Tros Radar laat farma-marketeers een poepie ruiken

1 september 2009, 04:24

Get Microsoft Silverlight
Farma item start op 1:05. Bekijken van video, vereist (helaas) installatie van Silverlight.

Gisteravond een pracht kijkje in de marketingkeuken van de farmacie bij Tros Radar. Er mag geen reclame gemaakt worden voor geneesmiddelen die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn. Gevolg is dat de fabrikanten regelmatig marketingcampagnes lanceren rondom de kwaal en daarbij oproepen naar de huisarts te gaan. Middels promotiemateriaal in de wachtruimte bij de dokter, speciale websites (zoals www.overactieveblaas.nl, www.erectiestoornis.nl en www.restlesslegs.nl) en massamedia wordt de kwaal via symptoomreclame volop onder de aandacht gebracht.

TROS Radar verzon zelf een campagne rondom winderigheid om aan te tonen hoe gemakkelijk de media persberichten overnemen. Naast een speciale website www.hetluchtop.nl was ook een daadwerkelijk door TNS Nipo uitgevoerd onderzoek onderdeel van de campagne.

TNS Nipo (die overigens niet in het complot zat) werkte graag mee en gaf gretig toe dat de naam TNS Nipo zeker hielp bij het verkrijgen van exposure. Een eigen opgericht PR-bureau deed de rest met volop massamediale aandacht tot gevolg; van onder andere Trouw, BNR, Nu.nl, Radio 538 tot Hart van Nederland. Hier meer achtergrond. Hier de reactie van het Ministerie van VWS op de campagne. Hier de reactie van TNS Nipo. Hier het persbericht van de consumentenbond.

De actie van Tros Radar met slechts een beperkt budget laat zien waar de farmacie (met totaal andere budgetten) toe in staat is. De volgende keer kijk ik toch even heel anders naar de posters en foldertjes in de wachtkamer van de dokter.

Overigens valt het als farma-marketeer niet mee om promotie te maken voor je product. Budget is veelal niet het probleem, maar net zoals in de sigarettenindustie en goksector, heb je te maken met een scala aan regeltjes wat wel en wat niet mag. Regeltjes die Tros Radar in deze case volgens medicalfacts ook niet helemaal juist heeft geïnterpreteerd.

Het blijft een spel waarbij de grenzen opgezocht worden. Mocht je de uitzending gemist hebben, neem zeker even de tijd voor stukje inzicht. Iemand nog spraakmakende succesvolle creatieve ideeën gezien op vlak van farma-marketing die laten zien hoe het ook kan ondanks de regelgeving?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    mgvandenbroek

    De uitzending is nog steeds niet te bekijken online. Player staat klaar, maar de stream lijkt gedeactiveerd. We embedden hem hier boven als ie in de lucht is.


    1 september 2009 om 04:34
    evroekel

    Video online. Maar vereist wel installatie van Silverlight tgv player publieke omroepen.


    1 september 2009 om 07:28
    chi666

    Gisteren voor de uitzending was de marketing manager van Glaxo Smithkline bij BNR. Hij sprak er schande van dat Radar dit deed en op deze manier de draak stak met echte problemen. Hij vond dat dit heel slecht was voor het land en weet ik veel wat meer.

    Aanleiding was een onderzoek waarin bleek dat er heel wat regels overtreden waren, waarbij GSK ook enkele. Volgens hem ging het om 3 woorden op sites die meteen aangepast waren.

    Opvallend genoeg vond hij ‘al die mensen die zomaar wat roepen’ heel slecht voor goede informatie voorziening. Maar ondertussen zei hij dat toen hij nog een praktijk had zijn patiënten over hun eigen ziekte vaak veel meer wisten dan de gemiddelde huisarts of net afgestudeerde specialist.

    Het is bijzonder, de farmacie. Ben benieuwd hoeveel impact social media daar uiteindelijk gaat hebben.


