SparkCast: Interview met Stephan Fellinger

8 augustus 2009, 12:28

Zijn plaats in de top-40 Beste Marketeers van Nederland maakt hij waar. Stephan is mede-initiator van onder meer SpinAwards en MolBlog. Ook is hij adviseur, spreker én directeur van Blogo Media. Ik intverviewde Stephan op een prachtige zomerse dag in zijn achtertuin in Amersfoort. Een openhartig gesprek.

Stephan adviseert iedereen om de kinderlijke nieuwsgierigheid te houden. Op basis van bijna 20 jaar ervaring met digitale media onthult ook zijn successen en leerpunten. Durf fouten te maken! Heineken is door deze attitude leider op het gebied van interactieve marketing geworden. In het openhartige gesprek komen de volgende onderwerpen aan de orde:

1. Zijn grootste blunders uit het vak (06:00)

2. De bedreiging en kansen van de toekomstige generatie: Hire them Before They Steal Your Job! (09:07)

3. Belangrijke trends en ontwikkelingen in de branche (10:40)

4. De mening van Stephan over Twitter (12:10)

5. Waar zou Stephan een ton euro in investeren? (13:22)

6. Het belang van het winnen van Awards (15:43)

7. De toekomst van de SpinAwards (20:50)

Beluister SparkCast. Alle SparkCast zijn ook te downloaden via iTunes. Je kunt je gratis abonneren voor de podcast feed (open eerst iTunes).

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

13 Reacties

    henkjanwinkeldermaat

    Prachtig interview Klaas! Inspirerend gesprek, moeiteloos een half uur te volgen, mooi einde.

    Favoriet stuk, wanneer Stephan zich hoorbaar opwindt over printmedia die in de zomermaanden hun journalisten op vakantie sturen, terwijl dan iedereen tijd heeft om te lezen. Ik moest even denken aan een zomercolumn ooit van Elsevier hoofdredacteur Arendo Joustra die datzelfde vond van adverteerders die in de druktste maanden in de rij staan om het blad dik te vullen, maar in de zomermaanden, wanneer iedereen tijd heeft om te lezen, er niet in staan (waardoor het blad – denk ik – weer dunner wordt).

    Maar goed, complimenten voor dit mooie interview. Ik ga even meer luisteren.


    8 augustus 2009 om 18:27
    klaas@energize.nl

    @Henk-Jan dank voor je complimenten. Leuk om te horen dat je de SparkCast waardeert.

    Ik ga dat artikel van Elsevier eens opsnorren 😉


    9 augustus 2009 om 06:36
    Stephan Fellinger

    In mijn column voor september in Tijdschrift voor marketing ga ik uitgebreid in op kranten die in de zomer een zomerslaap hebben, terwijl vanuit lezers perspectief, de lezer juist het meeste leest in de zomer. Denk aan al die “zomerboekenlijsten”. Jaren geleden was ik in Kazachstan en verbaasde me over een restaurant dat tijdens de lunch gesloten was, omdat het personeel zelf ging eten. Ofwel je gaat als krant zelf op vakantie op het moment dat je klanten juist meer behoefte hebben aan je produkt. De zomertijd is juist een uniek marketingmoment als krant, om meer voor je (betaalde!!) lezers te doen en ze sterker aan je te binden. Ofwel, een bedrijfstak die zo met zijn klanten omgaat, heeft geen enkel recht van spreken aangaande steun van de overheid.


    9 augustus 2009 om 07:47
    media

    @Stephan: lees jij in je vakantie meer krant dan anders? Ik niet en ik vraag me af of je constatering wel juist is. Waar baseer je dit op?


    9 augustus 2009 om 08:21
    Gitta Bartling

    @Stephan: here here. En nog iets: ik voel me vaak bekocht als ik in de zomer een krant koop, want er staat niks in, er zijn minder redactionele pagina’s, en ik moet er hetzelfde voor betalen. En inderdaad, ik ben er zo eentje die in de zomer meer leest; in de tuin, in de boot, op de camping (als ik zou gaan), minder tv en meer print. Voor op die zwoele zomerse avonden. Doe je lezer een plezier en vul ook in de zomermaanden je blad kwalitatief.

