‘Social networking sites uit de mode bij jeugd’
Social networking websites zijn minder “cool” aan het worden en zijn hard op weg zich te ontwikkelen tot een hangout voor “the middle aged”. Voor het eerst daalde in de UK het aantal jongeren met een profiel op een social networking site: van 55 naar 50 procent. Altijd mooi om dit te kunnen roepen en als je ook nog wat cijfers hebt om de boel te staven lijk je helemaal goed te zitten. Tenminste, dat moeten ze bijn Ofcom gedacht hebben. Zie: Financial Times.
De FT schrijft: ‘Older internet users are still flocking to the sites, however. The proportion of 25- to 34-year-olds claiming to have a social networking profile grew by 6 percentage points to 46 per cent, and among 35- to 54-year-olds by 8 percentage points to 35 per cent.’
Social networking zou, zo raapte de FT wat cijfers bijeen, volgens Nielsen een ‘ageing medium’ zijn. Andere data van comScore laat zien, dat het gebruik op social networking sites nog steeds groeiende is, ook onder jongeren.
En als je dan verder nog met wat cijfers schermt, en LinkedIn afzet tegen dalende cijfers bij Bebo (in UK afname van 17 procent onder jongere gebruikers), dan is de trend volledig verklaard. Komt nog bij, dat jongeren volgens een bepaalde stagiair van een bepaalde grootbank helemaal niets hebben met Twitter (waarvan bekend is dat er vooral dertigers op rondhangen). Het Twittergebruik stijgt in de UK als een dolle: 1700 procent stijging naar 2,6 miljoen gebruikers.
Geen goed verhaal zonder externe analisten (de FT raadpleegde Adam Daum, analist bij Gartner):
“If this trend is true, it would raise questions about the valuation of social networks. It would confirm that on the internet you have to be very agile. One year it is all about search- engine advertising, the next it is about social networking, and something else after that.”
Misschien merkte je hier en daar al wat twijfel over de juistheid van de gesignaleerde trends in bovenstaande uiteenzetting. Klopt. Volgens mij is het klets om de social networking trend af te serveren. Het zou zo maar eens niet om de tools, maar om de veranderende mentaliteit (sharing/always online/virtuele connecties) kunnen gaan. Ik noem maar iets. Wat denken jullie?
De vroege vogels houden het inmiddels voor gezien; de enige groei die er nog in zit komt van laatkomers. En omdat die jeugd voor vrijwel 100% uit vroege vogels bestaat, zakt het aandeel jeugdige digitale vriendjes-spaarders inderdaad als een pudding in mekaar.
Kijk even naar de STIR-cijfers over de afgelopen 2 jaar en je krijgt een goed idee van de NL trends/situatie (vanaf 13 jaar)… Geloof niet dat die cijfers dit verhaal staven…
Als ik naar het staafdiagram kijk zie ik juist een stabilisatie onder jongeren, en een flinke groei in de groep tussen de 25 en 55 jaar.
Call me crazy, maar volgens mij is dit het volwassen worden van een ontwikkeling. De early adopters kijken weer om zich heen en de majority blijft groeien. Prima ontwikkeling.
De trend is dat men selectiever wordt in de keuze voor social netwerk. Daar waar men tot voor kort zich registreerde voor ieder nieuw sociaal netwerk, is men nu kritischer en registreert men zich alleen nog voor die sociale netwerken die echt toegevoegde waarde hebben. Sociale netwerken are here to stay en zullen zich verder ontwikkelen tot de communicatie-tool van de toekomst waarbij de integratie van de verschillende sociale netwerken een belangrijk aandachtspunt zal zijn.
Helemaal mee eens Marco. Mensen gaan sociale netwerken selectiever gebruiken en zullen vaker hun netwerk gaan uitbreiden op het netwerk waarvan ze al lid zijn, dan dat ze tijd investeren in het bouwen van een nieuw netwerk. Uitbreidingen worden sites die overkoepelend diensten gaan leveren waar de netwerken zich zelf niet aan wagen. Social is geen trend op internet. Het is een basiswaarde die in de mens gebakken zit. En die vind altijd zijn weg naar buiten. We hebben met de huidige sociale netwerken zeker nog niet de ultieme versie daarvan te pakken en we gaan in de toekomst nog een hoop (grote) veranderingen hierin zien, maar we zijn goed op weg.
Ja idd, gewoon een plafondeffect voor de jongeren terwijl er voor de ouderen nog wel wat groei inzit..