    1 september 2009 om 08:48
    Roelof van Marrum

    De farmacie is zeker bijzonder. Het is teleurstellend dat er weer zo’n eenzijdig verhaal in extreme vorm aan het publiek verteld wordt.

    Wat betreft succesvolle, creatieve ideeen, bij het geven van voorlichting over een bepaalde ziekte is het voor de farmaceutische bedrijven erg belangrijk te weten hoe de patient denkt over een desbetreffende ziekte en hoe deze ziekte ervaren wordt, alvorens deze voorlichting te geven middels een website of een leaflet. Met deze kennis kan effectievere voorlichting gegeven worden die beter aansluit op de behoeftes van de patient. Bovendien leidt deze effectieve voorlichting weer tot een hogere compliance van een geneesmiddel, want de patient begrijpt zo beter waarom en hoe hij/zij een geneesmiddel inneemt. En over compliance gesproken… daar ligt nog veel winst te behalen… Dus identificeer de behoefte van de patient!


    1 september 2009 om 10:07
    Mark de Bruin

    Ik vond het een van de beste uitzendingen van Tros Radar. Een paar jaar geleden las ik eens dat iemand beweerde dat “iedere boerenlul marketing kan bedrijven”. Naar mijn mening klopt ook wel, als je de steeds veranderende spelregels maar kent… En dat hebben ze bewezen bij Tros Radar.


    1 september 2009 om 10:18
    Nadine van Dongen

    Inderdaad, het gaat om het identificeren van de behoefte van de patient! Draait het niet alllemaal om Patient Intelligence voor zowel de farmacie, overheden, zorginstanties, patienten organisaties etc? zie http://www.patient-intelligence.nl


    1 september 2009 om 11:13
    ruud de jonge

    Wat is er mis met Silverlight ?


    1 september 2009 om 12:10
    chi666

    @Ruud: Silverlight is microsoft, microsoft is evil


    1 september 2009 om 15:04
    maartenvanvulpen

    Een goede uitzending die een zeer goed beeld geeft van de marketingmiddelen zoals deze door de farmaceuten worden ingezet. Schandaliger is nog om te zien op welke manier de media onderzoeken klakkeloos brengen als grote problemen. Uit de uitzending haal ik dat alleen Trouw en De Pers hun vraagtekens plaatsen bij deze ‘symptoomreclame’. Dat TNS Nipo erkent dat zij ‘kunnen helpen’ om het middel succesvol te maken, geeft mij wel een sceptisch gevoel bij de overige onderzoeken. Als ik maar betaal kan ik alles laten onderzoeken wat ik wil, met uitkomsten die mij aan staan?!


    1 september 2009 om 19:49
    Ruud de Jonge

    @Bas Dat is een sterk argument, dus …


    2 september 2009 om 05:35
    Ron

    @Roelof van Marrum, het wordt hoog tijd dat u eens wakker wordt, eenzijdig? Dat zijn verdikkeme feiten, en nog maar het toppje van de ijsberg.

    De uitzending komt wel met feiten en geeft een beeld dat veel mensen al een tijd wisten maar niet konden onderbouwen.

    Ga zo door Radar!


    26 januari 2010 om 10:43
    Peter

    In de uitzending van radar gister over SSRI’s zoala prozac en serexat werd gesrproken over wangedrag in het verkeer door gebruikers van dit medicijn. Daarover wil ik opmerken dat in de bijsluiter staat dat auto-rijden met dit medicijn ernstig wordt afgeraden in verband met name de afnemende reactie-snelheid. Dit is ook nogmaals benadrukt door de gele sticker op het medicijn-doosje die deelname aan het autoverkeer afraadt.

    Blijkbaar houden niet al alle 1 miljoen gebruikers van deze medicijnen voor zover in bezit van een rijbewijs zich aan dat advies. Er zijn overigens nog veel meer medicijnen waarbij deelname aan autoverkeer wordt afgeraden.


    2 februari 2010 om 09:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!