Kleine ad-formats werken beter dan grote, positie het belangrijkst

25 augustus 2009, 04:52

{title}Mooie ‘tegenstrijdige’ conclusies uit een onderzoek van Dynamic Logic. Daaruit blijkt, dat kleine advertentieformaten net zo effectief kunnen zijn als grote. Uit het onderzoek blijkt, dat de vorm en de positie van de advertentie een belangrijker invloed hebben dan de grootte. Onderzoeksuitkomsten in een tijd, waarin web publishers in de VS, om de recessie het hoofd te bieden, juist aan het overstappen zijn naar grotere ad-formats. Kleinere formats zijn beter ingebed in de content van de website, en daardoor mogelijk effectiever (ook op MarketingVox, eConsultancy).

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 2400 online display campagnes en vond plaats voordat het IAB in de VS kwam met de richtlijnen voor grotere ad-formaten. “It’s generally thought that bigger is better when it comes to ad sizes. But the study is saying ‘We’re not sure,’” zei Ken Mallon van Dynamic Logic tegen AdAge.

Mallon zei ook nog:

“It’s like going into an art gallery—if I find you later and ask what color the frame on such-and-such a painting was, you’ll have no clue because you’re trained to block out the frame. But you could probably answer questions about the paintings.”

En ook, nog belangrijker:

“In the digital world, lots of time is spent optimizing targeting and campaign frequency, but the most important factor is starting with a good ad. Just about any size will work better than a bad ad that’s huge.”

Ads rondom video-content werken het best, ads zonder wegklikmogelijkheid worden als meest irritant ervaren. Simpele Flash-banners lijken het minst effectief. Verder blijft het afwachten tot er onderzoek heeft plaatsgevonden naar de nieuwe grote advertentieformaten en de effectiviteit daarvan (ook wat betreft positie).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Paul Hottinga

    Interessant onderzoek, zou deze betekenen dat er kleinere formats gebruikt moeten worden die bijvoorbeeld met Behavioral targeting of content targeting ingebed worden in de content.

    Waardoor ze relevanter zijn en betere resultaten halen. Eigenlijk een zeer logische conclusie.


    25 augustus 2009 om 05:46
    martinm

    Hoe minder relevant je advertentie hoe groter de uiting moet zijn om dit te compenseren?

    Hoe relevanter je advertentie hoe kleiner de uiting dus kan zijn.. tja uhm make sense 🙂


    25 augustus 2009 om 05:59
    mgvandenbroek

    “Hoe minder relevant je advertentie hoe groter de uiting moet zijn om dit te compenseren?”

    @Martin: De vraag stellen is hem beantwoorden? De conclusie uit het onderzoek is inderdaad wel logisch, toch ben ik wel benieuwd naar de onderzoeksresultaten voor de grote formaten.


    25 augustus 2009 om 07:07
    Science

    Zeker een interessant onderzoek! Weet iemand hoe de effectiviteit is gemeten?


    25 augustus 2009 om 08:17
    chi666

    Gezien de effectiviteit van google adwords was mijn eerste gedachte: duuuuh 🙂

    Maar ik denk dat meneer Mallon nog een belangrijker aspect mist. Een goed product of dienst die ten grondslag ligt aan een goede advertentie… Purple cow noemt Seth Godin zoiets 😉


    25 augustus 2009 om 10:15
    OnlineNo-No

    mag ik vragen WAT er dan als effect is gedefinieerd? voordat ik op de kar spring en mee-jubel dat less=more ook bij display werkt?

    dat een goed concept minder ruimte nodig heeft, en dat een goed concept voor een goed product nog beter is geloof ik namelijk ook wel. Net als dat een goed medicijn in een handige verpakking ook beter werkt bij mensen die het middel nodig hebben….

    en om dan nog maar te zwijgen van de concepten die juist inspelen op formaat.. want die zijn er ook.

    wat ik betreur aan dit soort rapporten is dat ze een mooi vak (marketing/reklame) doodslaan met middelmatige gemiddelden en algemene waarheden…

    ik kies ervoor om dit artikel te vergeten!


    25 augustus 2009 om 11:54
    Henk Jan

    Bij kleine blokjes verpakt in de content gebruiken publishers doorgaans meer gerichte affiliatelinks dan Adsense omdat relevante affiliateadvertenties met duidelijke call to action normaal gesproken meer opleveren…. Naast bannerblindheid neemt Adsense blindheid toe, gelukkig is Google ook bezig dat adverteerders (product)plaatjes kunnen combineren met tekst in Adwords…

    Henk Jan – Cleafs


    25 augustus 2009 om 12:18
    Tim de Vrind

    Misschien aardig om niet het effect van een online campagne te vergeten..

    Wat was/is de doelstelling geweest van de ads die getest zijn?

    Bij een vonverterende doelstelling werken kleine ads beter.. bij een meer awareness achtige inzteek werekn grote formaten beter…


    26 augustus 2009 om 06:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!