    Overigens vind ik dat nrc.next dat (wel) goed opvangt trouwens.


    9 augustus 2009 om 16:35
    Stephan Fellinger

    @Marco: lees het antwoord van Gitta. Het gaat mij erom dat er in de zomer juist meer gelezen wordt en dat dat een kans is voor kranten om naast actualiteit, veel meer achtergronden te brengen. Het gaat nl niet om de vorm: boeken, tijdschriften of kranten, het gaat om de toekomst van lezen in het digitale tijdperk. Het feit dat jij op je site altijd in de zomer de vraagt stelt welke boeken je moet lezen op vakantie, zou de ogen van uitgevers moeten openen, geen betere tijd om je lezers aan je te binden en te laten lezen, als de zomer. En of dat dan een boek, een krant of een tijdschrift is, dat is alleen maar een vorm.


    10 augustus 2009 om 05:51
    Sjef Kerkhofs

    Geweldig interview Klaas. Ik deel de visie van Stephan dat het gaat om het gedrag van mensen, meer dan om de technologie. DE manier om mensen hiervan te overtuigen is zoals Stephan al zegt enthousiasmeren en laten zien dat nieuwe media lang niet zo eng zijn als zovelen denken. Op die manier open je de ogen van je publiek tijdens lezingen en trainingen.


    11 augustus 2009 om 14:01
    Rob Beltman

    Leuke discussie over de ‘zomerstop’ bij de kranten. Het staat trouwens echt buiten kijf dat het een leesmoment is, zowel voor boeken als voor kranten. Een krant als de Telegraaf ziet haar oplage enorm stijgen door de grote hoeveelheid verkopen aan vakantiegangers die op de hoogte willen blijven.

    Vanuit productieoogpunt heb je in principe ook meer redactioneel werk in de zomer, want in tegenstelling tot de normale stortvloed aan berichten is de zomer qua gebeurtenissen meestal iets rustiger en moet er dus echt nieuws gemaakt worden. Me dunkt dat dat leuk werk is voor journalisten en ook nog eens extra gelegenheid geeft om de krant te profileren.

    Het moet toch een fantastische uitdaging zijn om van zo’n makkelijk voorspelbaar event als de zomervakantie, waar de sociale, emotionele en fysieke context van het leesmoment echt anders zijn dan anders, een win-moment voor klant en krant te maken?


    11 augustus 2009 om 16:13
    media

    @stephan: ik lees in de zomer meer boeken en bladen ter ontspanning, ik lees minder krant en minder vakbladen en heb het idee dat dat geldt voor meer mensen. Wil overigens niet zeggen dat ik het oneens ben met je opmerking, vind ook dat men meer naar gedrag van consument moet kijken. Vraag me alleen af of dat opgaat voor alle media.


    11 augustus 2009 om 16:29
    Stephan Fellinger

    @marco: niet teveel jezelf als uitgangspunt nemen ogv marketing 😉

    @jaap bloem: ik heb “hear hear” helemaal niet “in de mond gehad”

    en als je Gitta dan toch wilt corrigeren, zorg dan zelf ook voor correct taalgebruik 😉

    taaladvies.net:

    mekaar / elkaar In spreektaal is mekaar gebruikelijk, maar in schrijftaal en formeel [taalgebruik] verdient elkaar de voorkeur

    Grammaticaal gezien zijn elkaar en mekaar volkomen gelijk. Ook wat betekenis betreft is er geen verschil tussen de twee. Stilistisch is er wel een verschil: elkaar is in alle contexten bruikbaar, mekaar is beperkt tot het informele Nederlands. Mekaar staat slordig in geschreven documenten. Elkaar is altijd goed.


    15 augustus 2009 om 17:15
    Gitta Bartling

    @Stephan: HEAR HEAR. @ Jaap: Case closed ;-).


    16 augustus 2009 om 08:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!