Interview: Tupalo.com van start in Nederland

12 augustus 2009, 05:34

{title}Na een succesvolle lancering in Oostenrijk lanceerde de sociale review site (restaurants, bars, cafés, hotels, diensten, winkels) Tupalo.com gisteren een Nederlandse versie van de site. Dat deede de startup in samenwerking met De Telefoongids BV en ook Hyves mag tot de partners gerekend worden.

Lukas Zinnagl hing begin deze maand al in de mail met de aankondiging en de uitnodiging om de dienst eens uit te proberen. Via de mail beantwoordde Zinnagle een paar vragen. Over het onderscheidende karakter van Tupalo, over de integratie met Hyves en Twitter en de samenwerking met De Telefoongids, over de introductie van de dienst in andere landen en over het businessmodel.

Er zijn al een heleboel social mapping en review sites. Waarom hebben we er nu nog één nodig, Lukas Zinnagl?

Zinnagl: ‘Een groot verschil met andere sociale review sites is dat Tupalo.com traditionele en gevestigde partijen als de Gouden Gids niet ziet als concurrenten maar als partners. Tupalo is zowel gebaseerd op professionele content afkomstig van De Telefoongids in Nederland en Herold.at in Oostenrijk. Daar komt de bijdrage van een actieve community van 5000 man nog bij, die een grote waarde toevoegen en daarmee een groot voordeel vormen voor een site als de Goudengids.’

Jullie hebben Tupalo geintegreerd met Twitter en Hyves en hebben een samenwerking voor elkaar gebokst met De Telefoongids/Gouden Gids. Wat hebben jullie partners eigenlijk aan deze samenwerking?

‘De Twitter en Hyves login is gebaseerd op de open API die door beide diensten geleverd wordt. We zien Hyves als een centraal deel van het online leven in Nederland. Daarom willen we Hyves-leden graag faciliteren in het aangeven van hun favoriete spots op Tupalo.com. De Oostenrijkse editie van de Yellow Pages en De Telefoongids BV zijn onderdeel van European Directories, een van de grootste Yellow Pages uitgevers van Europa. Dat bedrijf is aandeelhouder van Tupalo.com.’

Ben je van plan om te introduceren in meerdere landen?

‘Tupalo.com is al live wereldwijd, omdat ieder land en stad zich in de database bevindt. Maar we hebben wel actief de Duitstalige markt betreden, de VS, en nu dus Nederland. Binnenkort zullen we introduceren in meerdere Europese landen.’

Hoe verdienen jullie ged met deze dienst: wat is het businessmodel?

’Tupalo.com verdient geld op meerdere manieren. Ten eerste hebben we advertising; we zijn onderdeel van BRASH, dat is een vertical marketing network van GLAM Media dat zich op mannen richt. Ten tweede hebben we premium services voor lokale bedrijven en we hebben een, vind ik zelf, innovatief concept dat brand advertising heet. Daar zijn we nog mee aan het bouwen. En, ten vierde, met partners als De Telefoongids BV kun je ook denken aan revenue sharing.’

Persbericht

’We zijn erg blij dat Tupalo.com in Nederland live gaat in samenwerking met De Telefoongids BV. Nederland staat bekend om zijn multiculturele samenleving, levendige cultuur en bruisend uitgaansleven. Nederland is binnen Europa ook één van de leidende markten voor online communities. Door die combinatie zien we er naar uit om Nederlanders kennis te laten maken met de beste bedrijven die er zijn, volgens medegebruikers,’ zegt Mike Borras, mede-oprichter en CEO van Tupalo.com.

‘De Telefoongids BV houdt altijd zijn ogen open voor de nieuwste mogelijkheden om Nederlanders toegang te geven tot onze informatie,’ zegt Patrick Mesterton, directeur Sales & Marketing Online van De Telefoongids BV. ‘In ruil daarvoor kunnen we hun ratings en recensies toevoegen aan onze informatie: wat vinden lokale kenners van restaurants en winkels? Onze samenwerking met Tupalo.com biedt ons diverse mogelijkheden die we graag delen met adverteerders en gebruikers.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

12 Reacties

    B. ten Broeke

    Heb het nooit zo op dit soort review sites.

    Als je als restaurant een slechte review heb, poets je die in 1 avond weg door zelf als eigenaar en wat personeel hier weer 10 hele positieve reacties op te plaatsen.

    Hotel groepen,vakantieparken,campings enz. doen dit namelijk ook vaak voor reviews en ratingsites.

    Ik bedoel het is leuk…maar niet betrouwbaar.


    12 augustus 2009 om 06:10
    Bas van Eijk

    Knappe database. Volgens tupalo woon ik in Baai?! (Breda). Rommelige site.


    12 augustus 2009 om 06:48
    Paul Hottinga

    @b. ten Broeke heb je natuurlijk wel gelijk in. Echter hoe meer reacties hoe lastiger het wordt om deze te beïnvloeden.

    Samen werking met Twitter en Hyves zie ik als positiefs. Bezoekers faciliteren met een eenvoudige login en bestaande profiel is vele malen makkelijker. Goede stap om kracht van deze partijen te onderschrijven.


    12 augustus 2009 om 06:55
    mgvandenbroek

    @Paul/B. ten Broeke: Gaat inderdaad om een grote userbase aan je te binden en op die manier een zelfreinigend vermogen te creëren. Dat kan en gebeurt. In die zin is de gemakkelijke koppeling aan Hyves en Twitter óók een goeie.

    Ik moet zeggen dat ik altijd erg moe word van reviewsites, helemaal als ze over eten gaan. Ik kan al moeilijk kiezen en het wordt er niet altijd gemakkelijker op bij tegenstrijdige meningen 😉


    12 augustus 2009 om 07:08
    Sven

    Goed dat IENS nooit naar dit soort geneuzel heeft geluisterd


    12 augustus 2009 om 11:08
    Lukas

    hi everyone,

    I am lukas from Tupalo.com. Thanks for all your feedback we really apreciate it. I was trying my best to translate your comments and hope that I got most of them right 🙂

    We are really happy to be live in the Netherlands and we also hope you apreciate the Hyves and Twitter Login.

    If you have any questions or criticism just let me know via e-mail. Our goal ist to build a community based on what the users want and by doing so we are rely on your feedback.

    All the best from Vienna in the meanwhile!

    lukas


    13 augustus 2009 om 06:21
    Arne

    Rommelige en drukke website vol met AdWords. Is dat dan het businessmodel? Lekker als restaurant omgeven worden door concurrenten op dezelfde pagina…

    Zit in ieder geval geen flow in de website.


    13 augustus 2009 om 13:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!