Moest drie keer lezen waar dit onderzoek nu precies over ging maar toen het begon te dagen was de belangrijkste conclusie er wel één om even over na te denken en dus om te delen. Uit het comScore onderzoek blijkt, dat in de retailbranche de sales voor consumer packaged goods (cpg) voor 9 procent worden aangejaagd door online advertising. Voor tv ligt dit percentage óók op 9 procent. ‘The Internet can be as effective an advertising medium as television advertising,’ schrijft comScore in het persbericht.
Het onderzoek is uitgevoerd met een online comScore panel van 200.000 mensen die lid waren van een supermarkt loyalty programma; gekeken werd naar het aankoopgedrag van mensen die aan online advertising blootgesteld waren. Die groep werd vervolgens vergeleken met bestaande onderzoeken naar de effectiviteit van televisiereclame, et voilá. Hieronder wat bespiegelingen op het onderzoek:
Gian Fulgoni van comScore: “These early results confirm the ability of online advertising to successfully build retail sales of CPG brands on par with the impact of television advertising. It is likely that the more precise targeting ability of the Internet - especially in terms of accurately reaching the desired demographic segment—is a key reason for its effectiveness. That is meaningful in and of itself, but when you take into account the fact that online advertising is generally less costly than television, these results take on even greater significance.”
Bill Pearce, senior vice president en CMO van Del Monte Foods zegt op MediaPost: “These are precisely the types of persuasive studies we are looking for at Del Monte as digital plays an increasing role in our marketing strategy.”
“While there is no doubt that advertising can increase sales, measuring that effect is very hard to do. comScore and dunnhumbyUSA’s robust methodology has without question achieved that goal and puts online display in the select club of media that can generate measurable sales in the short-term and build brands in the long term,” zegt Hernan Lopez, COO van Fox International Channels and dot.Fox Networks.
Ok. Iedereen jubelt over het onderzoek, maar wat zijn de implicaties? Daar is iedereen nog een beetje voorzichtig mee, maar in de laatste zin in het artikel op MarketingCharts stond iets waar ik een beetje op zat te wachten: “He added that, because online advertising is generally less expensive than television, the results take on even greater significance.” De “He” is hier Fulgoni, de chef van comScore. Het venijn zit in de staart.