook andere luisterboeken bij ons gekocht.

    Verder zou ik jouw kwalificatie 'samples' bij een aantal van de overige gratis titels willen nuanceren. Dat zet de lezer van dit blog wellicht op het verkeerder spoor. Wij zetten namelijk van alle 800+ titels een gratis sample online, varierend van 1 minuut tot meer dan 10 minuten. Dat is niet zozeer gratis content, als wel een goede manier om kennis te nemen van alle producten. De introducties die wij wel als gratis luisterboek aanbieden zijn substantiële hoorcolleges van ca. een uur die op zichzelf kunnen staan en waarvan de luisteraar iets kan opsteken.

    Overigens zullen we nog deze maand twee nieuwe gratis luisterboeken online plaatsen, van Roy Martina en Ben Tiggelaar.

    @justin: Ja, dat is dezelfde versie, maar met een paar kanttekeningen. Ten eerste is de versie van Audible (en die in de iTunes store staat) voor gewone Nederlandse consumenten niet beschikbaar. Beetje suf, maar vanwege rechten (!) is downloaden alleen voorbehouden aan de US en UK klanten van iTunes en Audible.

    Verder hebben wij de bestanden die je ook via Wired kan downloaden voorzien van onze aanvullende metadatering, zodat het display zinnige info toont als je het luisterboek afspeelt op een iPod of op een andere speler waarbij je alle tags uit de ID3 header van de mp3-bestanden te zien krijgt. We hebben de hoofdstuknamen ingevuld, de cover als plaatje aan het MP3-bestand toegevoegd, jaartallen, tracknummers etc. correct ingevuld.

    Het aanbieden van Free vormt voor ons bovendien een mooie steekproef om eens te kijken hoe groot de belangstelling is voor Engelstalige luisterboeken. Wij hebben al een tijdje belangstelling om het aantal Engelstalige luisterboeken bij Luisterrijk, dat nu nog erg beperkt is, uit te gaan breiden.

    geplaatst op
  • @Dirkjan
    Ik zag op de Wired site nergens staan dat je deze buiten de VS niet mag downloaden, waarschijnlijk gemist, via de link die ze aanbieden http://www.wired.com/images/multimedia/free/FREE_Audiobook_unabridged.zip kon ik deze ook gewoon binnen Nederland gratis downloaden. En zonder registreren, wat voor mij persoonlijk een afknapper. Meestal 'betaal' je door spam of 'informatieve mail' te ontvangen, dan is het 'Free' effect toch weer weg als eindgebruiker.

    De hoofdstukken bij Wired zijn idd zonder titel maar wel genummerd. Maar de titel wordt toch voorgelezen. Daarom is het ook een luisterboek! ;-)

    geplaatst op
  • Hierbij een review van Free en links om verschillende versies te downloaden - http://www.cremers.me/2009/08/free-or-not-free.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.