Breken Sony en Bol.com de markt voor digitaal lezen definitief open?

26 augustus 2009, 10:12

{title}

‘Digitaal lezen is de grootste vernieuwing sinds de boekdrukkunst.’ Dat zei de CEO van Bol.com, Daniël Ropers vanmiddag op de door Sony en Bol.com belegde persbijeenkomst. Tijdens die bijeenkomst werd de samenwerking tussen Sony en Bol.com bekend gemaakt. Sony levert een nieuwe generatie e-readers, Bol.com levert de digitale boeken. Sony de hardware, Bol.com faciliteert de content.

De e-readers van Sony zijn verkrijgbaar vanaf 199 euro. Dat is de prijs voor de pocket-editie, de touch-editie, iets groter, gaat 299 euro kosten. Er wordt samengewerkt met de uitgevers van boeken, met de auteurs en met de boekwinkels. Er zijn 2000 Nederlandse titels beschikbaar op Bol.com en meer dan 100.000 Engelstalige titels. Allemaal mooi. Maar, zei Ropers: ‘Het is een proces van jaren.’ [UPDATE: Interessante toevoegingen in de Q&A]

2000 titels

Er komen 2000 Nederlandstalige titels beschikbaar, en ook 100.000 Engelstalige titels. Ropers: ‘We hadden al het grootste aanbod van nieuwe boeken. En we hadden ook het grootste aanbod van tweedehands boeken van Nederland. Hier komen nu e-boeken als alternatief bij.’

Verwachtingen

‘Ik denk dat we voor het einde van het jaar kunnen spreken over duizenden Nederlandstalige boeken erbij.’ Ropers gebruikte in zijn prestatie de woorden ‘eindeloze potentie’. Daar heeft hij mogelijk gelijk in. Áls het grote publiek maar mee doet.

Nieuw

De apparaten die nu beschikbaar zijn, zei Ropers, zijn duur. De prijzen voor bijvoorbeeld de iLiad in combinatie met een NRC abonnement lag rond de 600 euro. De prijsbarrière is nu dus 200 euro. De grens is nu doorbroken voor het grote publiek. ‘Je moet natuurlijk wel met een aantal partijen samenwerken om de voordelen aan de consument te kunnen uitleggen.’ In zijn presentatie trok Ropers de vergelijking met de ontwikkeling van e-commerce en de rol die Bol.com daarin heeft gespeeld.

Proces van jaren

Voordat iedereen aan het digitaal lezen gaat; het is een proces van jaren, en dat weet Daniel Ropers ook. ‘Maar daar gaat het niet om,’ zei hij snel. Waar het om gaat, zegt Ropers, is dat alle factoren nu bij elkaar zijn gekomen. De hardware, de contentproviders en het platform.

Vragen en Antwoorden (Q&A)

Na alle promoverhalen de afsluitende Q&A. En in de Q&A hoor je altijd hoe het écht zit. Veel kritische vragen. Vooral over kopiëren, de aansluiting en het prijsvoordeel (dat echt zwaar marginaal is).

Prijsvoordeel

Een eBook levert 20 procent prijsvoordeel op. De btw voor eBooks is 19 procent. De overheid vindt een papieren boek een cultuurproduct en een eBook niet. Tien procent van het kostenvoordeel gaat nu verloren.

Géén Wifi

Nee, er zit geen Wifi op. Alle readers die voor A-pub beschikbaar zijn, worden verkocht door Bol.com. ‘De Sony-reader is op dit moment de beste keuze,’ voegde Ropers nog toe.

Géén kleur

Op dit moment is de e-ink technologie aléén klaar voor grijstinten en dat zijn er 8. ‘Dit is waar we op dit moment mee starten.’

Schoolboeken

Of er ook schoolboeken beschikbaar komen, wil Vincent Everts weten. ‘Een majeure kans,’ zegt Ropers voorzichtig. Maar dat is wel iets voor de toekomst.

Kranten en tijdschriften

Ropers: ‘Technisch wel mogelijk. Maar je moet het vanuit het cms van de krant naar e-pub krijgen. Daarnaast heb je de commerciële discussie die speelt. Ik moet eerlijk zeggen dat wij dat balletje vrij laat hebben opgeworpen bij de krantenuitgevers.’

Illegaal kopiëren

Hoe zit het met illegaal kopiëren, wil Saskia Noort weten. Ropers is voorzichtig, en antwoord omslachtig: ‘We hebben in de discussie sterk de stem van de consument gevolgd. Maar we weten dat illegaal kopiëren de doodsteek voor de boekenbranche zal zijn.’ De boel is beveiligd via e-pub en met Adobe.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Peter Bonjernoor

    199 euro voor een instapmodel e-reader die je met een draadje aan je computer moet vullen? Lijkt me niet dat dat veel kans maakt om groot te worden.

    Voor datzelfde geld kun je veel leukere dingen kopen.


    26 augustus 2009 om 14:51
    Rene

    Aan het eind van de jaren 70 voorspelde men met de opkomst van de computers het papierloze kantoor. Er is sinds het gebruik van computers nog nooit zoveel papier in kantoren gebruikt

    Ik denk dat het met dingetje hetzelfde zal gaan. ‘eindeloze potentie’ is precies wat het blijkt te zijn ‘potentie’ want ’s Neerlands lezers willen gewoon een lekker boel in de handen waar het ook heerlijk aan ruiken is(ken je het fenomeen). Laat de ‘zieners’ van Bol en Sony zich maar lekker suf speculeren. Tenzij de prijzen tot een aanvaardbaar minimum zullen gaan, zullen mensen gewoon boeken blijven kopen.


    26 augustus 2009 om 16:25
    erwblo

    “Maar we weten dat illegaal kopiëren de doodsteek voor de boekenbranche zal zijn.” Alles wat digitaal is, is te copieren. Dat weten we nu toch inmiddels. Zorg voor groot gemak, groot aanbod en een scherpe prijs, dan blijf ik kopen 😉


    26 augustus 2009 om 18:38
    mgvandenbroek

    @Erwin: Voor die scherpe prijs moeten ze dus wel wat doen aan het btw tarief. Want 16 euro betalen (20 procent minder dan 19,95 wat dacht ik wel normale prijs is voor een boek) voor een bestandje: ik weet het niet zo. Ik betaal dan denk ik liever vier euro meer: heb nog wel ruimte in mijn boekenkast.

    Voor vakanties en reizen zie ik direct voordeel. En iemand zei gisteren: Als je hem toch 4 x mag delen met iemand, kost een boek dus eigenlijk maar 4 euro. Weet niet of auteurs en Bol.com daar blij mee gaan zijn. Sony waarschijnlijk wel.

    @Bram: Het ding is vast beperkt, maar lelijk zeker niet. Dat ga jij vanmiddag meemaken 😉


    27 augustus 2009 om 04:25
    erwblo

    @matthijs Mooi dat de uitgevers de schuld aan btw geven (is ook raar), maar ze kunnen zelf ook zakken als er niet gedrukt en gedistribueerd hoeft. Helemaal eens. Ik betaalde ooit meer voor digitaal dan papier. Was mijn eerste en laatste e-book.


    27 augustus 2009 om 04:30
    Krijn

    Die apparaten zien er uit als My First Sony spul 🙁 Laat apple er eens naar kijken


    27 augustus 2009 om 05:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!