Als belangrijke oorzaak van de wegtrekkende jongeren wordt in verschillende artikelen het “Daddy on the dancefloor syndrom” genoemd. Dit betekent wellicht dat deze groep naar andere netwerkmogelijkheden zoekt waar ze hun ouders niet tegenkomen of niet herkend worden.
De selectie die Marco terecht noemt, is een gevolg van een groeiend vertrouwen met internet en online social networks. Eerst experimenteer je op een bekende en aanbevolen site. Als je enige ervaring hebt, ga je op zoek naar verdieping. Dan is een specifieke community voor jouw behoeften aantrekkelijker dan een algemene site met subgroepen.
Social networks veranderen continue en worden mijns inziens meer divers en complex…..maar verdwijnen nooit meer.
Sociale netwerken bereiken volwassenheid. Net als in real life ontstaan favoriete hangplekken, zowel bij jongeren als bij volwassenen. Imago, functionaliteit en de aanwezigheid van de juiste peer groups worden van groter belang bij de keuze voor sociale netwerken.
Sociale netwerken zijn leuk en soms ook nuttig, maar kosten wel veel tijd. Het is daarom niet meer dan logisch dat je op een bepaald moment, als het nieuwe eraf is (en dat stadium hebben we nu wel bereikt), striktere keuzes gaat maken waar je tijd aan besteedt.
Is het nou eindelijk eens afgelopen dat we het “cool” label aan een leeftjd hangen.
Als ik dit bericht goed begrijp gaan niet “coole” mensen (lees ouder dan 25) dus meer netwerken op het web.
Er vindt inderdaad een segmentatie plaats. Na het uitproberen van verschillende social networks wordt een keuze gemaakt. Overige profielen vallen misschien af. Ik ben benieuwd of activiteit op het ‘kleinere’ aantal profielen, groter wordt. Misschien kun je wel zeggen dat social networks veranderen richting online communities. Minder vrienden, intensievere interactie.
Bij ons op op goSupermodel hebben we tov van vorig jaar een steiging gezien van unieke bezoekers met meer dan 70% richting 300k uniek/ per maand. Allemaal meiden in de leeftijd 10-16. Onze ervaring is dus heel anders dan de trend die het onderzoek weergeeft. Onze ervaring is wel dat segmentatie doorzet, richting een groter aantal niche communities.
Allereerst Steven, wel zo goed/netjes om hier ook te vermelden dat je zelf van Netlog (wederverkoper in NL) bent. Wel je aan de regels van social media houden ;-p
Al deze trends… dat komt van mensen die graag nieuwe trends willen signaleren.
Ik ga je nu voorspellen dat het niet lang duurt voordat er een campagne is die hierop inspeelt.
Als deze goed genoeg is gaan mensen het volgen net als het hele de-frienden incident.
Ik geloof ook niet dat het de-frienden een trend is.
Ik zou wel graag staatjes willen zien (Yme) van hoeveel vrienden men gemiddeld vorig jaar had en hoeveel dat er nu zijn – gemeten in dezelfde groep mensen: niet overall want nu de oudjes erbij komen wordt het gemiddelde natuurlijk omlaag gedraaid.
Zoals zo vaak het geval is: lies, more lies and bloody statistics.
Sind begin dit jaar is het gemiddeld aantal vriendschappen per Hyver (voor alle Hyvers, ook de inactieve accounts en de oudjes;-)) toegenomen van 87 naar 94.
En misschien nog even ter aanvulling, het gebruik van Hyves in de jonge doelgroepen (13-19 & 20-34) is in dezelfde periode ongeveer met 30% gestegen, het bereik een stuk minder (5-10%), maar dat is ook niet zo raar gezien het feit dat het bereik in die groepen boven de 80% ligt.
Interessant in dit verband om het onderscheid tussen het netwerk en de drager in het vizier te houden.
De behoefte om te netwerken zal nooit verdwijnen. Jongeren en ouderen hebben alleen wel verschillende behoeften en strategische vaardigheden. Platform voorkeur en gebruik zie ik daarom ook simpel…
Clubs en discotheken komen en gaan. Kroegen en sociëteiten blijven wat langer bestaan.
Onthoud wel, dit is een onderzoek uit Engeland. Social Networking is daar enorm aan banden gelegd i.v.m de vertutteling.
Alles wordt beperkt, gecencureerd en gecontrolleerd. Jongeren vinden het op die manier minder leuk en richting zich tot andere dingen zoals Twitter. Dat valt niet te cencureren.
Vandaar dat er in Engeland een grote daling heeft plaats gevonden. Hier op het vaste land van Europa is het juist nog steeds in Opmars en komen er steeds nieuwe vormen van Social Networking.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!